2. ledna 2019, čtk
2.1. - K nejzajímavějším tématům v dopravě bude v roce 2019 patřit příprava na vybudování nového mýtného systému, který konsorcium CzechToll/SkyToll spustí od roku 2020. Zároveň se do letošního roku přesunou i spory kolem mýtného tendru. Pokračovat bude také liberalizace železniční dopravy, kraje vyberou nové provozovatele svých tratí. Další rekord očekává i pražské letiště. Řada událostí z roku 2018 bude mít dohru i v roce 2019.
Rok 2019 bude poslední, kdy bude provozovatelem mýta rakouská firma Kapsch. Nový systém už bude od roku 2020 zajišťovat konsorcium CzechToll/SkyToll, které dostane za celkem desetiletý provoz 10,75 miliardy Kč. Společnost avizovala, že v letošním roce se bude věnovat přípravám a budování nového satelitního systému.
Pokračovat bude ovšem také spor okolo mýtného tendru. Firma Kapsch je odhodlána uplatňovat své námitky vůči průběhu soutěže u soudu, případně i arbitráže nebo Evropské komise. Námitky rakouské společnosti loni zamítl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, podnik však s rozhodnutím nesouhlasí, stát podle něj při tendru pochybil.
Nový mýtný systém bude navíc rozšířen na dalších 900 kilometrů silnic první třídy. Na nich však podle dohody ministerstva dopravy a samospráv bude moci být uplatněná nulová sazba. O konkrétních úsecích, kde se tak stane, rozhodnou samotné kraje a obce v průběhu letošního roku.
Liberalizace železnic i změny legislativy
Do další fáze by měla pokročit také liberalizace železniční dopravy. Část tratí, které si objednávají stát a kraje, byla rozdělena mezi dopravce už loni, o většině regionálních tratí se však bude rozhodovat až letos. Už nyní je ovšem jasné, že České dráhy část tratí, kde dosud jezdí, opustí. Současné smlouvy vyprší na konci roku 2019.
Očekává se také řada legislativních změn. Jedna z nejdůležitějších by měla navázat na loňskou novelu zákona o urychlení dopravních staveb. Ministerstvo dopravy v ní nově navrhuje kauce za každé odvolání proti rozhodnutí o umístění nebo povolení stavby. Dopravní stavby by navíc mohly být nově umístěny a povoleny v jediném řízení. Loňská úprava kromě jiného už obsahuje seznam dopravních staveb, u nichž se má usnadnit vyvlastňování pozemků pomocí takzvaného mezitímního rozhodnutí. Zavedla také fikci souhlasu, která má úřady přimět k tomu, aby konaly rychleji.
Nákladní dopravci budou netrpělivě očekávat vývoj unijní legislativy v oblasti pravidel pro vysílání pracovníků. Tuzemské firmy kritizují postup západoevropských zemí, které na řidiče kamionů tato pravidla uplatňují, podle dopravců jde o protekcionismus. Česko prosazuje vyjmutí nákladní silniční dopravy z norem pro vysílání pracovníků. O přesné podobě unijních norem by se mělo rozhodnout v tomto roce.
Rekordní čísla znovu očekává Letiště Praha. To by se za loňský rok mělo poprvé přiblížit k hranici 17 milionů odbavených cestujících za rok, v letošním roce by se tento počet mohl podle odhadů ještě zvýšit o několik procent. Pomoci by k tomu podle letiště mohly i nové linky, k těm nejočekávanějším patří přímá linka United Airlines do Newarku v USA.
(čtk)
Foto: Pixabay