7. března 2022, lan
Provozovatelé silniční dopravy jsou podle Mezinárodní unie silniční dopravy IRU jádrem ekologické transformace EU a jsou si plně vědomi své odpovědnosti a zavázali se k dekarbonizaci.
Technologie pro těžká vozidla s alternativním pohonem s nulovými emisemi a související infrastruktura jsou však stále v plenkách. Upozornila na to vedoucí stále delegace Mezinárodní unie silniční dopravy IRU Raluca Marian.
Ekologický přechod v nadcházejícím desetiletí bude vyžadovat obrovské úsilí přibližně jednoho milionu dopravních podniků v Evropské unii, které provozují více než 35 milionů vozidel, z nichž přibližně 7 milionů tvoří těžká nákladní vozidla. Aby odvětví zvládlo dekarbonizaci, musí být podle IRU splněny tři základní podmínky: Vozidla na alternativní pohon musejí být k dispozici v dostatečném počtu; infrastruktura pro alternativní paliva musí být v provozu v širokém měřítku; alternativní paliva (včetně vodíku a elektrické energie ze sítě) musí být trvale a spolehlivě dostupná. A i pokud budou tyto podmínky splněny, přesto bude přechod bude nesmírně nákladný. „Odvětví, v němž převažují malé a střední podniky, přičemž průměrná společnost provozuje méně než pět vozidel, si nemůže dovolit přizpůsobit se bez odpovídající podpory,“ dodala Raluca Marian z Mezinárodní unie silniční dopravy IRU.
(lan)
Foto: Daimler Truck