​IRU: Clean Industrial Deal přehlíží kritická odvětví, která podporují výrobu

​IRU: Clean Industrial Deal přehlíží kritická odvětví, která podporují výrobu

3.3. - Dohoda o čistém průmyslu uznává roli konkurenceschopnosti při dosahování cílů dekarbonizace. Přehlíží však kritická odvětví, která podporují výrobu a poskytují základní služby čisté mobility. Stejně tak je nezbytné zajistit, aby všechna dekarbonizační řešení byla prováděna nákladově efektivním způsobem. Upozornila na to Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.

Dohoda o čistém průmyslu, kterou navrhla Evropská komise, nastiňuje konkrétní opatření, která mají z dekarbonizace učinit hnací sílu růstu. Podle IRU však nezohledňuje klíčové části logistického dodavatelského řetězce, které podporují výrobu v EU. Silniční doprava je zásadní součástí dodavatelských řetězců - včetně intermodální dopravy a dodávek na první a poslední míli - a celkové udržitelné mobility.

Kromě toho musí být dekarbonizační opatření účinná a nákladově efektivní. Stávající rozvodná síť není dostatečně vybavena na to, aby zvládla zvýšenou poptávku vyplývající z rozsáhlé elektrifikace vozidel, což vyvolává obavy ohledně dostupnosti energie a možného narušení dodavatelského řetězce.

Ředitelka Sekce IRU při EU Raluca Marian řekla: „IRU vítá dohodu o čistém průmyslu, protože klade důraz na konkurenceschopnost při plnění cílů dekarbonizace. Je však zcela nedostatečná, protože opomíjí kritická odvětví, která podporují zpracovatelský průmysl a poskytují klíčové služby udržitelné mobility. Stejně tak evropský síťový balíček (European Grid Package), který je stanoven na začátek roku 2026, je sice malým krokem vpřed, ale EU potřebuje harmonizovaný rámec, který by zajistil modernizaci sítě podporující široké zavádění bateriových elektrických vozidel, včetně přednostního přístupu pro provozovatele dopravy.“

Opatření ke stimulaci poptávky

Pozitivním krokem je plánovaná revize směrnic o zadávání veřejných zakázek, která požaduje, aby veřejné orgány upřednostňovaly strategické zakázky a zadávaly zakázky na základě environmentálních kritérií. Iniciativa ekologizace podnikových vozových parků však zůstává problémem.

Vysoké počáteční náklady na bateriová elektrická vozidla (BEV) a omezená nabíjecí infrastruktura jsou pro soukromý sektor i nadále hlavními překážkami. Veřejné zakázky mohou pomoci snížit riziko investic, dosáhnout úspor z rozsahu, snížit náklady na BEV pro soukromé vozové parky a vybudovat důvěru trhu. Je však třeba jasně rozlišovat mezi veřejným a soukromým financováním.

Iniciativa za ekologizaci firemních vozových parků představuje riziko, že soukromým vlastníkům vozových parků budou uloženy nákupní povinnosti. Stanovení cílů pro vozidla s nulovými emisemi (ZEV) pro soukromé provozovatele by omezilo vlastnická práva bez jasného zdůvodnění, zejména s ohledem na nedostatek nezbytných příznivých podmínek.

„V tržním hospodářství by se regulace poptávky měla uplatňovat pouze v případech selhání trhu, což není zřejmé. Mnoho provozovatelů již přijímá vozidla ZEV, pokud jsou k tomu vytvořeny vhodné podmínky. Prioritou by mělo být vytvoření příznivých podmínek pro všechny ekologické dopravní technologie, nikoliv ukládání omezujících mandátů,“ uvedla Raluca Marian.

Implementace v odvětví

Evropská komise uvedla, že dohoda o čistém průmyslu bude sloužit jako rámec pro spolupráci s průmyslovými subjekty, včetně malých a středních podniků, s cílem vytvořit odvětvové cesty přechodu a řídit investiční rozhodnutí. S velkým očekáváním se připravují plány specifické pro silniční dopravu.

V návaznosti na strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který byl zahájen koncem ledna, má být 5. března představen průmyslový akční plán pro automobilový průmysl. IRU požaduje, aby všechna stávající řešení dekarbonizace, včetně uhlíkově neutrálních paliv, byla začleněna do komplexní strategie. To by doplnilo navrhovanou strategii a podpořilo cílenou změnu nařízení o normách CO₂, jak je uvedeno v politických pokynech prezidentky Ursuly von der Leyenové.

Netrpělivě je očekáván také investiční plán pro udržitelnou dopravu. Zaměření na rozšiřování dobíjecí infrastruktury je sice vítané, ale k vytvoření podmínek pro dekarbonizaci silniční dopravy jsou zapotřebí další opatření.

Pro úspěšný přechod bude zásadní podpora všech ekologických technologií spolu s pobídkami pro kombinovanou a intermodální dopravu.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner