Páteřní trasy pro nadměrné přepravy

Připravuje se ekonomická analýza pro obnovu tras

Připravuje se ekonomická analýza pro obnovu tras

Začátkem května se na ministerstvu dopravy uskutečnilo další jednání mezi zástupci resortu dopravy a Sdružení dopravců těžkých a nadměrných nákladů (SDTNN) (viz DN 11/14). Na základě tohoto setkání se nyní zpracovává ekonomická analýza, která má objasnit, nakolik je budoucí obnova a výstavba páteřních tras pro nadměrné a těžké přepravy z finančního hlediska opodstatněná.

„Obnova, či přesněji řečeno znovuzavedení páteřních tras bude znamenat velký zásah do legislativy. Nepůjde jen o vytvoření jedné normy, ale bude nutno provázat více předpisů, především z oblasti dopravy, výstavby pozemních komunikací apod. Proto je nyní třeba pečlivě prověřit potřebu a efektivnost předpokládaných nákladů a technické nároky na taková opatření. Na květnovém jednání jsme se dohodli, že naše sdružení připraví koncepční materiál a zpracuje jej tak, že na základě konkrétních údajů zdůvodní potřebu obnovení páteřních tras pro přepravy nadměrných nákladů v České republice,“ řekl minulý týden Ing. Karel Vodička ze SDTNN.

Vzniká podrobná mapa

V tomto materiálu bude podle něj uvedeno, o které trasy by se mělo jednat. Trasy budou vyznačené na přiloženém mapovém podkladu a bude v něm i jejich souhrnná délka, základní parametry, počty mostů, jejich celková délka a podobně. Dále má tato analýza vyčíslit náklady, které při těchto přepravách vznikají v současnosti v důsledku toho, že páteřní trasy v ČR již neexistují. „Budeme se snažit vyčíslit, kolik nás dopravce, potažmo naše zákazníky, nyní stojí to, že musíme přepočítávat mosty, podepírat je a musíme si nechávat zhotovovat různé posudky, abychom náklad od zákazníka mohli vůbec dopravit. Ve spolupráci s našimi obchodními partnery, ať již jsou to výrobci či příjemci zboží, současný stav popíšeme. Z analýzy by pak mělo být patrné i to, zda například výrobci kvůli neexistenci těchto tras ztratili nějaké zakázky či se nemohli lépe prosadit na trhu,“ uvedl Karel Vodička s tím, že sdružení proto také oslovilo Národní strojírenský klastr, aby se za své členy k této problematice vyjádřil.

Propočítávají se budoucí vícenáklady

V současné fázi je podle Karla Vodičky třeba odhadnout budoucí vícenáklady, s nimiž bude nutno počítat v případě, že existence páteřních tras bude opět schválena. Jejich znovuzavedení do legislativy totiž bude v praxi znamenat, že například mosty budou muset být únosnější, bude třeba budovat vyšší podjezdy atd.

Znovuzavedení fenoménu páteřních tras do legislativy

Součástí připravovaného materiálu má být také přehled o tom, jak k páteřním trasám a k povolovacímu řízení pro nadměrné a těžké přepravy přistupují jiné evropské země. „V prvé řadě je třeba fenomén páteřních tras zavést do legislativy, protože zákon, který tuto problematiku upravoval, byl zrušen a v novém se toto téma již neobjevilo,“ zdůraznil Karel Vodička. „Je třeba, aby se jasně řeklo, že páteřní trasy v tomto státě budou a bude to na nich vypadat takto. Samozřejmě to nepůjde ihned, ale bude již existovat dostatečný základ pro novostavby, přestavby či rekonstrukce komunikací,“ dodal.

(lan)

spinner