​IRU: Smluvní a spotové sazby v silniční nákladní dopravě za poslední čtvrtletí roku 2024 vzrostly

​IRU: Smluvní a spotové sazby v silniční nákladní dopravě za poslední čtvrtletí roku 2024 vzrostly

5.2. - Index evropských sazeb silniční nákladní dopravy Upply x Ti x IRU ukazuje, že index smluvních sazeb ve 4. čtvrtletí 2024 vzrostl oproti předchozímu čtvrtletí o 2,8 bodu, zatímco index spotových sazeb se zvýšil o 0,5 bodu. Meziročně se spotový a smluvní index snížily o 1,0 bodu, resp. 1,4 bodu. Informovala o tom Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.

Vývoj evropské referenční sazby se oproti minulému čtvrtletí, kdy smluvní i spotové sazby klesaly, obrátil. Ve 4. čtvrtletí 2024 zaznamenaly oba indexy nárůst, i když nárůst spotových sazeb byl marginálnější než nárůst na smluvním trhu.

Rozdíl mezi spotovými a smluvními sazbami se rozchází, přičemž smluvní sazby rostou rychleji než spotové. Spotový index poprvé klesl pod úroveň smluvních sazeb ve 2. čtvrtletí 2023 a pod úrovní smluvního indexu zůstává již sedm čtvrtletí po sobě. V současné době činí rozdíl 5,0 indexových bodů, což je o něco méně než před rokem, kdy rozdíl činil 5,4 indexových bodů.

Vzhledem k tomu, že kontrakty rostou a spotové sazby se mírně zvyšují, evropská silniční nákladní doprava se po výrazném poklesu postupně zotavuje. EU se nadále nachází ve stavu stagnace: podle údajů Eurostatu se ve 3. čtvrtletí 2024 sezónně očištěný HDP zvýšil oproti předchozímu čtvrtletí o 0,3 %.

S přesunem poptávky od zboží ke službám vedla klesající poptávka po zboží k meziročnímu snížení objemu dopravy, přičemž maloobchod (bez motorových vozidel) poklesl o 0,8 %. Mezičtvrtletně se poptávka zotavila z pomalého 3. čtvrtletí 2024, neboť neočištěné objemy maloobchodu se v období předcházejícím prázdninám zvýšily o 3,8 %.

Ve 3. čtvrtletí 2024 se v průtoku evropských přístavů projevilo určité oživení, přičemž Antverpy a Rotterdam zaznamenaly meziroční nárůst o 9 %, resp. 3 %. Většina podniků uvádí úroveň zásob jako „nízkou“ nebo jako „žádoucí“. Snaha o doplnění zásob v kombinaci s vyššími objemy v přístavech vytváří tlak na růst sazeb.

Navzdory zlepšující se spotřebitelské poptávce se evropský výrobní sektor nadále potýká s vysokými cenami energií a slabou mezinárodní konkurenceschopností. Objem výroby se mezičtvrtletně snížil o 0,3 % a meziročně o 0,8 %. Podle Evropské komise se elektřina a fosilní paliva podílejí na výrobních nákladech průmyslu 7 %, resp. 9 %. Potíže ve výrobě pravděpodobně sníží smluvní poptávku po silniční nákladní dopravě, protože evropský průmysl se snaží udržet svou dlouhodobou úroveň výroby.

Ředitel obchodního rozvoje společnosti Ti Michael Clover řekl: „Poptávka v Evropě zůstává relativně slabá, a proto je tlak na zvyšování sazeb poměrně nízký. Jelikož však kapacita zůstává omezená a náklady celkově nadále rostou, očekáváme, že mírný růst sazeb, který byl zaznamenán ve 4. čtvrtletí, bude pokračovat i v roce 2025.“

Vstup nových kapacit na trh je omezen, jak zdůrazňují údaje ACEA o registracích těžkých nákladních vozidel za 3. čtvrtletí 2024. V EU poklesly registrace nových těžkých nákladních vozidel o 29 %. V prvních devíti měsících roku 2024 tvořila nákladní vozidla s dieselovým motorem 95,3 % registrací, a to i přes meziroční pokles o 7,3 %. Registrace nákladních automobilů s elektrickým pohonem klesly o 6,6 % a udržely si 2,2% podíl na trhu.

Ve 4. čtvrtletí 2024 vzrostly náklady ve všech složkách kromě nafty, která klesla o 11,7 %. Náklady na pracovní sílu v EU meziročně vzrostly o 5 %, přičemž nejrychleji rostoucí složkou nákladů byly mzdy řidičů.

Výkonný ředitel společnosti Upply Thomas Larrieu k tomu uvedl: „Sazby evropské silniční nákladní dopravy se pohybují mezi rostoucími náklady a slabou poptávkou. Zatímco nízké spotřebitelské výdaje brání přílišnému růstu cen, vysoké náklady na pracovní sílu a omezené kapacity brání jejich poklesu. V této souvislosti může i malé zvýšení nákladů nebo narušení dodavatelského řetězce zvýšit sazby, přestože poptávka zůstává křehká.“

Přetrvávající nedostatek řidičů, kterých je podle IRU 500 000 (12 % všech pozic), je i nadále výzvou pro odvětví a pravděpodobně bude tlačit na růst smluvních i spotových sazeb, a to z důvodu omezené dostupné kapacity spolu s rostoucími náklady na řidiče, kterých je nedostatek.

V důsledku toho sice nižší ceny nafty zmírnily tlak nabídky na sazby, ale nákladová základna zůstává extrémně vysoká a náklady na pracovní sílu ji nadále zvyšují. To vytvořilo prostředí nízkých ziskových marží, které ponechává jen malý prostor pro další snižování nákladů. Malá zvýšení nákladů nebo narušení dodávek tak vedou ke zvyšování cen, i když poptávka zůstává slabá.

Vrchní ředitel IRU pro strategii a rozvoj Vincent Erard dodal: „Provozovatelé nákladních vozidel, z nichž 89 % jsou v EU malé a střední podniky, se nadále potýkají s prudce rostoucími náklady, což dále snižuje jejich nízké marže. Rostoucí mýtné, nedostatek řidičů a nové předpisy EU, včetně eurovinět a norem CO₂, zvyšují provozní náklady i kapitálové investice. Řešením potřeb zejména malých a středních podniků můžeme dosáhnout významného pokroku v dekarbonizaci a zvýšit konkurenceschopnost širší evropské ekonomiky.“

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner