11. září 2016, Milan Frydryšek
Nový model Stralis XP je nejspolehlivější a nejefektivnější nákladní vůz na trhu a poskytuje nejkomplexnější řešení pro dálkovou přepravu v balíčku, který obsahuje produkt i služby vyvinuté pro snížení celkových nákladů vlastnictví (TCO) i emisí CO2. Takovými superlativy uvedla značka Iveco v červnu svou novou vlajkovou loď, nový Stralis.
Nový model Stralis XP vychází z vozidla Stralis Hi-Way, které bylo uvedeno na trh v roce 2012 a oceněno titulem Truck of the Year 2013. Zachovává to nejlepší ze svého předchůdce, především kabinu Hi-Way, která byla dopravci dobře hodnocena, a zachovává dobré vlastnosti motorizace i kvalitu a spolehlivost předchozí řady. A v neposlední řadě unikátní řešení Iveco HI-SCR Euro 6.
Zcela přepracován je pohon, nové jsou elektrické a elektronické systémy, převodovka (podle výrobce nejlepší ve své třídě), zadní náprava a zadní zavěšení kol. Přepracování doznaly i motor, technologie HI-SCR a prediktivní GPS, která má funkce nové generace, jež jsou propojeny s celou řadou funkcionalit šetřících palivo, a to i ve spojení se souborem služeb vyvinutých pro dosažení maximální možné spolehlivosti, snížení emisí CO2 a celkových nákladů na vlastnictví.
Snížení spotřeby až o 11 plus další 3 procenta
Veškerá zlepšení a nové funkcionality umožňují podle výrobce snížit spotřebu paliva až o 11 procent a nové služby dokážou ušetřit další až tři procenta. Celkově funkce produktu a služby spojené s novým modelem Stralis XP přispívají ke snižování celkových nákladů na vlastnictví při dálkových jízdách a dosahují 5,6 procenta.
„Nový Stralis XP je nákladním vozidlem na špici nejmodernějších technologií, který přináší výjimečný výkon v oblasti nákladů celkového vlastnictví a emisí. Je perfektním vozidlem pro provozovatele dálkové přepravy: od svých vozidel požadují nulové prostoje, problémy, odstávky a nízké náklady na vlastnictví. Naším unikátním přístupem, který perfektně spojuje produkt a k němu náležející služby, jsme vyvinuli vozidlo s výjimečnou spolehlivostí a nízkou spotřebou paliva, které navíc
přichází s garancí provozuschopnosti a celou řadou nových služeb, které napomáhají efektivnímu řízení vozového parku. Nový Stralis XP je opravdovým TCO2 šampionem zrozeným pro všechny evropské dálnice,“ řekl prezident značky Iveco Pierre Lahutte.
Funkce snižující TCO a nároky na servis
Nový model má funkce snižující spotřebu paliva již ve standardu. Spadají mezi ně chytré asistenční systémy, které se automaticky vypnou nebo přepnou do režimu úspory energie, když nejsou potřeba. Prediktivní systém Iveca Hi-Cruise na bázi GPS kontroluje asistenční funkce řízení, jako je rolování (eco-roll), řazení a kontrola jízdy. Společně s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou HI-Tronix, omezovačem rychlosti a otáček Eco Switch, optimalizovaným poměrem zadní nápravy a nízkým odporem rolování díky ekopneumatikám Michelin přinášejí tyto funkce optimální kombinaci efektivity a bezpečnosti. Další úspory paliva se odvíjejí od implementace menšího převodu zadní nápravy (2,47), který při stejné rychlosti nabízí o sedm procent nižší otáčky motoru.
Inovativní systém recirkulace zplodin
Nová vozidla Stralis 480XP a 570XP, navržená pro obzvlášť dlouhé trasy, jsou vybavena inovativním chytrým systémem EGR (recirkulace spalin), který pracuje v kombinaci s patentovaným systémem Iveca HI-SCR s následným zpracováním zplodin tak, aby se optimalizovalo spalování. To vede na dlouhých tratích k významným úsporám paliva. Využívá se malé množství recirkulace výfukových spalin (pouze osm procent), což umožňuje dřívější vstřik a snižuje spotřebu paliva. Díky vysoké účinnosti systému HI-SCR (97 – 98 procent) je vyšší podíl NOx bezpečně zpracován v tomto systému. Toto revoluční řešení má veškeré přednosti systému HI-SCR-only (pouze HI-SCR): žádný vliv na velikost chladiče, žádná údržba navíc, žádné zvýšení hmotnosti, žádná nucená regenerace a prostoje a dlouhé servisní intervaly, což ve výsledku přináší další úsporu paliva a snížení nákladů na vlastnictví.
Nové služby již ve standardu
Služby nové generace, které jsou zahrnuty v modulárním programu TCO2 Live, nabízí Nový Stralis XP ve standardu. Zahrnují TCO2 Chytré reportování – detailní zprávy o spotřebě paliva každého vozidla vozového parku jsou automaticky zasílány zákazníkovi každý týden e-mailem, a TCO2 Poradenství ke snižování spotřeby paliva založené na znalostech, které výrobce shromáždil při analýze nákladních vozidel v praktickém provozu. Obojí může být spojeno s kurzy řízení TCO2, které jsou vedeny specializovanými trenéry značky Iveco. Tyto nové služby mohou přinést další úspory až o tři procenta.
Garance provozuschopnosti
Nový Stralis XP navíc přichází s exkluzivní Garancí provozuschopnosti, zcela novým konceptem, který chrání zákazníky před technickými problémy a zajišťuje, že v případě poruchy se vozidlo dostane zpět na silnici v nejkratší možné době, ne déle než za 24 hodin. Vozidlo je opraveno v nejbližším Iveco Truck centru. Během příprav uvedení nového modelu Stralis XP Iveco rozmístilo svá Truck centra podél všech hlavních evropských přepravních koridorů tak, aby nová Garance provozuschopnosti byla skutečně zaručena.
Nový model Stralis NP na zemní plyn
Iveco také uvádí na trh nový model Stralis NP, který je podle zástupců společnosti prvním nákladním vozidlem s pohonem na zemní plyn speciálně navrženým pro dálkovou dopravu. Je to jediný vůz s pohonem na stlačený nebo tekutý zemní plyn nebo jejich směs, který přináší takovou sílu, komfort, technologii převodovky a dojezdovou vzdálenost, aby vyhovoval misím v dálkové přepravě, uvedl výrobce.
Stralis NP má nový motor o výkonu 294 kW (400 k) s maximálním točivým momentem 1700 Nm, což je stejné jako u verze s pohonem na naftu a podle výrobce o 17 procent více, než vykazuje jeho největší konkurent. Dvanáctistupňová automatizovaná převodovka výrazně zvyšuje odolnost, snižuje náklady a zlepšuje komfort jízdy. Kabina Hi-Way poskytuje funkční prostředí s veškerým potřebným komfortem pro dálkovou dopravu.
Dojezdová hranice nového vozidla je až 1500 km, což jej činí plně použitelným pro veškeré mise, včetně mezinárodní dálkové dopravy. Navíc čisté palivo, na které tento vůz jezdí, mu umožňuje i vjezd do center měst, kde jsou omezení vztahující se k hlučnosti a emisím stále přísnější.
(lan)