26. dubna 2015
Automobilka Mercedes-Benz představila v březnu nové verze terénního nákladního vozu Unimog – U 4023 a U 5023. Osvědčený model dostal novou generaci motorů BlueTec 6, která zaručuje vysokou efektivitu provozu a rozšiřuje možnosti nasazení v terénu i na běžných komunikacích. Komfort řidiče zvyšuje nový způsob uchycení kabiny i celkový redesign interiéru. Osvědčený unimog dostal také nový systém kontroly tlaku v pneumatikách Tirecontrol Plus.
Od roku 2013 Mercedes-Benz u všech modelových řad užitkových a nákladních vozů zavedl vznětové motory splňující v předstihu emisní standardy normy Euro 6. A ve stejnou dobu prošel výraznou úpravou i terénní speciál Unimog. Pohonnou jednotku posunuli vývojáři o metr dozadu, což pomohlo nejen při umístění prvků potřebných pro vyhovění normě Euro 6, ale také umožnilo využít přímý náhon z motoru pro pracovní agregáty nezávisle na řízení vozidla. Využití převodovky je však stále možné.
Motor OM 934 BlueTec 6
Srdcem nového konceptu je vznětový motor vyhovující normě Euro 6. Čtyřválcová pohonná jednotka OM 934 BlueTec 6 má vysoký točivý moment 900 Nm, zdvihový objem 5,1 litru a nabízí maximální výkon 170 kW (231 k). Motor je mimořádně hospodárný. Točivý moment je dostupný konstantně v rozsahu otáček 1200 až 1600 min-1. Maximální rychlost je 90 km/h, tedy zcela vyhovující i pro delší přejezdy nebo dokonce jízdu na dálnici. Nový Unimog má i přes instalaci nových prvků pro Euro 6 nízkou spotřebu (až o tři procenta nižší oproti předchozí verzi). Nabízí také vysokou spolehlivost, dlouhou životnost a prodloužené servisní intervaly. Celkově produkuje až o 90 procent méně emisí a částic než předchozí modely.
Převodovka s novými poměry
Převodovka nového Unimogu byla optimalizována a dostala upravené převodové poměry. Výsledkem je rychlejší a plynulejší řazení a současně prodloužení její životnosti. Vybavena je i funkcí elektronické rychlé reverzace EQR. Stejně jako u předchůdců disponuje osmi stupni pro jízdu vpřed a šesti pro jízdu vzad. Volitelně lze přepnout na skupinu off-roadových převodů pro jízdu v obtížném terénu rychlostí od 2,5 do 35 km/h. Nová dvoustupňová dekompresní motorová brzda poskytuje brzdný výkon do 180 kW. Každý válec motoru má vlastní jednotku motorové brzdy. Vysoká účinnost motorové brzdy výrazně snižuje zátěž standardní brzdové soustavy kol a vylepšuje celkovou ekonomiku jízdy. Standardem je offroadové ABS. Maximální hmotnost vozidla je v případě modelu Unimog U 4023 10,3 tuny, zatímco větší U 5023 nabízí až 14,5 tuny.
Standardní kabina je větší
Kabina vychází z typického designu vozů řady Unimog od roku 1974. Standardní sériově vyráběné provedení má kabinu delší o 120 mm než předchůdce, kabina je navíc nepatrně vyš-ší. S přesunem ovládání řazení ze středové konzoly do páčky na sloupku u volantu se uvnitř uvolnil poměrně značný prostor. Řidič dostává nový multifunkční volant s nastavením výšky a sklonu. Přístrojové desce dominuje rozměrný displej. Komfort obsluhy zvyšuje vylepšený vytápěcí a klimatizační systém. Pohodlnější jízdu (zejména v obtížnějším terénu) zaručuje nejen nový systém uchycení kabiny k podvozku, ale také posunutí sedadel do zóny se sníženými vibracemi za přední nápravou. Mercedes-Benz uvádí, že řidič i cestující si mohou v kabině nového Unimogu užít „komfort skutečného trucku“, což bychom od speciálního užitkového vozidla pro těžký terén sotva mohli očekávat.
Přední světlomety produkují širší světelný kužel, který má navíc větší dosah. Díky tomu má řidič zaručený lepší výhled při zhoršených podmínkách. Optimálním prvkem je režim denního svícení. Na přání zákazníka je možné instalovat kamerový monitorovací systém, který obsluha ocení především pro oblast bezprostředně před vozidlem (například při instalaci navijáku či připojení jiného vybavení do přední části). Systém kontroly tlaku v pneumatikách Tirecontrol Plus byl kompletně přepracován. Obsluha vozidla může snadno přepínat mezi přednastavenými hodnotami tlakování pro vybrané povrchy, a to přímo na displeji: volba nabízí programy Silnice, Písek a Špatná cesta.
Lepší průchodivost terénem
Největší chloubou nového Unimogu jsou výkony v těžkém terénu, které se podařilo ve srovnání s předchůdci ještě vylepšit. Svařovaný rám podvozku je mimořádně robustní a současně dostatečně flexibilní (zvládne diagonální překroucení až 600 mm). Maximální brodicí hloubka vozu je standardně 0,80 metru, na přání až 1,20 metru. V extrémním prostředí lze náhon na všechna čtyři kola posílit volitelnou uzávěrkou diferenciálu, navíc v kombinaci se systémem regulace tlaku v pneumatikách. Průchodnost terénem vylepšuje vysoká světlá výš-ka, které dosahuje unimog díky portálovým nápravám s vinutými pružinami. Vozidlo má krátký zadní převis pro velký nájezdový a přechodový úhel. Systém jednoduchých kol zaručuje, že zadní kola sledují stopu předních kol a dosahují větší stability v již zhutněném terénu. Mezní úhel příčného naklonění dosahuje 38 stupňů.
Mercedes-Benz Unimog je extrémně odolné a spolehlivé vozidlo s dlouhou provozní životností. Kompletně svařovaný podvozkový rám se zapouzdřenými komponenty je ideálním stavebním prvkem vozu čelícího nejnáročnějším výzvám. Nápravy jsou zesílené, všechny klíčové prvky jsou chráněné nebo uložené v bezpečných zónách. Hasičské jednotky ocení dodatečnou montáž protižárové ochrany důležitých instalací (nádrže AdBlue, akumulátoru, brzdového systému aj.). Nasazení unimogů při náročných úlohách je bez nadsázky legendární: při odstraňování sněhových závějí, při hašení lesních požárů, při odstraňování následků živelních katastrof, při záchranných misích, na stavbách, při údržbě, v armádě, při cestovatelských expedicích… Uživatelům je k dispozici široká škála doplňkového vybavení, speciálních zařízení a nástaveb vyráběných na zakázku.