1. ledna 2025, čtk
2.1. - Novela zákona o provozu na silničních komunikacích, která umožňuje řízení od 17 let pod dohledem mentora, zavádí řidičský průkaz na zkoušku, mění bodový systém nebo ruší povinnost mít u sebe řidičský a technický průkaz, začala v Česku platit od 1. ledna 2024. Řidiči se také začali setkávat s novými dopravními značkami. Jde například o značení sdílené zóny pro všechny účastníky silničního provozu, úpravu značení bezpečného odstupu nebo parkoviště P+D, tedy park and drive.
Povinný preventivní program pro začínající řidiče zahrnuje možnost zahájit kurz autoškoly k řízení osobního auta už v 15 letech a šesti měsících. Po absolvování autoškoly a závěrečné zkoušky umožňuje řízení už od 17 let. Do 18 let může mladistvý řidič řídit jen pod dohledem mentora. Registrovaný mentor by měl mít řidičský průkaz nepřetržitě alespoň pět let s tím, že jej získal před více než deseti lety. Také by neměl mít žádný bodový záznam a musí být zapsaný v evidenční kartě řidiče L17. Začínající řidič může mít maximálně čtyři mentory. Mentor musí v osobním autě sedět vedle řidiče a sledovat provoz a chování řidiče.
Novela zároveň zavedla řidičský průkaz na zkoušku po dobu dvou let od složení závěrečné zkoušky bez ohledu na věk. V této dvouleté lhůtě musí řidič za spáchání závažných dopravních přestupků na dopravně-psychologický pohovor a školení pro začínající řidiče.
Změny v bodovém systému přinesly zjednodušení z pěti pásem bodů na tři. Nově jsou dopravní přestupky bodovány dvěma, čtyřmi a šesti body. Za bagatelní přestupky řidiči dostávají mírnější tresty. Řidiči už také nemají povinnost mít u sebe při řízení řidičský a technický průkaz. To se zatím netýká cest do zahraničí. Na povinnosti vlastnit platný řidičský a technický průkaz se ale nic nemění. Stát od 1. ledna také místo dvou technických průkazů vydává jen jeden.
(čtk)
Ilustrační foto: DAF