Iveco

Iveco představilo ve Veroně nový model Daily 4 × 4

Iveco představilo ve Veroně nový model Daily 4 × 4

Poté, co nový model Daily získal prestižní ocenění Van of the Year 2015, představilo Iveco na veletrhu Transpotec Logitec v italské Veroně, věnovaném oblasti dopravy a logistiky, tuto novinku v provedení 4 × 4. Vozidlo si zachovává přednosti nového modelu Daily – robustnost a všestrannost, které nyní umocňuje dalšími užitečnými vlastnostmi. Vyrábí se ve dvou verzích, a to s jednoduchou kabinou se dvěma různými rozvory (u krátké varianty 3050 mm a u dlouhé varianty 3400 mm) a s kabinou pro posádku s rozvorem 3400 mm, která uveze až sedm lidí. Pro doplnění této řady je vozidlo k dispozici ve dvou verzích s celkovou hmotností 3,5 a 5,5 tuny a existuje i verze s neosazeným podvozkem pro zástavbu obytných karoserií, mikrobusů či jiných na míru připravených konstrukcí.

Šestistupňová rychloběžná převodovka je spojena s centrální rozdělovací převodovkou se čtyřmi pomalými převody, takže je k dispozici celkem 24 převodových poměrů. Díky třem uzávěrkám diferenciálu zvládá nový model Daily 4 × 4 libovolný svah i nejtěžší terén, aniž by to bylo na úkor jízdního komfortu. Vzhledem k tomu, že jízda v terénu se neobejde bez zdolávání náročných úseků, jedná se o důležitou vlastnost. Pohodlí v kabině je i přesto stejné jako u běžného silničního vozidla. K dobrému pocitu z jízdy přispívá i ergonomie nového sedadla, široké čelní sklo či dobře umístěné ovládací prvky a přístroje v kabině, které jsou dobře viditelné a snadno dosažitelné. Komfort zvyšuje i účinnější klimatizace, která je k dispozici v manuálním i automatickém provedení. Výjimečná robustnost a odolnost nové Daily 4 × 4 je v této třídě dána především díky speciálnímu terénnímu podvozku. Žebřinový rám s profilem ve tvaru písmene C je pro řadu Daily typický, lze jej využívat k různým úpravám a zajišťuje velkou výkonnost a odolnost při plnění nejrůznějších ú­kolů.

Robustní rám

Součástí přední části konstrukce je robustní rám, který je schopen odolávat vysokému namáhání při jízdě v extrémním terénu. Dále je vozidlo vybaveno velkým předním ocelovým nárazníkem rozděleným na tři části. Zadní spodní ochranná tyč slouží k ochraně vozidla a cestujících v případě nárazu zezadu. Aby nedocházelo ke snížení obratnosti v terénu, lze spodní ochrannou tyč zvednout.

Výkonný třílitrový motor

Vozidlo je vybaveno výkonným třílitrovým motorem F1C, který splňuje normu Euro 6. Jedná se o čtyřválec s vysokotlakým vstřikováním common-rail a turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek. Motor má maximální výkon 125 kW (170 koní) a nejvyšší točivý moment 400 Nm. Kombinace recirkulace výfukových plynů (EGR) a systémů následné úpravy spalin (SCR) zajišťuje maximální možné snižování škodlivých emisí a optimalizuje spotřebu paliva. Brzdový systém je u obou verzí (3,5 a 5,5 tuny) stejný – kotoučové brzdy na přední nápravě a bubnové brzdy vzadu.

Všestranné využití

Vozidlo se hodí k nejrůznějším účelům a nabízí široké možnosti připojení pohonu pomocných agregátů na převodovce a centrální rozdělovací převodovce, jezdí se silničními i terénními pneumatikami a umožňuje montáž dalšího příslušenství, například navijáku nebo sněhového pluhu. Nová Daily 4 × 4 je připravena do terénu i na všechny cesty, a to za jakýchkoliv podmínek: na stavbách, u stavebních a servisních firem, ve vysoké nadmořské výšce či třeba u hasičů. Třetí generace modelu Iveco Daily, z níž verze 4×4 vychází, byla představená loni a krádce nato získala v září Hannoveru na veletrhu IAA titul Van of the Year 2015. Navíc zvítězila v konkurenčně nejsilnějším ročníku od roku 1991, kdy se tato cena začala udělovat, a to rozdílem celých 17 bodů před ostatními vozy nominovanými do užšího výběru. Při hlasování byla Nová Daily první volbou pro všech 23 členů poroty.

Třetí generace vozidla daily je koncipována jako zcela nové vozidlo (sestává se z 80 procent z nových dílů), které podle výrobce pyšní nejefektivnějším užitečným zatížením ve své kategorii, nejlepším objemem a kapacitou, řidičským komfortem srovnatelným s osobním autem a optimalizovanou ovladatelností a spotřebou paliva. Nový model Daily si zachoval svůj klasický podvozek s pevným rámem, který mu dává velkou robustnost, dlouhou životnost a nabízí také velké možnosti pro výrobce karosérií u verzí podvozků s kabinou.

Třetí generace Daily se podle výrobce rovněž vyznačuje ve srovnání s předchozím modelem úsporou paliva, podstatně nižšími provozní náklady a nejlepším výkonem ve své kategorii, přičemž nabízí širokou škálu motorů, převodovek a převodových poměrů. Model Daily je skutečně globální vůz: v době, kdy byl vyhlášen dodávkou roku, bylo prodáno již přes 2,6 milionu těchto vozidel, a to ve více než 110 zemích celého světa. Daily se vyrábí v závodě Iveco Suzzara poblíž Mantovy v Itálii, kde společnost v nedávné době významně investovala do modernizace výrobních linek.

(lan)

spinner