​Motoristé nakoupili první milion elektronických dálničních známek

​Motoristé nakoupili první milion elektronických dálničních známek

28.1. - Prodeje nových elektronických dálničních známek překonaly po necelých dvou měsících od spuštění první milion prodaných kusů za přibližně 1,5 miliardy Kč. Zájem je hlavně o roční známky. Uvedl to včera mluvčí projektu elektronické známky Martin Opatrný. Elektronické viněty letos nahradily staré papírové kupony, jejichž platnost definitivně skončí koncem ledna.

Dosud se prodalo přes 1,04 milionu známek. Lidé je kupují nejčastěji na e-shopu eDalnice.cz, kde pořídili 846 344 kusů. Pobočky České pošty zatím prodaly 103 396 známek a čerpací stanice EuroOil dalších 87 067. Od začátku ledna mohou motoristé známky kupovat také v samoobslužných kioscích, které jsou rozmístěny hlavně u hranic. V nich se dosud prodalo 3281 elektronických vinět.

Prodej nových dálničních známek začal na začátku loňského prosince. V posledních dnech se poptávka zvyšuje, protože končí platnost loňských ročních kuponů. Zatímco v prosinci byl průměr prodaných známek asi 10 000 za den, v závěru ledna by podle nejexponovanějšího scénáře mohl být ve špičce průměr až kolem 250 000 prodaných známek denně. Společnost Cendis, která má systém na starosti, deklarovala, že je na případný nápor připravena.

Zřejmě však ne všichni, kterým v závěru měsíce skončí loňská známka, si pořídí novou okamžitě. Nový systém umožňuje nastavit platnost známky od přesně vybraného data na následujících 365 dní bez ohledu na kalendářní rok. U papírových kuponů platila roční známka celkem 14 měsíců, výhradně však od prosince předcházejícího roku do konce ledna roku příštího. Známku je nyní možné zakoupit s až 90denním předstihem.

Cendis alespoň několikadenní předstih doporučuje, umožňuje to opravit případnou chybu, které se při zadávání údajů na e-shopu dopustila asi tři procenta motoristů. Nejčastěji jde o špatně zadanou poznávací značku auta. Při koupi známky na poště či u čerpací stanice EuroOil je možné požádat o opravu do 15 minut od nákupu. Vždy však jen před zahájením platnosti známky.

"Pravidla se možná zdají tvrdá. Jsou ale od toho, aby lidé systém nezneužívali. Někdo by si ráno koupil známku, přes den využíval dálnice a večer by požádal o stornování platby," vysvětlil Martin Opatrný.

Nová platnost ročních známek zřejmě přispěla také k zatím nižším prodejům ve srovnání s loňskem. Za celý rok 2020 stát prodal kolem dvou milionů kusů ročních známek, většinu právě začátkem roku kvůli její kalendářní platnosti. Letos se prodalo zatím přibližně 800 000 ročních vinět. Podle odhadů tak část řidičů využila možnost klouzavé platnosti nových známek a odložila nákup na později. Za celý loňský rok si asi šest milionů řidičů koupilo přes 6,8 milionu kusů všech známek. V Česku je nyní registrováno asi 6,13 milionu vozidel.

Na konci ledna vyprší platnost loňských dálničních kuponů s roční platností. Definitivně tak skončí staré papírové viněty, které od letoška plně nahradily elektronické známky. Nové viněty jsou vázány na poznávací značku, nemusí se tak už lepit na přední skla. Ceny známek se letos nezměnily, roční známka stojí 1500 korun, měsíční 440 korun a desetidenní 310 korun. Zůstává také zvýhodnění pro ekologická auta.

Zahájení prodeje v první prosincový den provázely problémy, kdy systém krátce po svém spuštění přestal kvůli technické chybě fungovat. Zprovozněn byl ještě týž den odpoledne, výpadek systému však vyvolal vlnu kritiky politiků i odborníků. Od té doby systém funguje bez výraznějších problémů.

(čtk)

Foto: LAN

spinner