22. října 2024, (pav)
22.10. - Síť čerpacích stanic ORLEN zařadila do své nabídky pohonných hmot plně syntetické palivo, takzvaný hydrogenovaný rostlinný olej ve 100% čistotě (HVO100). Palivo se vyrábí z rostlinných olejů a odpadních produktů z potravinářského průmyslu a pohostinství, včetně upotřebeného kuchyňského oleje. Má potenciál snížit emise skleníkových plynů až o 90 % ve srovnání s běžnými fosilními palivy, což plně odpovídá dlouhodobé strategii skupiny ORLEN Unipetrol v oblasti udržitelného rozvoje a snižování emisí uhlíku. Pilotní prodej byl zahájen na čerpací stanici ORLEN v Rokycanech. Rozšíření prodeje na další čerpací stanice v České republice a zařazení do velkoobchodní nabídky skupiny ORLEN Unipetrol je plánováno na první čtvrtletí příštího roku.
„Naší strategickou ambicí je do roku 2030 snížit emise CO2 o 25 % oproti roku 2020 a do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality. Ke splnění těchto cílů realizujeme řadu dekarbonizačních projektů v průmyslu i dopravě. Vedle budování infrastruktury pro bateriovou a vodíkovou elektromobilitu začínáme na čerpacích stanicích ORLEN prodávat také pokročilá biopaliva, která našim zákazníkům umožňují výrazně snížit jejich uhlíkovou stopu,“ řekla Agnieszka Bobrukiewicz, členka představenstva skupiny ORLEN Unipetrol, zodpovědná za řízení maloobchodu a marketingu. „Tyto aktivity jsou součástí naší strategie v oblasti snižování emisí a využívání obnovitelných zdrojů a jsou také v souladu se směrnicí Evropské unie RED III a Národním plánem čisté mobility Ministerstva dopravy České republiky,“ dodala.
Nyní je tato syntetická nafta, která je určená pro osobní i nákladní automobily a autobusy, v prodeji na čerpací stanici ORLEN v Rokycanech a postupně bude rozšiřována na další čerpací stanice ORLEN. Vedle maloobchodního prodeje plánuje ORLEN Unipetrol na začátku příštího roku zařadit HVO100 i do své velkoobchodní nabídky pohonných hmot.
Hydrogenovaný rostlinný olej (hydrotreated vegetable oil, zkratka HVO) je moderní palivo s cetanovým číslem přes 70 jednotek, které zajišťuje lepší startování, hladší chod a nižší emise oproti běžné naftě. Chrání motory a filtry díky vysoké chemické čistotě. Hodí se pro chladné klima a lze ho déle skladovat. Palivo HVO100 je kompatibilní s naprostou většinou dieselových motorů bez nutnosti jakýchkoli technických úprav. Ty novější již jsou na tento druh paliva přímo homologovány (na víčku nádrže označení „XTL“).
Je použitelné také v železniční dopravě. ORLEN Unipetrol ve spolupráci s Českými drahami testuje jeho využití v motorových jednotkách Pesa řady 847 RegioFox. Cílem projektu rozloženého do let 2024 a 2025 je snížit emise skleníkových plynů v železniční dopravě až o desítky procent.
Palivo HVO odpovídá svým složením ropné dieselové frakci a splňuje normu ČSN EN 15940 a směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/30/ES o kvalitě tržních paliv. HVO vyrobené z různých zdrojů se kvalitativně liší. Rozdíl je ve způsobu čistění, spotřebě vodíku a především emisní stopě. Pokud je HVO vyrobené z rostlinného zdroje, který byl pěstován právě za účelem výroby paliva, započítávají se do finální emisní stopy veškeré činnosti související s jeho vznikem. Přesto lze oproti fosilnímu palivu dosáhnout výrazné úspory emisí skleníkových plynů o 60 až 65 % (ekvivalentní CO2). V případě využití použitých rostlinných olejů či tuků, jakožto odpadní hmoty, lze dosáhnout úspory emisí 90 až 95 % v porovnání s palivem ropného původu.
V mezinárodní síti ORLEN, která zahrnuje 3 500 čerpacích stanic v sedmi evropských zemích je toto obnovitelné palivo nabízeno vedle Česka také v Německu, konkrétně na čerpacích stanicích v Boizenburgu na Labi a v Achimu u Brém.
(pav)
Foto: ORLEN Unipetrol