6. července 2014
V České republice dnes jezdí podle údajů Centrálního registru vozidel kolem 20 tisíc autobusů veřejné dopravy, které přepraví ročně přes dvě miliardy osob. Alarmující je však stáří a stav těchto vozidel, které v průměru slouží kolem 15 let a většina nesplňuje nejpřísnější emisní normy. Přitom investice spojená s nákupem nových vozů se díky nižším nákladům na alternativní pohonné hmoty vrátí již za čtyři roky.
Obnova vozového parku je v České republice stále velmi pomalá, rychlejšímu rozvoji ekologické hromadné dopravy, která řeší emisní problém zejména ve velkých městech, však podle odborníků nic nebrání. „V současné době jsou na trhu pro potřeby městské hromadné dopravy k dispozici alternativy v podobě vozidel hybridních, na stlačený zemní plyn nebo elektřinu. Ty se ale samozřejmě liší nejen svými emisními, ale také ekonomickými vlastnostmi,“ vysvětluje Jiří Lachout ze společnosti E.ON Energie. Ekologické předpoklady hovoří ve prospěch stlačeného plynu (CNG) i elektřiny, které v porovnání s naftou produkují výrazně menší množství emisí. Díky přechodu na alternativní pohon lze v některých případech dosáhnout snížení emisí až o 90 procent. Tato vozidla totiž neprodukují žádné saze. Například zemní plyn má při spalování téměř nulové pevné prachové částice, se kterými má právě Česká republika velký problém. Mají totiž karcinogenní a mutagenní účinky.
CNG splňuje požadavky ekonomické i ekologické
Ve veřejné dopravě se dnes v ČR mohou lidé setkat s autobusy na CNG, důvodem je zejména rychlá návratnost investice. „Stlačený zemní plyn zřejmě nejlépe splňuje požadavky ekologické a zároveň i ty ekonomické. V České republice dnes jezdí kolem 500 takových autobusů a potvrzuje se i předpoklad, že se peníze za jejich nákup rychle vrátí,“ vysvětluje Jiří Lachout. Například město Tábor dnes provozuje 38 autobusů na CNG a ročně šetří miliony korun na pohonných hmotách. „Provozní náklady u autobusů a vozidel komunální techniky na CNG jsou mezi 50 až 60 procent oproti pohonu na naftu,“ potvrzuje zkušenosti z praxe Lubomír Šrámek, mluvčí města Tábor. V roce 2013 úspora proti naftě činila 4,3 miliony Kč. Město odhaduje, že prostředky vložené do modernizace vozového parku se mu vrátí díky levnějšímu provozu do 4 až 6 let.
Tomáš Johánek