Mgr. Dalibor Sadovský (CSPSD) pro DN

„Mobilní jednotky pokrývají svou činností celé území ČR“

„Mobilní jednotky pokrývají svou činností celé území ČR“

Do uzavření ročních statistik zbývá ještě celý kalendářní měsíc, přesto si již nyní lze udělat obrázek o průběhu a výsledcích silničních kontrol užitkových vozidel, na kterých se v roce 2014 podílely mobilní expertní jednotky Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD). Tato organizace disponuje celkem 15 mobilními jednotkami dislokovanými v každém kraji České republiky, včetně hlavního města Prahy a Dálnice D1. Na letošní průběh kontrolní činnosti CSPSD jsme se zeptali jeho ředitele Mgr. Dalibora Sadovského.

„Jak byste zhodnotil již téměř celoroční kontrolní činnost vašich mobilních jednotek?“

„Především je třeba zdůraznit, že mobilní jednotky CSPSD fungují jako expertní podpora pro Policii ČR, se kterou spolupracujeme již od roku 2003, kdy kontrolní jednotky vznikly. Letošní rok probíhal standardně, kontrolní jednotky se od ledna do konce října zúčastnily 2841 silničních kontrol, při kterých bylo zkontrolováno 20 386 vozidel. Zvyšuje se počet kontrolních akcí mimo běžnou pracovní dobu, ve víkendových dnech nebo v nočních hodinách. Vozidla jednotek jsou také vybavena světelnými stožáry, které umožňují kontrolní práce i za tmy.

Letos proběhlo také několik součinnostních akcí s kontrolními orgány okolních států. Naposledy to byla trilaterální akce v Plzeňském kraji ve dnech 6. až 10. října, na které se zúčastnily kontrolní složky Spolkové republiky Německo, Polska a České republiky. V listopadu jsme se zúčastnili i veletrhu CZECHBUS, kde CSPSD prezentovalo vozidlo mobilních expertních jednotek s veškerým technickým i softwarovým vybavením. Součástí expozice byly přednášky na téma kontrol hromadné dopravy osob a povinností dopravce při linkové dopravě.“

„Co to přesně znamená expertní podpora?“

„Pracovníci mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu tvoří kompaktní a relativně stálý tým odborníků, kteří jsou školeni ve všech oblastech kontrolních činností. Jedná se například o vážení vozidel, kontrolu dodržování pracovního režimu řidičů, odhalování manipulací se záznamovými zařízeními používanými v silniční dopravě, kontrolu zajištění a upevnění nákladu, kontrolu dodržování podmínek pro přepravu nebezpečných věcí nebo technický stav vozidel. Pracovníci mobilních jednotek získávají v našem vlastním školicím zařízení odbornou způsobilost kontrolního technika STK. Takto vyškolení zaměstnanci pak při silničních kontrolách mohou nezávisle, objektivně a odborně vyhodnotit předmět kontroly.

V oblasti kontrol technického stavu vozidel pořádáme také školení pro Policii ČR ke Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2000/30/ES pro provádění technických silničních kontrol. Od roku 2006 proběhlo již 43 takových kurzů a vyškoleno bylo téměř 1500 příslušníků PČR. Navíc pro všechny zájemce můžeme nabídnout velmi kvalitní metodiky.“

„Vraťme se ke kontrolám. Kolik vozidel z těch, jež jsou zvážena, je skutečně přetížených?“

„Expertní jednotky jsou vybaveny mobilními vahami a provádějí tzv. nízkorychlostní vážení. Ne všechna kontrolovaná vozidla jsou vážena. V některých případech není zájem ze strany vlastníka pozemní komunikace, jindy nesplňuje kontrolní stanoviště podmínky pro vážení. Za této situace bylo za deset měsíců letošního roku zváženo celkem 1630 vozidel, z nichž 791 nevyhovělo zákonným podmínkám, což představuje 48,5 procenta. Pro srovnání číslo z loňského roku – přetížených vozidel bylo v rámci kontrolního nízkorychlostního vážení mobilními jednotkami CSPSD celkem 47,3 procenta. Dalším problémem je však i nepovolená přeprava nadrozměrných nákladů. V Moravskoslezském kraji byla letos zjištěna dvě závažná porušení. V dubnu 2014 překročila souprava polského dopravce povolený hmotnostní limit o 81 procent a v říjnu letošního roku opět zahraniční dopravce přetížil jízdní soupravu téměř o 27 000 kg.“

„Dochází často k porušování sociálních předpisů?“

„Bohužel ano. Z hlediska bezpečnosti silničního provozu patří tyto přestupky k těm nejnebezpečnějším. Nedodržování povinných přestávek v řízení a nařízené doby odpočinků vede k přetěžování řidiče, únavě, mikrospánku. A následky mohou být tragické. Pracovníci mobilních jednotek jsou týmem specialistů, který je schopen v terénních podmínkách odhalovat i závažné případy neoprávněné manipulace se záznamovými zařízeními. Lze zjistit také podvody a manipulace s využitím vysoce sofistikovaných technologií – přídavné zdroje impulzů, amatérské i profesionální zásahy do elektroinstalace vozidel, nezákonné úpravy SW DGT záznamových zařízení včetně elektronických zásahů, umožňujících korigovat činnost záznamového zařízení dálkovým ovladačem a podobně. Do konce října 2014 bylo zjištěno celkem 3131 případů porušení sociální legislativy.“

„Bezpečnost jiných účastníků silničního provozu může ohrozit i špatně upevněný náklad…“

„Ovšem. Fyzikální zákony nelze obejít ani podvést. Do konce října bylo při silničních kontrolách zjištěno 883 případů nedostatečně zajištěného nebo špatně upevněného nákladu. V březnu letošního roku zaznamenala karlovarská mobilní jednotka případ, kdy ani šest poutacích popruhů neudrželo naložené kolejnice. Při brzdění popraskaly a náklad se posunul na čelo návěsu, který vzniklou kinetickou energií poničil. V tomto případě z nedbalosti vznikla škoda na majetku a další komplikace pro řidiče vozidla i dopravce, ale následky špatně upevněného a spadlého nákladu mohou být mnohem závažnější.“

„Nejen podle zákona o pozemních komunikacích, ale i podle zákona o silničním provozu se provádějí technické kontroly vozidel a souprav. Jaké jsou výsledky?“

„Při silničních kontrolách jsou mnohdy odhaleny skutečně hrubé závady v technickém stavu vozidel. Uvolněná kola, únik paliva, závady na mechanicky ovládané ruční brzdě a mnohé další nedostatky, které jsou potenciálním nebezpečím pro silniční provoz. O technickém stavu vypovídá počet zjištěných závad v letošním roce. Z celkového počtu kontrolovaných vozidel vykazovalo minimálně jednu technickou závadu celkem 8532 vozidel, což je téměř 42 procent. Ve srovnání s loňským rokem vykazují letošní statistiky již za deset měsíců nárůst. Loni se stejné zjištění týkalo 38,4 procenta kontrolovaných vozidel. Lze říci, že technický stav vozidel je jednou z nejproblema­tičtějších oblastí při silničních kontrolách.“

(ež)

spinner