18. července 2014
V červenci v Lyonu představila značka Renault Trucks novinářům přímo v provozu svou novou řadu D, která je určena primárně pro distribuci, komunální služby a speciální aplikace, jako jsou například hasičská vozidla.
Renault Trucks nabízí u řady D tři základní modely: Renault Trucks D (s celkovou hmotností od 10 do 18 tun), Renault Trucks D Wide (s celkovou hmotností od 16 do 26 tun) a Renault Trucks D Access (s celkovou hmotností od 18 do 26 tun). K dispozici je navíc i nový model o celkové hmotnosti od 3,5 do 7,5 tuny – Renault Trucks D Cab 2 m, který byl vyvinut ve spolupráci s Nissan Motor Ltd. a jenž je vhodný především pro středně těžkou městskou rozvážku. Vozidla řady D jsou poháněna motory Euro 6: řadovým osmilitrovým šestiválcem (DTI 8) s výkonem 184, 206 či 235 kW (250, 280 či 320 k) nebo řadovým pětilitrovým čtyřválcem (DTI 5), který je podle výrobce ve výkonové verzi 176 kW (240 k) nejsilnější na trhu; ve slabším provedení je jeho výkon 154 kW (210 k).
Pohodlná kabina
Nový design budky ve tvaru lichoběžníku je nezaměnitelný a podle zástupců značky Renault Trucks má posilovat dojem robustního vozidla. Co je však pro řidiče důležitější, modelová řada D se vyznačuje také novým provedením interiéru, který skýtá větší pohodlí pro osádku. V nabídce je celkem devět typů kabiny – od běžné denní kabiny přes Crew Cab až po spací kabinu či sníženou kabinu pro tři až čtyři osoby. Jejich šířka je 2,1 metru u modelu Renault Trucks D, 2,3 metru u modelů Renault Trucks D Wide a Renault Trucks D Access a 2,5 metru u modelu Renault Trucks D Access.
Rychlejší montáž nástavby
Vzhledem k tomu, že požadavky zákazníků v oblasti distribuce a komunálních služeb jsou velice různorodé, nabízí Renault Trucks u řady D širokou paletu podvozků a řadu možností pro montáž nástaveb, včetně modelů vyvíjených pro specifické aktivity. Nástavbáři mají díky speciálnímu internetovému portálu již při přijetí objednávky přístup ke všem plánům vozidla a mohou se rychle připravit na novou zakázku. Délka montáže nástavby se tak zkracuje o 20 procent.
Nízké provozní náklady
Výrobce zdůrazňuje, že nové motory DTI 5 a DTI 8 v provedení Euro 6 se vyznačují nízkou spotřebou paliva, mimo jiné i proto, že maximální točivý moment je k dispozici již od 900 min-1. Navíc vysoký výkon nového čtyřválcového motoru, srovnatelný s výkonem šestiválcové verze, umožňuje zvýšit užitečnou hmotnost vozidla. Nezanedbatelná je i skutečnost, že díky motorům Euro 6 se výrazně snížila hlučnost. Například v kabině modelu D Wide klesla o 2 dB, což je o 35 procent. Renault Trucks také nabízí sériově automatizované převodovky (Opti-tronic u modelu D a Optidriver u modelu D Wide), které snižují spotřebu paliva, opotřebení mechanických součástí, náklady na údržbu a umožňují řidiči plně se soustředit na řízení. Renault Trucks D Access určený pro svoz komunálního odpadu je vybaven automatickou převodovkou Allison 3000, která při každém zastavení bez zásahu řidiče přeřazuje na neutrál. Byly také inovovány některé části vozidel nové modelové řady D a D Wide, jako například třídílný nárazník, což usnadňuje údržbu a dále snižuje náklady. Ke snížení nákladů přispívá i propojení modelů D a D Wide s programem Optifuel. Propojením programového vybavení Optifuel Infomax pro sledování a analýzu spotřeby paliva a školení hospodárné jízdy lze podle výrobce u celého vozové-ho parku snížit spotřebu paliva až o 15 procent.
Dobré manévrovací schopnosti
Modelová řada Renault Trucks D byla vyvinuta s ohledem na spolehlivost ve všech provozních situacích i důrazem na usnadnění obsluhy vozidla. Byl zmenšen například poloměr otáčení pro snadnější manévrování a vozidla mají malý přední převis. Navíc model D Access je podle výrobcem jediným vozidlem na trhu se sníženou kabinou a s celkovou šířkou 2,29 metru, které umožňuje svoz odpadu v obtížně dostupných zónách a má snazší přístup do kabiny.
Důraz na bezpečnost
Bezpečnost řidiče při řízení, jakož i při nastupování a vystupování z vozidla byly dalšími prioritami při vývoji nové řady. Renault Trucks nabízí v sériové výbavě například elektronický stabilizační systém ESP. Bezpečnost zvyšují i elektronický brzdový systém EBS, protiskluzový systém ASR, posilovač nouzového brzdění, asistent pro rozjezd do kopce Hill Start Aid či systém pro sledování předčasného opotřebení brzdových destiček, který rovněž snižuje náklady na údržbu. Pasivní bezpečnost zvyšuje zesílení podlahy v kabině a opěradel. Model Renault Trucks D Access je dodáván se zadní řiditelnou nápravou s elektronickým ovládáním, která zlepšuje manévrovací schopnosti při nízké rychlosti a při vyšších rychlostech zvyšuje stabilitu vozidla. K větší bezpečnosti přispívají i prosklené spodní části dveří na straně řidiče i na straně spolujezdce, panoramatická čelní skla (model Renault Trucks D Access nabízí zorné pole pokrývající téměř 220°), dvoudílná zpětná zrcátka a zadní okénko v kabině. Vozidla řady Renault Trucks D jsou vybavena výfukovou brzdou ve standardní výbavě a volitelně u motoru DTI8 s motorovou brzdou Optibrake.
Dojmy z jízdy
Zkušební trasa byla zvolena tak, jak se na distribuční a komunální vozidla patří, převážně v husté zástavbě a rušném provozu s francouzsky „velkorysým“ dodržováním dopravních předpisů. První dojmy z jízdy s jednotlivými modely skutečně odpovídaly tomu, jak je zástupci značky Renault Trucks představovali. Snadná obsluha, nízká hlučnost v kabině, dobrý výhled, manévrovatelnost, pohodlný přístup do kabiny, tedy vše, co snižuje námahu řidiče při celodenní práci. K rozvážce mohou být využity také modely Master a Maxity, které byly pro porovnání rovněž přistaveny. A právě srovnání vozidel Renault Maxity a nejmenšího zástupce řady D se přímo nabízí. Stručně lze říci, že oba modely klamou tělem. Zatímco na pohled řada D Cab 2 m působí více jako velké nákladní vozidlo a maxity spíše jako lehčí užitkové vozidlo, po usednutí za volant a po rozjezdu se chovají přesně opačně. Řazení a záběr motoru u maxity vyvolává dojem jízdy s těžkým nákladním vozidlem a u řady D má řidič oproti tomu spíše pocit jako při jízdě se silnější dodávkou.
Obecně lze říci, že dopravci, kteří k distribuci a v komunálních službách již dříve používali renaulty, určitě zklamaní nebudou. Co se týče těch ostatních, nová řada D jim má co nabídnout, ale jako u jiných značek bude záležet především na cenové politice a na tom, nakolik se prodejcům přednosti nových vozidel podaří dostat do povědomí budoucích potenciálních uživatelů.
Milan Frydryšek