24. března 2015
Návrh německé vlády na zpoplatnění dálnic pro osobní automobily ve dvou svých ustanoveních odporuje právu Evropské unie. S odvoláním na zdroje z Evropské komise o tom minulý týden informoval německý týdeník Der Spiegel. Návrhem se v současnosti zabývá Spolkový sněm, podle vládních plánů by mýtné mělo fungovat od roku 2016. Podle informací z Evropské komise je návrh mýtného diskriminační vůči zahraničím řidičům, protože těm německým se o cenu ročního dálničního poplatku sníží daň z vlastnictví motorového vozidla. „Je v jasném rozporu tvrdit, že mezi zákony (o zavedení mýtného a o snížení daně) není žádná souvislost, když se všem domácím řidičům sníží daň přesně o tolik, kolik by museli platit na mýtném,“ citoval Der Spiegel z dokumentů komise.
Podle týdeníku kritizuje Evropská komise i cenu krátkodobých dálničních známek. Poplatek za deset dnů by měl činit deset € (275 Kč), roční poplatek pro nová auta s malým benzinovým motorem se ale má pohybovat mezi 20 a 25 € (550 a 690 Kč). Komise v minulosti prosazovala, aby cena krátkodobé známky činila zhruba osminu ceny roční známky.
Spory Berlína s evropskými partnery o podobu zpoplatnění dálnic trvají od chvíle, kdy Německo návrh mýtného představilo. Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt však při prvním čtení návrhu zákona ve Spolkovém sněmu trval na tom, že se podařilo problematické body zákona vyřešit a že je v souladu s evropským právem. Evropská komise může oficiálně prověřit možné rozpory teprve potom, co německý parlament návrh zákona schválí.
(čtk)