8. prosince 2024, lan
9.12. - S nástupem nového vedení Evropské komise do funkce je spolupráce mezi zákonodárci a průmyslem klíčem k rozvoji silniční dopravy. Manifest IRU EU nabízí jasný plán, jak uvolnit potenciál odvětví pro inovace, vyšší efektivitu a udržitelnost. Mezinárodní unie silniční dopravy IRU ho představila koncem listopadu.
Upřednostňováním spolupráce a cílených řešení má vedení EU podle IRU jedinečnou příležitost dosáhnout budoucnosti, kdy silniční doprava bude i nadále hnací silou hospodářského růstu, bude spojovat lidi a podniky a zároveň podporovat evropské ambice v oblasti udržitelnosti. Manifest IRU EU nastiňuje jasnou cestu potřebnou k tomu, aby se ambice změnily v činy.
Ředitelka pro prosazování zájmů IRU v EU Raluca Marianová uvedla: „Silná podpora ze strany Evropského parlamentu a Evropské komise je zásadním krokem k vybudování moderního a odolného odvětví silniční dopravy, jehož jádrem je digitalizace a efektivita dopravy. Zejména digitalizace nabízí transformační potenciál tím, že zvyšuje transparentnost a snižuje náklady pro podniky a v konečném důsledku i pro spotřebitele.“
Tento přístup založený na spolupráci může podpořit klíčové iniciativy jako je podpora digitálních nástrojů pro zefektivnění provozu, revize směrnice o hmotnostech a rozměrech a lepší pobídkový režim pro kombinovanou dopravu.
V popředí zájmu je digitalizace
Digitalizace stojí podle IRU v popředí transformace silniční dopravy a nabízí nebývalé příležitosti ke zvýšení efektivity, bezpečnosti a ekologičnosti. Manifest IRU EU zdůrazňuje klíčové priority, včetně plné digitalizace dopravních dokumentů, harmonizace přeshraničních digitálních standardů a investic do infrastruktury pro zefektivnění provozu.
„Tvůrci politik, včetně poslanců Evropského parlamentu a nového komisaře pro dopravu Apostolose Tzitzikostase, již rozpoznali transformační potenciál digitalizace pro modernizaci silniční dopravy a přispění k dosažení cílů v oblasti klimatu,“ řekla Raluca Marian.
Komisař Tzitzikostas během slyšení v Evropském parlamentu zdůraznil, že digitalizace je zásadní pro zvýšení efektivity a řešení neefektivity dopravního systému. Tento názor zazněl také během debaty o manifestu na IRU EU Dinner, kde se vedoucí představitelé průmyslu a tvůrci politik sešli, aby se zasadili o okamžité kroky v oblasti digitální transformace.
Poslanec Evropského parlamentu Andrian-George Axinia, člen Výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN), řekl: „Jsem velkým zastáncem urychlení digitalizace. Úplná digitalizace zahrnuje modernizaci naší dopravní infrastruktury tím, že zvyšuje její efektivitu, bezpečnost a je šetrná k životnímu prostředí. Vlády a veřejné orgány musí podporovat soukromý sektor při přechodu na inteligentní řešení. Toho lze dosáhnout prostřednictvím financování, výzkumných iniciativ a partnerství veřejného a soukromého sektoru zaměřených na urychlení zavádění digitálních platforem v dopravě,“ dodal.
S tímto názorem se ztotožnili i vedoucí představitelé odvětví.
Viceprezident IRU Patrick Westelinck uvedl: „Navzdory technologickému pokroku jsou řidiči autobusů a autokarů zatíženi zastaralými, papírově náročnými procesy, jako je formulář evropského požadavku na kontrolu, které jsou neefektivní a nákladné. Okamžitá digitalizace nebo úplné přehodnocení těchto formulářů je nezbytné pro zefektivnění provozu a zamezení zbytečným pokutám.“
Nutné legislativní změny
V návaznosti na transformační potenciál digitalizace je pro plné využití přínosů inovací nezbytná modernizace legislativních rámců, jako jsou směrnice o hmotnostech a rozměrech a směrnice o kombinované dopravě. Tyto reformy nejen doplňují digitální pokrok, ale také řeší kritické výzvy v oblasti kapacity, udržitelnosti a multimodální logistiky a zajišťují soudržný a efektivní dopravní systém pro budoucnost Evropy.
Směrnice o hmotnostech a rozměrech hraje klíčovou roli při zlepšování účinnosti vozidel, zejména v době přechodu odvětví na bezemisní technologie. Úprava hmotnostních limitů s ohledem na dodatečnou hmotnost baterií nebo alternativních palivových systémů umožní provozovatelům zavádět ekologičtější vozidla, aniž by byla ohrožena nosnost.
Revize směrnice o hmotnostech a rozměrech
Dánský poslanec a člen výboru TRAN Asger Christensen během rozpravy o manifestu řekl: „V severských zemích máme velmi dobré zkušenosti s těžšími a delšími nákladními vozidly a rádi bychom v tom pokračovali. Doufám, že moji kolegové a členské státy EU brzy dospějí k dohodě o revizi směrnice o hmotnostech a rozměrech.“
Generální ředitel Severské logistické asociace Torsten Laksafoss Holbek řekl: „Povolení větší hmotnosti nákladních vozidel a delších souprav je pro provozovatele severské silniční dopravy zásadní pro snížení emisí CO₂, zvýšení efektivity a snížení přetížení silnic. Naléhavě žádáme zákonodárce EU, aby přijali revidované právní předpisy o hmotnostech a rozměrech a podpořili tak tyto cíle.“
Směrnice o kombinované dopravě
Aktualizovaná směrnice o kombinované dopravě, která se liší od rámce pro hmotnosti a rozměry, by měla zefektivnit intermodální operace a podpořit spolupráci mezi silniční, železniční a vodní dopravou. Prostřednictvím účinného rámce a pobídkového mechanismu může EU vytvořit dopravní síť, která bude nejen udržitelná, ale také lépe vybavená pro zvládání rostoucích nároků na mobilitu a obchod.
Poslanec Evropského parlamentu za TRAN Daniel Attard řekl: „Návrh Komise je pozitivním krokem k podpoře kombinované dopravy pro klimatické cíle. Nedostatečně však řeší jedinečné výzvy, kterým čelí ostrovní státy, jako je Malta.“
Dosažení inteligentnějšího a efektivnějšího odvětví silniční dopravy vyžaduje podle IRU odvážná opatření a společný závazek. K provedení cílených reforem a inovativních řešení bude nezbytná spolupráce mezi tvůrci politik, vedoucími představiteli odvětví a dalšími zúčastněnými stranami.
Se silnou podporou nové Evropské komise a Evropského parlamentu může odvětví silniční dopravy čelit nadcházejícím výzvám a pokračovat v podpoře udržitelnosti a hospodářského růstu Evropy.
(lan)
Ilustrační foto: LAN