​Plzeňská Škoda slaví 80 let výroby trolejbusů

​Plzeňská Škoda slaví 80 let výroby trolejbusů

21.6. - Plzeňská společnost Škoda Electric letos slaví 80 let produkce trolejbusů. Dosud vyrobila přes 14 tisíc těchto ekologických vozů, které jezdí ve 30 zemích Evropy, Asie a v Severní Americe. Škoda Electric má zhruba 800 zaměstnanců a její tržby se pohybují mezi pěti až šesti miliardami korun, loni firma vyrobila a prodala přes 250 trolejbusů, předloni to bylo rekordních 298 vozů.

Vedle českých měst dodává vozy například pro Budapešť, Rigu, Boston nebo Bratislavu, podílí se na dodávkách do Itálie a Mexika. Vyrábí ještě dva typy nových bateriových elektrobusů a umí také hybridbus a vodíkový autobus. První trolejbus Škoda 1 Tr byl v továrně v Doudlevcích zkonstruován a vyroben v roce 1936. Nový dopravní prostředek si získal oblibu díky výkonnosti a komfortu.

V prvních letech nového tisíciletí hledala Škoda nové zákazníky, což se podařilo v San Francisku a Bostonu. Reorganizací a sloučením několika odvětví vznikla Škoda Electric, která přebrala produkci trolejbusů. Vydává se cestou spolupráce s výrobci autobusových karoserií, prvním byl koncern Irisbus (Iveco). Tak vznikl v roce 2003 model Škoda 24 Tr následovaný o rok později kloubovou verzí Škoda 25 Tr.

Různorodé požadavky dopravců vedly k rozšíření výrobního portfolia o další typy. V roce 2008 začala firma spolupracovat s polským výrobcem Solaris Bus&Coach a vznikl tak patnáctimetrový typ Škoda 28 Tr, standardní dvanáctimetrový Škoda 26 Tr a kloubový Škoda 27 Tr. O dva roky později se přidal český producent autobusů SOR Libchavy a na svět přišly modely Škoda 30 Tr a Škoda 31 Tr, kloubový osmnáctimetrový. Elektrickou výzbroj Škoda lze díky stavebnicové koncepci namontovat na jakoukoli autobusovou karoserii. V novodobé éře výroby to byly značky Neoplan, Belkommunmaš, Ikarus, BredaMenarinibus a DINA.

(čtk)

spinner