IAA 2014

Letošní rok se nese ve znamení růstu automobilového průmyslu

Letošní rok se nese ve znamení růstu automobilového průmyslu

„Hospodářský rozvoj na důležitých trzích užitkových vozidel představuje podporu pro 65. mezinárodní veletrh užitkových vozidel IAA, jehož brány se otevřou v září v Hannoveru. Západní Evropa vykázala letos tříprocentní růst trhu, Spojené státy dokonce dvouciferný růst a Čína čtyřprocentní,“ uvedl na konci června ve Frankfurtu na tiskové konferenci prezident německého sdružení automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann.

Setkání, které před IAA německé sdružení již tradičně pořádá, se zúčastnilo na 150 novinářů z celého světa a také nejvyšší představitelé největších výrobců užitkových vozidel, kteří na tomto nejdůležitějším evropském workshopu informovali o hlavních inovacích v oblasti užitkových vozidel. Matthias Wissmann uvedl, že nárůst o tři procenta v období do dubna na západoevropském trhu těžkých nákladních vozidel (s hmotností nad šest tun) byl větší, než se původně očekávalo vzhledem k výraznému předzásobení staršími vozidly ještě před nástupem nové emisní normy Euro 6, především ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku. „Rovněž v Německu je letošní trend velice vítaný. Do konce května zde bylo nově registrováno více než 34 tisíc těžkých užitkových vozidel, což v meziročním srovnání představuje nárůst 12 procent,“ řekl Matthias Wissmann. To byl podle něj další viditelný dopad ukončení normy Euro 5. Zároveň dodal, že rychlost růstu se však během roku pravděpodobně zmírní.

Růst je patrný i na trhu lehkých užitkových vozidel (do šesti tun), kde v Německu nové registrace činily 88 tisíc, tedy o sedm procent více než ve stejném období roku 2013. A obchod v segmentu přípojných vozidel a nástaveb byl obzvlášť dynamický, dodal Matthias Wissmann s tím, že „nové registrace vzrostly za prvních pět měsíců o 14 procent. Zdravá situace byla patrná také v podílu pracovníků, kteří se na výrobě vozidel podílejí. Jedna čtvrtina z více než 760 tisíc zaměstnanců v německém automobilovém průmyslu pracuje v oblasti užitkových vozidel. To je kolem 190 tisíc zaměstnanců.

Výrobci kritizují rozšiřování mýtného

Prezident VDA byl velice kritický vůči plánům na další zatížení nákladních vozidel mýtným. Například nový odborný posudek ohledně zpoplatnění státních silnic podle něj opět ukazuje, že náklady na kilometr výrazně vzrostou. „Pokud by to bylo takto implementováno, tarify pro státní silnice by byly více než dvojnásobné oproti sazbám na dálnicích. To by mělo značné strukturálně-politické důsledky, zejména pokud by k tomu došlo tak, jak je plánováno – mýtné na státních silnicích by byly zavedeno od roku 2018. Navrhujeme proto, aby původně dálniční mýtné bylo aplikováno jen na čtyřproudé státní silnice,“ zdůraznil Matthias Wissmann. Navíc do roku 2018 by podle něj již celkové dopady mýtného na státních silnicích mohly být přesně analyzovány.

Snižování emisí CO2 má své meze

Prezident VDA před novináři zdůraznil, že hlavní výzvou pro výrobce užitkových vozidel bylo dosáhnout dalšího snížení spotřeby paliva a v důsledku toho i emisí CO2. „Těžká nákladní vozidla však nemohou být srovnávána s osobními vozidly či dodávkami, pro které již Evropská unie má pravidla pro regulaci CO2. Business s užitkovými vozidly je obdobný fotbalovému týmu. Nemá jen obránce, ale i středové hráče a útočníky. Různorodost modelů užitkových vozidel je tak velká, že zde nemůže být jedna standardní hodnota CO2. Tato řada sahá od sklápěček na staveništích až k rozvážkovým vozidlům a kamionům v dálkové dopravě. A jsou zde i městské a zájezdové autobusy. Mnoho vozidel je individuálně postaveno na míru potřebám zákazníků. Velice mnoho faktorů tak ovlivňuje spotřebu – nákladní vozidla jsou různorodá, co se týče jejich velikosti, hmotnosti, použití, délky jízdních tras, provozních podmínek a především zatížení,“ zdůraznil Matthias Wissmann.

