13. dubna 2015
Autosalon ve švýcarské Ženevě je jednou z nejvýznamnějších světových automobilových přehlídek. Z těch pres-tižních v Evropě je také jediný, který se koná každý rok, a na jaře nabízí pro daný rok novinky nejen mezi sériovými modely, ale představuje i vize budoucnosti v podobě nejrůznějších konceptů. V letošním roce se na výstaviště Palexpo sjelo více než 220 vystavovatelů, kteří návštěvníkům nabídli na 900 vozidel, mezi nimiž bylo i 130 světových a evropských premiér.
Například Audi představilo kromě jiného druhou generaci vysokovýkonného sportovního vozu R8. Vysokootáčkový desetiválec do V se dodává ve dvou výkonových stupních. V modelu R8 V10 poskytuje ze zdvihového objemu 5204 cm3 největší výkon 540 k a s tímto motorem trvá sprint z 0 na 100 km/h 3,5 sekundy. Model R8 V10 plus je jako nejrychlejší sériově vyráběné audi ještě výkonnější. Jeho největší výkon má hodnotu 610 k a z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,2 sekundy. Citroën inovuje řadu C4 a do Švýcarska přivezl i oblíbený Citroën Berlingo, který byl zmodernizován, získal expresivnější přední masku, moderní technologie včetně nového dotykového 7” displeje nebo systému Active City Brake. Jako koncept se představilo také Berlingo Mountain Vibe Concept, hravý vůz s vyztuženými částmi karoserie a prvky příslušenství vhodnými pro cesty do přírody.
Automobily DS se poprvé prezentovaly jako samostatná značka. Vidět tak bylo nejen nové logo, ale také nový model DS 5. Samostatnost značky deklaruje i to, jak se nový model píše. Předcházející verze byla ještě DS5, tato nová má již v názvu mezeru – a je tak DS 5. Nová vlajková loď této značky se pyšní novou přední maskou a dalšími novinkami ze světa hitech technologií. V kabině je místo řidiče ve stylu kokpitu letadla opatřeno sedmipalcovým dotykovým displejem poslední generace, který nabízí snadný přístup ke všem funkcím vozu. Zákazník má v současnosti na výběr mezi pěticí motorů.
Expozice Fiatu byla inspirována symbolem X nového crossoveru. Nejnovější přírůstek v rodině 500 kombinuje italský styl, komfort a výkon a posádce poskytuje široké možnosti spojení se světem. Fiat 500X může být vybaven například motorem 1,4 MultiAir II o výkonu 140 k a pohonem předních kol s inovativní samočinnou sekvenční šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou, nebo motorem 1,6 Multijet II o výkonu 120 k, případně vznětovým motorem 2,0 Multijet II 140 k v kombinaci s inovativní devítistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol. V Ženevě se také poprvé představila verze Trekking nového modelu Doblo`, která je vybavena systémem Traction+.
Luxusní i sportovní vozy
Ford odhalil v Ženevě především své nové luxusní a sportovní varianty vozů a v evropské premiéře také nový Edge S. Svou výstavní premiéru oslavil Focus RS a v Evropě také nový Ford GT. Tyto vozy pocházejí z dílny týmu Ford Performance, jehož záměrem je uvést do roku 2020 na trh nejméně 12 nových sportovních modelů. Nový Focus ST je poprvé nabízen se zážehovým i vznětovým motorem. Ford GT je špičkový sportovní automobil s karoserií z uhlíkových vláken, aktivní aerodynamikou a motorem EcoBoost přeplňovaným dvojicí turbodmychadel. ¨ Hyundai odhalil v Ženevě řadu nových modelů, včetně světové premiéry nového kompaktního SUV Tucson. Poprvé zde vystavili také nové kompaktní MPV ix 20, výstavní premiéru zažila nová generace i20 Coupé, a také inovované řady i30 a i40. Tucson je postaven na zcela nové platformě, která umožňuje vytvořit optimalizovaný prostor pro cestující spolu s dostatečně velkým zavazadlovým prostorem. Nový Tucson pod kapotu dostane širokou paletu motorů, která bude zahrnovat přeplňovaný motor 1,6 T-GDI s výkonem 176 k a šestistupňovou mechanickou nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, dále zážehovou jednotku 1,6 GDI 132 k a tři turbodiesely 1,7 litru 115 k, 2,0 litru 136 k nebo 2,0 litru 186 k.
Mitsubishi nabízí novou verzi oblíbeného pick-upu L200. Ten přináší řadu zlepšení v oblasti praktičnosti i spolehlivosti, a to především jako pracovní vozidlo, byť byl vyvíjen jako Ultimate Sport Utility Truck (skutečný sportovně užitkový pick-up), aby dokázal nabídnout stejně pohodlný vnitřní prostor jako běžné osobní vozy. K pohonu je připraven turbodieselový motor o objemu 2,4 litru MIVEC, který splňuje přísné evropské emisní normy a je vybaven systémem vypínání motoru Auto Stop & Go.
