16. srpna 2015
Stejně, jako je běžné platit bezkontaktní platební kartou v obchodech, na čerpacích stanicích i jinde, začíná být, byť zatím pouze v některých městech, běžné platit tímto způsobem i za jízdné v prostředcích městské hromadné dopravy. Nejdále jsou zatím v Plzni a v Liberci, přidávají se ale i další města včetně Prahy. V Praze se chystá pilotní projekt instalace terminálů do autobusu 119 spojujícího stanici metra Veleslavín a Letiště Václava Havla.
Od 17. června lze pomocí bezkontaktní bankovní karty koupit jízdenku ve všech vozech Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Právě západočeská metropole je tak prvním městem v České republice se stoprocentním pokrytím vozového parku tímto odbavovacím systémem. Vozy jsou vybaveny vždy jedním zařízením (Cardmanem), které pracuje nejen s bezkontaktní bankovní kartou, ale i se všemi verzemi Plzeňské karty. „Na zavedení tohoto unikátního systému odbavení se podílelo několik partnerů a my jsme velmi rádi, že jsme byli součástí tak revolučního řešení, které pro Plzeň znamená významné zvýšení dostupnosti jízdních dokladů,“ řekl předseda představenstva PMDP Michal Kraus.
Všechny dosavadní způsoby odbavení zůstávají zachovány. Bezkontaktní bankovní karta tak doplní stávající papírové jízdenky, jízdenky u řidiče, Plzeňskou kartu a SMS jízdenku a zvyšuje dostupnost jízdních dokladů především pro mimoplzeňské nebo zahraniční zákazníky. „Zrušení některých distribučních kanálů by bylo v tuto chvíli předčasné. Na případnou změnu nákupního chování zákazníků budeme chtít samozřejmě v budoucnu reagovat,“ vysvětlil Michal Kraus.
Plzeň je premiantem v kontinentální Evropě
Podobné systémy jsou implementovány již v některých zahraničních městech, například v Londýně či Chicagu, ale v kontinentální Evropě se jedná o revoluční novinku. Navíc je plzeňské řešení ve srovnání s uvedenými městy ještě sofistikovanější. „Jsme rádi, že jsme našli spolehlivé partnery, kteří sdílejí naši vizi budoucnosti veřejné dopravy a nebojí se inovací. Lidé už nechtějí řešit, zda mají drobné na nákup lístků v automatu nebo u trafikanta. Chtějí platit kartou, což jasně dokazují dosavadní výsledky pilotních projektů,“ zhodnotila spolupráci při realizaci zdejšího řešení Martina Kirchrathová, ředitelka pro rozvoj komerčních řešení MasterCard. „Řešení, které ČSOB pro odbavení cestujících ve veřejné dopravě připravila, využívá současného trendu rychlého rozvoje bezkontaktních plateb. Použití je jednoduché a výrazně zvyšuje komfort cestujících,“ řekl Jan Kubíček, ředitel rozvoje obchodu ČSOB. Podle jeho slov je varianta implementovaná v Plzni unikátní tím, že k zúčtování kartových transakcí dochází jednou za tři dny.
V tramvaji pod Ještěd se dá platit kartou
Od počátku července se dá platit kartou za jízdné také ve všech libereckých tramvajích na linkách 2 a 3. Páteřní tramvajová trasa z Lidových sadů do Horního Hanychova je nejvytíženější v Liberci, denně přepraví 22 tisíc lidí. Od listopadu testoval zdejší dopravní podnik systém v nové tramvaji EVO2, teď budou strojky pro bezkontaktní platbu vybaveny všechny vozy na trase. Dohromady jich je 30. „Tohle je základ, jsou před námi ještě tři etapy,“ řekl ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce nad Nisou Luboš Wejnar. V příštím roce by měly být automaty pro bezkontaktní platby vybaveny i tramvaje na lince 5 do Vratislavic a na meziměstské lince 11 do Jablonce nad Nisou. A pak by jimi měly být postupně vybaveny i autobusy v Liberci a Jablonci nad Nisou. Pro první etapu nakoupil podle Luboše Wejnara dopravní podnik 32 strojků za zhruba milion Kč, dva jsou rezervní. Celkem jich bude podnik potřebovat asi 200. „Chtěli bychom zkusit využít evropských dotací nejen na nákup tzv. validátorů, ale i na upgrade odbavovacích systémů, protože technologie jdou stále dopředu,“ dodal Luboš Wejnar. Cestující v Liberci mohou za jízdenky platit bezkontaktní platební kartou od loňského roku také u automatu na terminálu městské dopravy. Liberec byl prvním městem v Česku, které bezkontaktní platby cestujícím umožnilo.
V Brně lze zaplatit kartou zatím pouze cestu na letiště
V brněnských autobusech linky 76, která vozí cestující z hlavního nádraží na letiště, je od počátku června možné zaplatit jízdné přímo ve voze bezkontaktní platební kartou. „Jde o službu, která by měla zpříjemnit cestování především cizincům, kteří nemají při příletu české koruny v hotovosti na nákup jízdenky v automatu či u řidiče,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Zatím jde o pilotní projekt v autobusech na letiště, dosud bylo možné platit kartou pouze v automatech na nádraží a Malinovského náměstí. „Určitě to ale nebudou poslední autobusy. Budeme chtít tuto službu rozšiřovat. Máme ambici v rozpočtovém období EU 2014 až 2020 žádat o dotaci, která by nám pomohla pokrýt touto službou všechny vozy městské dopravy,“ uvedl náměstek primátora Richard Mrázek. Na konci projektu by podle něj měla být platební karta, na které by byla nahraná tramvajenka. „Budeme jednat i s bankami, které karty vydávají, abychom mohli službu celoplošně poskytovat,“ řekl Richard Mrázek. Služba, která se připravovala rok, funguje tak, že v autobuse je na madle umístěný takzvaný validátor. Cestující si kliknutím vybere jízdenku a přiloží platební kartu, vzápětí obdrží papírovou jízdenku. Platba proběhne off-line, validátor informaci o ní pošle k dodatečnému zpracování.
„Rozjezd systému nám trval déle, než jsme chtěli, ale řešili jsme hodně vývojových problémů. Inspirovali jsme se v Londýně a Chicagu, ale museli systém přizpůsobit českým podmínkám a požadavkům dopravního podniku,“ uvedl Jan Kubíček. Systém funguje s kartami Visa a MasterCard. Také pražský dopravní podnik se v tuto chvíli soustředí na možnost platby jízdného v prostředcích městské hromadné dopravy pouze při cestách na letiště nebo z letiště směrem do centra. „DPP v tuto chvíli připravuje zkušební fázi projektu plateb bezkontaktní kartou na lince č. 119. V tuto chvíli není stanoven přesný termín spuštění tohoto pilotního projektu,“ uvedl mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Jiří Štábl. Ten také připomněl existenci několika automatů na bezkontaktní nákup jízdenek, které jsou umístěné ve stanici metra Národní třída a v prostorách Letiště Václava Havla, respektive hlavního železničního nádraží.
Tomáš Johánek