25. ledna 2015
Nižší cena paliv se do cen jízdenek a přeprav zboží ve větší míře nepromítne. Výjimkou jsou ti dopravci, kteří mají ke smlouvám palivovou doložku upravující cenu přepravy podle závislosti na cenách nafty. Tyto dodatky mají zpravidla větší přepravní firmy a týkají se dlouhodobých kontraktů. Nižší cenu nafty vykompenzuje nárůst cen mýtného a náklady na obměnu vozidel, řekl minulý týden mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
„Obecně se snažíme na ceny jízdenek nesahat,“ řekl majitel společnosti Student Agency Radim Jančura. Dopravce podle něj nyní počká, jak se bude cena nafty měnit v následujících měsících. Ceny nafty i nejprodávanějšího benzinu Natural 95 za loňský rok klesly zhruba o čtyři koruny na litr a byly tak nejnižší za poslední tři roky. Za poslední dva týdny loňského roku do Silvestra klesla průměrná cena benzinu v Česku o 1,41 Kč na 31,92 Kč za litr a nafty o 1,21 Kč na 32,06 Kč. Sazby mýtného od 1. ledna nejvíce vzrostly v případě kamionů u vozidel s emisní třídou Euro 5. Ty se proti loňsku zvýšily o 10 procent. U autobusů se sazby zvýšily o 30 procent.
Ani další dopravci ceny nemění
Měnit ceny jízdného v důsledku lacinějších pohonných hmot se nechy-stá ani dopravce Busline působící v severních Čechách. „Nereagovali jsme zvyšováním cen na zdražování pohonných hmot, neuvažujeme ani o zlevnění. Levnější pohonné hmoty nám pomohou vykompenzovat zvýšení nákladů na mýtné, které pro autobusy výrazně zdražilo, a také dohodnutý růst mezd,“ řekl minulý týden ředitel společnosti Tomáš Roubiček.
K částečné úpravě cen na dálkových linkách prostřednictvím zrušení patnáctikorunového poplatku za místenku přistoupila už v říjnu společnost Arriva. Devět z deseti linek dopravce ale jezdí v závazku veřejné služby, kdy si dopravu objednávají kraje, a ceny jízdenek jsou tak stanovené objednateli, doplnil generální ředitel společnosti Daniel Adamka. Klasické kilometrové jízdné se ovšem v souvislosti s poklesem ceny nafty zatím podle společnosti měnit nebude. Podle jednatele dopravní společnosti CM Transport Tachov Milana Čmika už ale na pokles cen reagovali zákazníci, kteří se domáhají snižování cen za přepravu. Jednání s nejvýznamnějšími zákazníky přitom ještě dokončená nejsou.
Pokud by pokles cen nafty pokračoval i nadále, mohla by jej společnost promítnout do zvýšení mezd zaměstnancům formou odměn a do nákupu nové techniky. Zatím ale nedokáže bezpečně říci, zdali rozdíl cen pohonných hmot vynese nějaké peníze navíc, dodal.
(čtk)