22. prosince 2014
Tahač Renault Trucks T byl v září v Hannoveru na veletrhu IAA vyhlášen jako Truck of the Year 2015. Jen krátce předtím jsme si ho mohli sami vyzkoušet při krátkém testu v České republice. Pro někoho byl možná verdikt poroty překvapivý, ale celkový zisk 129 bodů a náskok 48 bodů na druhého v pořadí byl více než přesvědčivý. Porota se při vyhodnocování zaměřila na několik základních kritérií: na technologické inovace, komfort, bezpečnost, jízdní vlastnosti, úsporu pohonných hmot, dopad na životní prostředí a celkové provozní náklady vlastnictví (TCO). A v těchto kategoriích má řada T co nabídnout, mimo jiné proto, že byla mezi posledními těžkými vozidly, která byla představena v rámci přechodu na normu Euro 6.
Nezaměnitelný vzhled
Nová řada T je především nepřehlédnutelná, a to bez ohledu na to, zda se někomu design jdoucí proti mainstreamu v pojetí vzhledu nákladních vozidel líbí či nikoli. Nabízí se zde analogie se segmentem osobních vozidel u jiných tradičních francouzských výrobců – rozdíl ve spíše konzervativním vzhledu peugeotu a na první pohled zcela odlišném designu citroënu.
Aerodynamická souprava
A tahač T 460 T 4 × 2 představený v soupravě se speciálním aerodynamickým návěsem skutečně nepřehlédnutelný byl. Jako by výrobce již nyní předjímal budoucí trend kladoucí důraz na aerodynamiku vozidel. Návěs nebyl navržen s ohledem na maximální možný objem nákladového prostoru, ale ve spolupráci s konstruktéry Renault Trucks na dosažení co nejlepších aerodynamických vlastností. Ať již šlo o boční zakrytování podvozku, kryt přední a zadní spodní části či zadní tvary nástavby. A důraz na aerodynamiku byl patrný také u tahače.
Kabina vozidla
Orientace na atypický design byla patrná i v kabině, ne však samoúčelně, ale s důrazem na pohodlí osádky a dostatek odkládacích prostor. Příjemná sedadla řidiče i spolujezdce, pohodlná lůžka, závěs umožňující udělat ze spodního lůžka pohovku ve stylu chaise longue, dálkový ovladač funkcí kabiny v zóně lůžka, přímé či nepřímé osvětlení kabiny nebo například červené noční osvětlení vytvářející z kabiny příjemné místo pro práci i odpočinek. Na informačním panelu se řidiči zobrazují všechny potřebné provozní údaje, včetně informací o zapnutých podpůrných systémech, jako například o aktivaci ve třech stupních nastavitelného adaptivního tempomatu.
Jízdní trasa
Jízdní trasa měřila zhruba 80 kilometrů a vedla z Čestlic u Prahy po dálnici D1 k Českému Šternberku a zpět. Zahrnovala tedy prudší i táhlá stoupání a klesání a také několik zúžení na rekonstruovaných úsecích. Právě na nich se dobře uplatnil adaptivní tempomat, který udržoval bezpečnou vzdálenost od vpředu jedoucích vozidel.
Motorizace
Šestiválcový řadový jedenáctilitrový motor DTI11 s maximálním výkonem 345 kW při 1800 min-1 a maximálním točivým momentem 2244 Nm při 1000 až 1400 při min-1 spojený s automatizovanou převodovkou Otidriver AT 2412 E se jevil jako naprosto vhodný i pro členitý terén. Podobně dobrý dojem jsme měli i z účinné brzdové soustavy Otibrake o výkonu 303 kW při 2300 min-1. Na rekonstruované dálnici, která v důsledku rekonstrukce vyžaduje nyní na zúžených úsecích ještě větší opravy než před pár měsíci, jsme mohli ocenit dostatečné odpružení kabiny i nastavitelná pohodlná sedadla.
Záležet bude na prodejcích a vkusu dopravců
Dojmy z vozidla nové řady T, které jsme si mohli vyzkoušet, byly velice dobré. Ovšem i jiní výrobci s novými motory Euro 6 představili vozidla, která zohledňují požadavky dopravců na nízkou spotřebu, nízké TCO a potřeby řidičů. Rozhodující pak bude nepochybně cena a v některých případech zřejmě i vkus budoucích majitelů a jejich představy o tom, jak má moderní kamion vypadat.
Milan Frydryšek