Josef Mařík (Mercedes-Benz ČR) pro DN

„Letošní rok byl pro nás nad očekávání velice úspěšný“

„Letošní rok byl pro nás nad očekávání velice úspěšný“

Růst ekonomiky a větší zájem o dopravní služby se promítá také nárůstu prodejů vozidel. Potvrzují to i výsledky společnosti Mercedes-Benz Česká republika, s. r. o., která již v první polovině roku překonala svůj původní odhad trhu. O podrobnostech v jednotlivých segmentech jsme hovořili s ředitelem její divize nákladních vozidel Josefem Maříkem.

„Poptávka po dopravních kapacitách letos rostla. Jak se to projevilo na potřebě dopravců obnovovat, případně rozšiřovat vozové parky?

„Již dnes můžeme s naprostou jistou říci, že letošní rok byl nad očekávání úspěšný. Když jsme před rokem plánovali výrobní kapacity, vůbec jsme nepočítali, že potřeba trhu nákladních vozidel (nad šest tun) se bude pohybovat kolem deseti tisíc a že už na konci jara budeme mít vyprodaná všechna vozidla, s nimiž jsme pro letošek počítali. Takže jsme museli žádat o dodatečné kvóty a nyní již řešíme požadavky na první a zčásti i na druhé čtvrtletí. V tuto chvíli je zřejmé, že trh je stabilní a jsou dokonce i signály, že by mohl ještě více růst. To, co je dnes hlavním limitujícím faktore, je však nedostatek řidičů. Kdyby firmy měly dostatek kvalifikovaného personálu, kupovaly by vozidel více, protože práce nyní mají dost.“

„Letos jste v testu prokázali, že vaše vlajková loď, model Actros, dokáže i bez zvláštních úprav vykázat v běžném provozu nižší spotřebu…“

„Nový, upravený motor nabízíme od listopadu. Ale i když vozidla jezdí jen pár týdnů, na základě údajů z našeho systému FleetBoard i podle natankovaných litrů nafty je patrné, že spotřeba paliva je o tři procenta nižší než u předchozího motoru. I u něj však už byla velice nízká a při použití prediktivního tempomatu, což doporučujeme (a přes 90 procent actrosů nasazených v dálkové silniční dopravě PPC má) se dále snižovala.“

„Jaký byl letos zájem o vaše jednotlivé modelové řady?“

„Model Actros představuj náš největší a stabilní segment, což je logické, protože se používá především v dálkové dopravě. Uplatnění nachází však i v rozvážkové nebo regionální dopravě či při dopravě pro stavebnictví. Pak jsou zde modely Antos a Arocs. Podle počtu dodaných vozidel je Arocs na druhém místě, což nepochybně souvisí i s letošním boomem ve stavebnictví. Za pouhé dva první měsíce letošního roku jsme prodali více stavebních vozidel, než za předchozí tři roky. Poptávka byla neuvěřitelná a abychom jí mohli vyhovět, vozili jsme z Německa i vozidla, která tam byla původně jako výstavní nebo předváděcí.“

„Modely Actros a Arocs dodáváte i jako speciály pro těžkou dopravu…“

„Ano, tato vozidla dodáváme také v provedení SLT, jako tří-nebo čtyřnápravová, která mohou mít v soupravě až 250 tun celkové hmotnosti soupravy. I v tomto segmentu bylo patrné oživení trhu. Navíc prodali jsme i desítky vozidel, která označujeme jako semi SLT, s celkovou hmotností soupravy do 120, 140 nebo 150 tun. K dispozici jsou silniční verze actrosu na vzduchovém pérování 8×4 nebo i arocs s pružinami 8×6 či 8×8, vhodný pro provoz v terénu. A i v tomto segmentu už máme objednávky na rok 2016.

Milan Frydryšek

spinner