9. června 2014
Začátkem května se na ministerstvu dopravy uskutečnilo další jednání mezi zástupci resortu dopravy a Sdružení dopravců těžkých a nadměrných nákladů (SDTNN) (viz DN 11/14). Na základě tohoto setkání se nyní zpracovává ekonomická analýza, která má objasnit, nakolik je budoucí obnova a výstavba páteřních tras pro nadměrné a těžké přepravy z finančního hlediska opodstatněná.
„Obnova, či přesněji řečeno znovuzavedení páteřních tras bude znamenat velký zásah do legislativy. Nepůjde jen o vytvoření jedné normy, ale bude nutno provázat více předpisů, především z oblasti dopravy, výstavby pozemních komunikací apod. Proto je nyní třeba pečlivě prověřit potřebu a efektivnost předpokládaných nákladů a technické nároky na taková opatření. Na květnovém jednání jsme se dohodli, že naše sdružení připraví koncepční materiál a zpracuje jej tak, že na základě konkrétních údajů zdůvodní potřebu obnovení páteřních tras pro přepravy nadměrných nákladů v České republice,“ řekl minulý týden Ing. Karel Vodička ze SDTNN.
Vzniká podrobná mapa
V tomto materiálu bude podle něj uvedeno, o které trasy by se mělo jednat. Trasy budou vyznačené na přiloženém mapovém podkladu a bude v něm i jejich souhrnná délka, základní parametry, počty mostů, jejich celková délka a podobně. Dále má tato analýza vyčíslit náklady, které při těchto přepravách vznikají v současnosti v důsledku toho, že páteřní trasy v ČR již neexistují. „Budeme se snažit vyčíslit, kolik nás dopravce, potažmo naše zákazníky, nyní stojí to, že musíme přepočítávat mosty, podepírat je a musíme si nechávat zhotovovat různé posudky, abychom náklad od zákazníka mohli vůbec dopravit. Ve spolupráci s našimi obchodními partnery, ať již jsou to výrobci či příjemci zboží, současný stav popíšeme. Z analýzy by pak mělo být patrné i to, zda například výrobci kvůli neexistenci těchto tras ztratili nějaké zakázky či se nemohli lépe prosadit na trhu,“ uvedl Karel Vodička s tím, že sdružení proto také oslovilo Národní strojírenský klastr, aby se za své členy k této problematice vyjádřil.
Propočítávají se budoucí vícenáklady
V současné fázi je podle Karla Vodičky třeba odhadnout budoucí vícenáklady, s nimiž bude nutno počítat v případě, že existence páteřních tras bude opět schválena. Jejich znovuzavedení do legislativy totiž bude v praxi znamenat, že například mosty budou muset být únosnější, bude třeba budovat vyšší podjezdy atd.
Znovuzavedení fenoménu páteřních tras do legislativy
Součástí připravovaného materiálu má být také přehled o tom, jak k páteřním trasám a k povolovacímu řízení pro nadměrné a těžké přepravy přistupují jiné evropské země. „V prvé řadě je třeba fenomén páteřních tras zavést do legislativy, protože zákon, který tuto problematiku upravoval, byl zrušen a v novém se toto téma již neobjevilo,“ zdůraznil Karel Vodička. „Je třeba, aby se jasně řeklo, že páteřní trasy v tomto státě budou a bude to na nich vypadat takto. Samozřejmě to nepůjde ihned, ale bude již existovat dostatečný základ pro novostavby, přestavby či rekonstrukce komunikací,“ dodal.
(lan)