Inovace po třech letech
Peugeot 208 tři roky po své premiéře, která se odehrála také v Ženevě, přichází v inovované verzi. Nová dvěstěosmička se dostane na evropský trh v květnu 2015 a prezentuje se modernizovaným designem exteriéru i interiéru, novinkami v oblasti výbavy a především novými motory Euro 6. Peugeot 208 nabídne také novou úroveň výbavy GT Line, která se objevila již u vozů Peugeot 308, 508 a RCZ. Model 208 GT Line bude ve třídveřové a pětidveřové verzi a v nabídce pohonných jednotek najdeme benzinové motory PureTech nebo dieselové motory BlueHDi.
Automobilka Porsche si do Ženevy přichystala nový Cayman GT4. K pohonu je připraven motor o objemu 3,8 litru pocházející z modelu 911 Carrera S o výkonu 385 koní. Zcela přepracovaná příď se sníženou spodní hranou nárazníku a dodatečným otvorem pro odvod vzduchu před víkem zavazadlového prostoru zajišťuje, že tento cayman je jediný z celé modelové řady, který má přítlak na přední i zadní nápravě.
Francouzská automobilka Renault posílila v poslední době své postavení na trhu díky úspěšnému modelu Captur. Tento úspěch se bude snažit využít i v další ofenzivě do světa crossoverů – tentokrát s modelem Kadjar. Ten nabízí kompaktní rozměry – délka 4,45 metru, šířka 1,84 metru, výška 1,6 metru, světlá výška má hodnotu 190 milimetrů. Na výběr je systém pohonu 4 × 4 nebo 4 × 2.
Španělská vize SUV
Automobilka SEAT odhalila svou strategickou vizi budoucnosti v podobě koncepčního vozu 20V20. Koncepční SUV kombinuje design několika kategorií, především sportovního čtyřdveřového „kupé“ s SUV a dodává k tomu praktičnost kompaktního vozu. Uvnitř je dostatek prostoru pro pět osob a komfort a bezpečnost cestování zajišťuje sada nejmodernějších asistenčních systémů. V poslední době se stále více mluví o již odsouhlasené výrobě nového SUV také v souvis-losti se značkou Škoda, a tak se necháme překvapit, zda tento koncept sesterské značky nenaznačí v budoucnu něco dalšího i v tomto směru.
Nová Škoda Superb
A když jsme se již propracovali k naší největší automobilce, je potřeba říci, že nejen naše, ale i evropská a vlastně i světová veřejnost dost netrpělivě očekávala, jaká vlastně je ve skutečnosti její nová vlajková loď. Pokud to vezmeme jen čistě technicky, tak nová Škoda Superb je o 28 milimetrů delší a o 47 milimetrů širší než předchozí model. O 80 milimetrů vzrostl také rozvor, přední převis se naopak zkrátil o 61 milimetrů. Díky novým motorům (pěti benzinovým a třem naftovým), až o 75 kilogramů snížené hmotnosti a lepší aerodynamice spotřebuje tento vůz až o 30 procent méně paliva oproti svému předchůdci, což odpovídá také snížení emisí CO2.
Nejúspornějším reprezentantem modelové řady bude Superb GreenLine se spotřebou 3,7 l / 100 km a 95 g CO2/km. I přes nižší spotřebu disponují nové pohonné jednotky až o 20 procent vyšším výkonem. Pro čtyři agregáty je pak v nabídce také pohon všech kol. Ale automobily jsou také o emocích a na ty nový Superb cílí rovněž velmi výrazně. Jeho design převádí do sériové výroby prvky designového tvarosloví, které již v loňském roce představila studie ŠKODA VisionC. Všechny vozy Superb nové generace také disponují rozsáhlou bezpečnostní výbavou již ve standardu a najdeme zde i řadu prvků pro zvýšení komfortu cestování.
U našich sousedů v Německu je nejúspěšnějším kompaktním MPV Volkswagen Touran. I přesto, že se tento vůz stále dobře prodával, nastal čas pro jeho zcela novou verzi. Kompletně nově vyvinutý Touran je prvním MPV značky VW postaveným na koncernové modulární platformě MQB pro vozidla s motorem uloženým vpředu napříč. Vůz nabízí oproti předchůdci prodloužený rozvor i celkovou délku, díky čemuž je uvnitř výrazně větší prostor. A jak je již u současných novinek zvykem, i zde přesto, že se vůz zvětšil, došlo ke snížení celkové hmotnosti, což se v konečném důsledku projevuje i ve snížení spotřeby paliva. K tomu přispívají rovněž nové verze motorů TSI a TDI.
Jiří Svoboda