Mercedes-Benz SLT

Nové tahače SLT ukázaly svou sílu v Münsingenu

Nové tahače SLT ukázaly svou sílu v Münsingenu

Na konci ledna představil Mercedes-Benz novou řadu SLT pro těžké přepravy (viz DN 11/14). Koncem května v německém Münsingenu si ji pak novináři z evropských dopravních časopisů mohli vyzkoušet sami v podmínkách simulujících i nejtěžší provozní situace. Jedním z nejdůležitějších prvků vozidel pro těžké přepravy je bez pochyby spojka, která musí vydržet častou a velkou zátěž. Výrobce proto pro řadu SLT použil tzv. turbospojku retardér – agregát, který v sobě zahrnuje hydrodynamickou spojku pro rozjezd a retardér.

Toto řešení je nejen lehčí než běžně používané samostatné spojky a retardéry, ale umožňuje i citlivý rozjezd bez opotřebení a bezpečné manévrování při nejnižších rychlostech. Bezprostředně po rozjezdu je hydrodynamická spojka odpojená a přenos hnací síly motorem a převodovkou probíhá konvenčním způsobem a s nejvyšší účinností pomocí běžné třecí spojky. Protože odpadá rozjezd s prokluzující spojkou, má SLT jednokotoučovou suchou spojku. U verze Semi-SLT bez turbospojky retardéru se používá dvoukotoučová suchá spojka. Ve výsledku umožňuje kombinace silného motoru OM 473 a turbospojky retardéru dynamický rozjezd a rychlé reakce na povely pedálu plynu dokonce i při vysoké celkové hmotnosti soupravy.

Motor Mercedes-Benz OM 473

Vozidla řady SLT pohání řadový šestiválec Mercedes-Benz OM 473 se zdvihovým objemem 15,6 litru, v nejsilnějším provedení s maximálním výkonem 460 kW (625 k) a točivým momentem až 3000 Nm. Jmenovité otáčky jsou pouhých 1600 min-1 a již mírně nad volnoběžnými otáčkami je ve všech provedeních k dispozici točivý moment zhruba 2500 Nm. Pro zvýšení výkonu použili konstruktéři tzv. turbokompaundní řešení. To pracuje s druhou turbínu umístěnou za výfukovým turbodmychadlem, která využívá zbývající energii výfukových plynů po průchodu výfukovým turbodmychadlem k dalšímu zvýšení účinnosti. Získaný točivý moment je přenášen prostřednictvím hřídele a hydrodynamické spojky ozubenými koly do motoru, přímo na klikový hřídel.

Široká nabídka kabin

Modely Actros SLT jsou dodávány se vzduchovým odpružením s kabinami GigaSpace nebo BigSpace širokými 2500 milimetrů. Kabina GigaSpace má výšku stropu až 2,13 metru, dostatek úložných prostor a je koncipována tak, že osádce umožňuje volný pohyb. Velký komfort a příjemný odpočinek na delších trasách zajišťuje koncept SoloStar s pohodlným křeslem na straně spolujezdce. Alternativně lze toto místo používat jako funkční pracovní prostor. Mercedes Benz Arocs SLT s ocelovými pružinami je rovněž dodáván s prostornou kabinou BigSpace, v níž je výška stropu 1,99 metru. Interiér modelu Arocs je funkční a nenáročný na údržbu, což jej předurčuje i pro provoz ve velmi drsných podmínkách.

Řada SLT v provozu

Již samotné tahače působí impozantním dojmem, ale plně naložené soupravy o celkové hmotnosti až 250 tun budí na první pohled opravdu respekt. K testování byly přistaveny jak silniční verze vozidel Mercedes-Benz Actros SLT, tak stavební verze modelu Arocs SLT se sklápěcími nástavbami. Testovací jízdy byly připraveny tak, aby si řidiči mohli vyzkoušet vše, co nová vozidla charakterizuje – sílu, obratnost, pohodlnou kabinu, plynulý rozjezd i v prudkém stoupání a bezpečný sjezd táhlých silničních úseků.

Jako první byl na programu slalom v koridoru, který v bezpečných podmínkách imitoval průjezd úzkými komunikacemi. Plynulý rozjezd i samotná jízda, obratnost a snadná obsluha v příjemně tiché kabině – takové byly první dojmy těch, kteří v kabině tahačů pro těžké přepravy seděli většinou poprvé. Následný přejezd jedné strany soupravy přes terénní vlnu bez většího výkyvu kabiny a s plynulým záběrem svědčil nejen o dobrém odpružení a velkém točivém momentu motoru, ale bylo při něm i patrné, jak účinná je funkce plazivé jízdy převodovky PowerShift 3 s integrovaným režimem manévrování a kombinace hydrodynamické a mechanické spojky. Stejně důležitá jako dobré manévrovací vlastnosti je i schopnost plynule a bezpečně zdolávat s plně naloženou soupravou dlouhá stoupání a klesání. Zde se již plně projevily přednosti nové turbospojky retardéru, která dokázala spolehlivě rozjet těžkou soupravu v kopci bez obav řidiče, že souprava začne couvat a že po několika takových rozjezdech bude spojka zničená. A stejně jako v dlouhém klesání byla spojka s retardérem natolik účinná, že souprava se pohybovala bezpečně i bez použití provozní brzdy, jen za pomoci výkonné dekompresní motorové brzdy motoru OM 473.

Milan Frydryšek

spinner