Výrobci emise CO2 omezovali i bez předpisů

„Je to trh, na němž bylo po mnoho let zajištěno nepřetržité snižování spotřeby těžkých užitkových vozidel, a to bez pomoci předpisů ohledně CO2. Dopravci kalkulují velice pečlivě, doslova do posledního centu, a proto kladou opravdu velký důraz na efektivitu svých vozidel. Existují již vozidla, která spotřebovávají pouhý litr nafty na tunu zboží přepraveného na vzdálenost větší než sto kilometrů, tedy při maximálním využití přepravní kapacity v dálkové dopravě,“ zdůraznil Matthias Wissmann. Následně se pak zaměřil na možnost větší flexibility v rozměrech vozidel a lepší aerodynamiku. „To jsou také způsoby, jak můžeme emise CO2 snížit,“ uvedl.

Efektivitu dopravy zvětší delší vozidla

Jedním z důležitých nástrojů pro zvýšení efektivity silniční dopravy s ohledem na klima je podle něj delších vozidel. „Ověřování dlouhých vozidel v provozu již ukázalo, jak poměrně jednoduché změny mohou zvýšit kapacitu silniční nákladní dopravy,“ řekl. Do tohoto testování je podle něj dnes zapojeno 79 vozidel, která jezdí na předem určených trasách, a je zřejmé, že dosavadní výsledky předčily očekávání – jízd je méně, snižuje se spotřeba paliva, tudíž klesají i emise CO2. Navíc delší vozidla mohou jezdit v běžném provozu bez jakýchkoli problémů. „Doposud nedošlo k žádné nehodě,“ zdůraznil Matthias Wissmann. „Nyní, poté, co Spolkový ústavní soud vyjasnil sporné správní otázky, apeluji na spolkové země, které se tohoto testování ještě nezúčastnily: Buďte v této oblasti aktivnější! Týká se to důležitého tématu, zda můžeme využít výhody dlouhých kamionů pro životaschopnou budoucnost silniční nákladní dopravy a jakým způsobem. To je důležité pro všechny regiony Německa a také pro využití těchto vozidel v Evropě,“ zdůraznil Matthias Wissmann.

Úspěšná deregulace autobusové dálkové dopravy

Deregulace na trhu dálkové autobusové dopravy byla podle něj skutečně úspěšná. „Dálkové autobusy se během krátké doby staly další důležitou formou mobility pro delší trasy. Počet autobusových služeb se během pouhých patnácti měsíců ztrojnásobil na zhruba 250,“ řekl. Odhaduje se také, že počet cestujících v prvním roce deregulace trhu se pohyboval kolem 8,3 milionu. A potenciál pro růst zde stále existuje. Řada dopravců měla své autobusy neustále v provozu a jejich výkon se pohyboval kolem 300 tisíc kilometrů za rok. „Někteří z nich již proto oznámili, že v roce 2014 budou rozšiřovat svůj vozový park i nabízené spoje,“ uvedl Matthias Wissmann. Za této situace je podle něj nezbytné rychle rozšířit autobusové terminály a parkoviště, a to za pomoci měst a obcí. Také autobusoví dopravci jsou významnými hráči při snižování emisí CO2. „Plně obsazené autobusy spotřebují na přepravu jednoho cestujícího na sto kilometrů pouze 0,5 litru nafty,“ zdůraznil Matthias Wissmann.

Prezident VDA také jednoznačně odmítl zatěžování autobusové dopravy mýtem. „Naposled byla tato myšlenka zavržena loni v říjnu na konferenci ministrů dopravy, aby se zabránilo dalším nákladům pro malé a středně velké autobusové dopravce. A tak by to také mělo zůstat,“ dodal Matthias Wissmann. Brány 65. veletrhu užitkových vozidel IAA v Hannoveru se otevřou 25. září a expozice s novinkami předních výrobců budou návštěvníkům k dispozici až do 2. října.

(lan)

www.iaa.de

spinner