19. prosince 2013
PRAHA (19.12.) – Celoroční výběr elektronického mýta letos ve srovnání s minulým rokem poklesne o 1,5 procenta. „Přestože rok ještě neskončil, predikce výběrů mýta na poslední dny ukazují, že letošek skončí s vybranou sumou 8,54 miliardy korun,“ informoval Václav Nestrašil, zástupce Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je provozovatelem českého mýtného systému.
Pokles i přes rostoucí aktivitu kamionové dopravy zapříčinil rostoucí podíl vozidel v emisní kategorii Euro 5+ na vybraném mýtném a celkových mýtných transakcích. Nákladní automobily s motory kategorie Euro 5 totiž platí nižší mýtné tarify. Coby součást ekologické strategie státu unikly dvojímu zvyšování tarifů v letech 2011 a 2012. Ještě v roce 2010 se vozidla s Euro 5 podílela na mýtných transakcích jen 23 procenty, letos už to bylo 55 procenty!
Celkem již Česká republika vybrala od nákladních automobilů za období od roku 2007 přes 49 miliard korun. Od této sumy je třeba odečíst dosavadní provozní náklady zaplacené konsorciu pod vedením Kapsch, které činí 10 miliard korun bez DPH, celkový provozní náklad tedy činí v Evropě obvyklých 20,5 procenta. Vedle toho stát investoval v prvních letech do vybudování mýtného systému celkem 3,4 miliardy korun bez DPH.
V mýtném systému je aktuálně registrováno přes 680 tisíc vozidel, z toho 80 tisíc připadá na ta z hmotností do 12 tun. Nejvíce mýtného se podle očekávání vybere na dálnicích – až 76 procent, na rychlostních silnicích je to 19 procent a na „jedničky“ zbývá pět procent všech příjmů. Dominantně 88 procenty se na placení mýta podílí kamiony nad 12 tun, lehčí nákladní automobily 11 procenty, autobusy pak kolem jednoho procenta. Nejsilnějším dnem letošního roku byl 29. říjen (den po státním svátku), kdy se vybralo 36,6 milionu korun. Nejlepším byl 43. týden (21.-27.10.) se 185,6 miliony korun. Nejvýnosnějším měsícem mýta byl pak říjen s 813,3 miliony korun.