Systém eCall

Nouzový systém eCall by mohl začít v ČR už příští rok

Nouzový systém eCall by mohl začít v ČR už příští rok

Zřejmě od roku 2017 by měly být všechny nové vozy v Evropské unii povinně vybavovány výstražným systémem eCall, který při nehodě sám upozorní záchranáře a pomůže s lokalizací vozidla v nouzi. České ministerstvo dopravy je ale pro dřívější zavedení tohoto systému. Při jeho veřejné prezentaci to v polovině června řekl náměstek ministra dopravy Karel Dobeš.

eCall je systém, který prostřednictvím družicového určení polohy automaticky upozorňuje na dopravní nehody. Evropská komise rozhodla o nejpozdějším zavedení tohoto systému využívajícího palubních jednotek a tísňového volání 112 v říjnu roku 2017, původně mělo jít o rok 2015. „Česká republika je názoru, že by měl být systém zaveden co nejdříve,“ řekl Karel Dobeš. Náměstek je přesvědčen, že zavedením nouzového systému začnou vznikat nové aplikace, které budou právě této služby využívat, podobně jako satelitních navigací. „V současné době se diskutuje o pilotním mezinárodním projektu, který by eCall využil při silniční přepravě nebezpečných nákladů,“ dodal náměstek.

„Vedle rychlosti a přesnosti oceňujeme, že jsme již při jízdě k dopravní nehodě schopni poučit posádku hasičského vozu o způsobu vyproštění z havarovaného vozidla. Podle typu vozidla, podle určení VIN kódu víme, zda tam jsou airbagy, kolik má energetických zdrojů, kde jsou palivové nádrže,“ řekl Luděk Prudil z Hasičského záchranného sboru. „Naší snahou je zavést eCall co nejdříve. Technologie nám umožňují zavést jej v horizontu šest až dvanáct měsíců od okamžiku, kdy se tak rozhodneme. Podmínkou ovšem je, aby od toho data na silnicích jezdila vozidla s palubními jednotkami,“ poznamenal. O zahájení instalace palubních jednotek do automobilů chce s tuzemskými výrobci jednat i ministerstvo dopravy.

Nejde o velkého bratra

Dalším důležitým úkolem je podle ÚAMK seznámit veřejnost s hlavním posláním systému eCall. „Není to dohled velkého bratra. Je to systém, který pomáhá zachraňovat životy,“ uvedl prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. Podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Bärtla, který ČR zastupoval na nedávném unijním jednání zavedení systému eCall, jsou také liché obavy, že by povinná instalace odpovídajícího zařízení nové vozy prodražovala. „Realistický odhad je zhruba 2000 Kč na jedno vozidlo. Takže se dá předpokládat, že zákazníci to v ceně vozidla vůbec nepoznají,“ poznamenal. Konečné slovo v otázce termínu povinného zavedení systému v celé EU bude mít až nově složený Evropský parlament. Ten původní počítal dokonce se spouštěním systému již v příštím roce.

Tomáš Johánek

spinner