​IRU podporuje strategii dekarbonizace dopravy

​IRU podporuje strategii dekarbonizace dopravy

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá zveřejnění nové strategie dekarbonizace dopravy v Evropské unii. Dokument Evropské komise podle IRU konečně přináší větší podporu ekologickým řešením v autobusové i kamionové dopravě. Reálněji se tak jeví dosažení cíle snižování škodlivých emisí CO2 v souladu s programem COP21. Opatření míří zejména do sektoru silniční dopravy a představitelé IRU jsou velmi rádi, že prioritou se stává nasazení „zelenějších“ vozidel.

IRU opakovaně vyzývala partnery z oblasti průmyslu, instituce EU i jednotlivé členské země, aby více podpořili ekologická řešení pro těžkou nákladní dopravu, jako jsou zvyšování efektivity provozu, snižování spotřeby pohonných hmot, využití alternativních paliv a pohonů. Podle dopravců je nezbytné urychleně vytvořit vhodné podmínky umožňující vývoj a využití inovací. Silniční doprava v uplynulých 50 letech učinila v oblasti ekologie výrazný pokrok, přesto však stále existuje značný potenciál pro zlepšování, přičemž nejdůležitější oblastí je další snižování emisí oxidů uhlíku. Vedoucí sekce IRU pro environmentální oblast Marc Billiet připomněl, že ekologická a ekonomická řešení musejí jít ruku v ruce: „Provozovatelé silniční dopravy jsou připraveni pokračovat v dekarbonizaci, pokud se tyto investice projeví v úsporách nákladů, které bude možné reinvestovat do dalšího rozvoje podnikání.“

Jsou nutné reálné ekonomické stimuly

Dopravci musejí podle IRU dostat reálné ekonomické stimuly pro urychlení nasazení moderních ekologických technologií, sdílení nejlepších příkladů z praxe a masivnější školení personálu. „Ideální je podpora při sdílení informací, na jejichž základě se operátoři dokážou správně rozhodnout, kam směřovat investice,“ dodal Marc Billiet. IRU souhlasí s dobrovolným závazkem sektoru snižovat emise CO2. Nelze však připustit umělé zdražování silniční dopravy nebo nucení speditérů, aby používali jiné druhy dopravy.

Evropská komise připravila akční program podpory silniční nákladní dopravy i autobusové (pravidelné i turistické) dopravy. Plán vychází z doporučení veřejně-soukromé platformy Evropského fóra mobility, že veřejná hromadná doprava (autobusy, autokary a vozidla taxislužby) představuje nejsnazší a nejefektivnější způsob snižování emisí oxidů uhlíku, které produkuje osobní doprava. IRU si uvědomuje, že je předčasné přijmout zásadní rozhodnutí o zahrnutí autobusové dopravy do systému zpoplatnění silnic v EU na základě externích nákladů.

Evropská komise by měla nejdříve vyjít ze seriózních vědeckých studií, které určí, zda sektor přispívá dostatečně ke kompenzaci externích nákladů. Následně bude také třeba určit další parametry, jako kdo všechno má platit, jak, v jakém rozsahu a komu.

spinner