​Odvětví silniční dopravy vyzývá Evropskou unii, aby zajistila financování sektoru

​Odvětví silniční dopravy vyzývá Evropskou unii, aby zajistila financování sektoru

9.2. - Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a partneři z odvětví podepsali otevřený dopis, v němž naléhají na členské státy EU a Evropskou komisi, aby v příštím rozpočtu EU zachovaly a posílily účelové financování evropské dopravy. Výzva přichází v době, kdy se zintenzivňují diskuse o přezkumu víceletého finančního rámce EU, který bude určovat rozpočtové priority bloku pro nadcházející roky.

V dopise adresovaném ministrům Rady pro obecné záležitosti a Rady pro hospodářské a finanční záležitosti IRU a partneři v silniční dopravě naléhavě vyzývají členské státy EU a Evropskou komisi, aby v příštím rozpočtu EU zachovaly a posílily robustní, účelový nástroj financování evropské dopravy.

Ředitelka IRU pro EU Raluca Marian uvedla: „Dobře strukturovaný a centrálně koordinovaný mechanismus financování EU umožňuje dopravcům vytvářet dlouhodobé investiční plány, podporovat inovace a zlepšovat celkovou efektivitu odvětví. Konkrétně pro náš sektor to znamená přístup k rozhodujícím finančním prostředkům nezbytným pro klíčové projekty, jako je ekologizace vozového parku, zvyšování kvalifikace a rekvalifikace řidičů a zlepšování pracovních podmínek, včetně rozvoje bezpečnějších a chráněných parkovišť pro nákladní vozidla. V době, kdy EU od našeho odvětví očekává klíčové investice, my zase očekáváme, že EU sehraje svou roli při podpoře tohoto úsilí“.

Dopis vyjadřuje hluboké znepokojení nad návrhem Evropské komise přesunout většinu finančních prostředků EU na dopravu do národních jednotných plánů. Upozorňuje, že tento krok by mohl vést k roztříštění investic, oslabení konektivity a podkopání konkurenceschopnosti, odolnosti a vojenské připravenosti Evropy.

Signatáři zdůrazňují potřebu nástroje EU pro financování dopravy, který by posílil konkurenceschopnost evropského průmyslu, zvýšil hospodářskou, sociální a územní soudržnost, zajistil dodávky kritických surovin, ochránil suverenitu dodavatelského řetězce a podpořil přechod na nulovou spotřebu.

Pro zajištění budoucnosti evropské dopravní sítě je nezbytná stabilní, dlouhodobá investiční strategie s centralizovanou koordinací na úrovni EU.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner