Na parkoviště pro kamiony je připraveno 320 milionů eur

Na parkoviště pro kamiony je připraveno 320 milionů eur

Evropská komise vyčlenila 320 milionů eur na vybudování bezpečných parkovišť pro nákladní automobily v celé EU. Mezinárodní unie silniční dopravy IRU uvedla, že její vytrvalá obhajoba sehrála rozhodující roli při zajištění tohoto významného rozpočtu v rámci financování Nástroje pro propojení Evropy (CEF).

Odvětví silniční dopravy v EU tak podle IEU dosáhlo významného milníku na cestě k bezpečnějším a příznivějším pracovním podmínkám pro řidiče.

Po letech důsledné propagace ze strany IRU, která vedla k uvolnění významných finančních prostředků EU v posledních několika letech, oznámila Evropská komise historický finanční závazek ve výši 320 milionů EUR v rámci nástroje CEF na rozvoj bezpečných a chráněných parkovišť pro nákladní vozidla v celé Evropě.

Tato výzva k předkládání návrhů je zásadním krokem k řešení bezpečnosti řidičů a nedostatku bezpečných parkovacích možností a představuje krok ke zvýšení atraktivity a udržitelnosti této profese. Díky splnění vysokých bezpečnostních standardů budou nová parkoviště přínosem pro pohodu řidičů a zlepší bezpečnost nákladu, čímž se přímo řeší klíčové problémy atraktivity, které ohrožují profesi řidiče.

Schválené financování zlepší podmínky řidičů

Ředitelka IRU pro prosazování zájmů dopravců v EU Raluca Marianová uvedla: „Velmi vítáme toto financování. Přichází v době, kdy je stále obtížnější najít řidiče pro dálkové trasy. Nyní je čas, aby zúčastněné strany plně využily této příležitosti a předložily projekty, které hmatatelně zlepší toto odvětví.“

„Uvědomujeme si však, že se jedná o výzvu a že samotné finanční prostředky EU nebudou k vyřešení problému s parkováním stačit. Mnoho projektů se nemůže uskutečnit, protože místní úřady buď odmítají vydávat potřebná povolení, nebo jim to trvá příliš dlouho. EU musí co nejdříve vytvořit plán na dokončení základní sítě EU bezpečných parkovišť pro nákladní automobily a vlády by měly přenést smysl pro naléhavost na místní orgány,“ dodala.

Nedostatek bezpečných parkovišť

Řidiči v EU se potýkají s výrazným nedostatkem bezpečných parkovišť a často jsou nuceni odpočívat na nebezpečných nebo špatně vybavených místech. Tento rozsáhlý nedostatek má dopad na bezpečnost řidičů a zabezpečení nákladu a přispívá k náročným pracovním podmínkám, které odrazují nové zájemce o tuto profesi. Nedostatek bezpečných a přístupných míst k odpočinku ztěžuje nábor a udržení řidičů, což ještě zhoršuje nedostatek řidičů v EU.

Zapojení zúčastněných stran v odvětví

Vzhledem k tomu, že žádosti je možné podávat do 21. ledna roku 2025, IRU vyzývá všechny způsobilé zúčastněné strany z odvětví, aby podaly žádost a využily tuto zásadní bezpečnostní iniciativu, zejména proto, že v současné době panuje nejistota ohledně dalšího kola financování.

Příští rozpočet Nástroje pro propojení Evropy bude během tohoto volebního období znovu projednáván, což vytváří několikaletou nejistotu ohledně dalšího kola financování parkování nákladních vozidel.

(lan)

Foto: Daimler Truck

spinner