Pracovní skupina SSL ČR

Počet odcizených nákladů v kamionové dopravě klesl

Počet odcizených nákladů v kamionové dopravě klesl

Nosným tématem dalšího pracovního zasedání pracovní skupiny SSL ČR podvody v dopravě byla tentokrát eliminace podvodů na Slovensku a stav bezpečnostních mechanismů v ČR. K jednání o aktuálním vývoji v této závažné problematice se v druhé polovině května sešli zástupci dopravců, sdružení ČESMAD Bohemia, spedičních databank, státní správy a firem, které poskytují služby identifikace a zabezpečení motorových vozidel.

Vývoj v otázce bezpečnosti přeprav, respektive četnost odcizených nákladů v rámci kamionové dopravy se ubírá spíše uspokojivým směrem, zaznělo na zasedání skupiny. Podle dostupných zdrojů to vypadá, že došlo k poklesu počtu případů trest-ných činů v kamionové dopravě. Dopravci si však jsou vědomi toho, že se může jednat o stav dočasný, neboť pachatelé trestných činů vyvíjejí nové metody a jsou velmi flexibilní. Proto je nutné být neustále ve střehu a bezpečnostní mechanismy neustále zdokonalovat.

Účastníci se seznámili s bezpečnostními mechanismy, které buď již fungují, nebo jsou rozpracovány na Slovensku, a zdárně se rozvíjející opatření u našich sousedů je potěšila. Zklamání naopak vyjádřili ohledně realizace obdobných domácích opatření nebo alespoň již dříve avizovaných kroků. Těmi měl být omezený přístup do rejstříku vozidel a zavedení registrace firem podnikajících v dopravě. „Ministerstvo dopravy však rezignovalo i na to málo, co mělo v plánu učinit,“ uvedl předseda pracovní skupiny Luboš Mervart. Důvodem jsou podle něj mimo jiné personální změny na ministerstvu. Úřad tak zřejmě kvůli tomu nevěnuje pozornost zavádění mechanismů, které by alespoň částečně přispěly k bezpečnosti silniční nákladní přepravy z hlediska mezinárodního zločinu.

Na Slovensku je situace výrazně pokročilejší, a to ve státem vedených databázích, jako je například elektronický rejstřík dopravních firem, v účasti na systému EUCARIS či ve spolupráci mezi státním a soukromým sektorem v oblasti softwaru a využití dat. „Především systém testu originality dovážených vozidel prezentovaný firmou IRIS IDENT se jeví z našeho pohledu jako z říše snů,“ řekl dále Luboš Mervart. Pokud bude takto získané informace možno nějakým způsobem odbornou veřejností skutečně využívat, dojde v případech takto použitých dopravních prostředků k výrazné eliminaci rizik.

Slovenský systém by pro nás měl být inspirací, shodli se účastníci setkání. Přinejmenším v urychleném zavedení elektronické databáze dopravců, která zde měla podle příslušného evropského nařízení již několik let fungovat, což se neděje. Nic na tom nemění skutečnost, že slovenská verze z hlediska prevence přepravních podvodů není zcela účinná, alespoň však existuje. „U nás se patrně dočkáme stejné varianty (pokud vůbec), ale navíc s několikaletým zpožděním. Dále Slovensko zjevně na rozdíl od nás učinilo dobrý krok svojí aktivní účastí v systému EUCARIS jakožto nosném modulu pro navazující bezpečnostní systémy – ani o tom se nám z méně pochopitelných důvodů nemůže v současnosti ani zdát. A jejich systému testu originality jsme se nepřiblížili ani v těch nejodvážnějších úvahách, natožpak v realizaci,“ dodal Luboš Mervart.

„Firmy mají velmi omezené možnosti, jak si ověřit základní informace o dopravci, kterému svěřují k přepravě své zboží, někdy i v hodnotě několika milionů – ať už jde o registrační značky a identitu jeho vozidel, platnost jeho pojistné smlouvy, kontaktní osoby, způsobilost a podobně,“ uvedla JUDr. Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky ministerstva vnitra, která se jednání pracovní skupiny zúčastnila. Alespoň částečně by měl v tomto ohledu pomoci vnitro-státní elektronický rejstřík podniků silniční dopravy, v němž by bylo možné si ověřit dobrou pověst, finanční a odbornou způsobilost podniků v silniční dopravě, informace k firmě i odpovědným zástupcům.

Realizace tohoto nařízení spadá do gesce ministerstva dopravy. „Česká republika nemá podle mých informací zatím spuštěný ani vnitrostátní rejstřík. V tomto ohledu byly zkušenosti našich slovenských sousedů s ověřováním základních informací pomocí čipových karet a lustračních konzolí pro registrované asociace společností, které byly prezentovány na posledním jednání pracovní skupiny pro podvody v dopravě Svazu spedice a logistiky ČR, svěžím závanem lepších zítřků. Doufám, že k nám v rámci východního proudění také nějaký ten větřík zavane,“ podotkla JUDr. Jana Horáková.

Na Slovensku zavedli zákonem technickou službu – kontrolu originality vozidel. „Kontrole podléhají vozidla při jednotlivých dovozech, při některých změnách v evidenci vozidel a při změně barvy vozidla,“ vysvětlil jednatel společnosti IRIS IDENT Roman Rak, který se zasedání pracovní skupiny zúčastnil. „Posiluje se tím mechanismus, který prokazatelně eliminuje legalizaci odcizených a zmanipulovaných vozidel, která by mohla být využita pro páchání podvodů v dopravě,“ řekl dále Roman Rak. IRIS IDENT Česká republika je sesterskou organizací společnosti IRIS IDENT Slovenská republika, která je na Slovensku státem pověřenou technickou službou pro tzv. kontrolu originality vozidel a touto problematikou se zabývá i v České republice.

Hlavní problém v mnoha zemích spočívá v nedostatečné fyzické kontrole identifikátorů vozidla před přeregistrací, což pro organizované skupiny zabývající se dopravní kriminalitou zajišťuje výnosný zdroj financí. „Základ kontrolního mechanismu již provádějí evidenční kontroly na STK, které však neodhalí sofistikované manipulace. Ty odhalí jen podrobná fyzická kontrola originality identifikátorů a dokladů, kterou je nutno provést ještě před přeregistrací. Tento druh kontroly v ČR zatím absentuje,“ dodal Roman Rak.

Pavel Toman

spinner