22. prosince 2014
Ekonomická situace se za poslední rok celkově zlepšila a zlepšení díky tomu prožívá i automobilový průmysl. Přesto na obzoru číhají mnohá nebezpečí, zaznělo na 11. ročníku odborné konference s názvem Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v ČR a ve střední Evropě. Konference se uskutečnila v druhé polovině října v brněnském hotelu Holiday Inn.
Zástupci automobilového průmyslu, představitelé výrobců vozidel a automobilových dílů spolu s ekonomy a dalšími odborníky společně diskutovali o aktuálních problémech v oblasti automotive. Cílem konference byla vzájemná výměna názorů a zkušeností odborníků, kteří rozhodují a řídí nejvýznamnější oblast výrobního průmyslu v České republice. Prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR (AutoSAP) Martin Jahn v úvodním projevu zdůraznil význam skutečnosti, že celková výroba silničních vozidel ve srovnání s loňským rokem roste. „Dynamicky se rozvíjí také výzkum a vývoj,“ uvedl. Mezi aktuální trendy automobilového průmyslu podle něj patří alternativní pohony, zejména CNG. Český automobilový průmysl se globalizuje a stále intenzivněji se zapojuje zapojení do globálního autoprůmyslu, řekl dále Martin Jahn. Ale zatímco automobilový průmysl roste, potýká se stále více s nedostatkem technicky vzdělaných pracovníků. Za jeden z důvodů Martin Jahn označil nízkou prestiž technického vzdělání. Aktuální hrozbu pro ČR představuje podle Martina Jahna také vývoj situace na Ukrajině. Mezi negativní dopady patří omezení vývozu, nestabilita rublu, nižší koupěschopnost obyvatelstva a ohrožení investice.
Eurozónu táhne Německo
„Eurozónu ekonomicky stále táhne Německo, i když ve druhém čtvrtletí hospodářský růst Německa citelně oslabil. Zato americká ekonomika průběžně oživuje a výhled je pozitivní,“ uvedl člen bankovní rady ČNB Pavel Řežábek. Centrální banky podle jeho slov zasahují ve prospěch růstu ekonomiky po celém světě, od Spojených států přes Evropu, Rusko po Japonsko. Mezi dalšími přednášejícími vystoupil například generální ředitel Iveco Czech Republic Jiří Vaněk. Představil skupinu Iveco a zdůraznil hrdost českého vedení na to, že jedno z vývojových center skupiny (pro autobusy) je nyní v České republice.
Nelehká cesta Tatry
Generální ředitel Tatra Trucks Petr Karásek zase provedl účastníky nelehkou historií nejstaršího českého výrobce nákladních vozidel a nastínil plány, které automobilka má do budoucna. Zdůraznil obtížnost přechodu od velkých objemů produkce v plánovaném hospodářství socialistického státu k současné tržně orientované výrobě. Problémy Tatra vyřešila pomocí krizového řízení a přijetím strategie „tržního výklenkáře“ se zaměřením na těžká plně pohonná vozidla do terénu či pro smíšený provoz s vysokým stupněm přizpůsobení požadavku zákazníka.
Pořadatelská společnost Konference Brno uvedla, že na konferenci zaznělo celkem 24 přednášek a podílel se na nich stejný počet přednášejících. Zahraničí bylo zastoupeno zejména účastníky ze Slovenské republiky, ale také řady účastníků z Rakouska pod záštitou Advantage Austria.
Pavel Toman