11. září 2016, Milan Frydryšek
Výroba ve Skupině HESTI dostala zelenou v roce 2002. Tehdy byla zahájena výroba nástaveb na francouzské návěsy GT – firma GTS měla sídlo v Pardubicích. Toto období bylo dobou hledání správných technologií, správných výrobních postupů. Protože zároveň nabíhala výroba přívěsů a nástaveb na přívěsy a na šasi motorových vozidel, byli u GTS celkem tři konstruktéři, kteří měli za úkol vývoj těchto nových výrobků.
Takto vznikla základna pro další prohlubování technické úrovně jednotlivých komponentů potřebných k výrobě. Jednalo se o pionýrské období založené na nadšené snaze. „Vedlejším produktem“ byla výroba nástaveb na podvozky nákladních automobilů a přívěsů vlastní konstrukce. Cílem bylo logicky nabídnout kompletní vozidla, případně soupravy, a neomezovat se pouze na prodej podvozku.
Stěhování do vlastního areálu v Poběžovicích
Dalším významným krokem byl v roce 2006 přesun firmy GTS do Horšovského Týna, kde byly dodavatelsky montovány návěsy. Výroba nástaveb na šasi byla v tuto dobu značně potlačena. Toto meziobdobí bylo poznamenáno hledáním pozemku v průmyslové zóně ke stavbě vlastního výrobního závodu.
Jednoznačně zásadním krokem bylo stěhování do vlastního, stávajícího areálu v Poběžovicích v roce 2005. Nové zázemí nastartovalo úspěšnou éru celé společnosti. A v letošním roce byl areál významně rozšířen o novou svařovnu a skladové prostory.
Široký výrobní program
Dnes má společnost GTS Poběžovice široký výrobní program, jehož nedílnou součástí je i montáž návěsů Krone pro celou síť HESTI Group, která je významnou aktivitou, avšak nikoliv nosnou. Přinejmenším stejný význam má výroba nástaveb pro užitková vozidla a výroba přípojných vozidel vlastní konstrukce. Společnost vyrábí a montuje nástavby především na podvozky vozidel kategorií N2 a N3, tedy pro podvozky DAF,
Mercedes, Iveco, Renault, Volvo, Scania a MAN. Výjimkou nejsou ani nástavby pro lehká užitková vozidla N1 na podvozcích předních automobilek. Společnost také vyrábí nástavby, přívěsy a velkoobjemové soupravy pro vozidla značek DAF, Fiat, IVECO, MAN, Mercedes-Benz, Renault, Scania, Volvo, Volkswagen, Peugeot, Citroen a Nissan.
Novinky ve výrobě
Nová svařovna. V průběhu letošního ledna se provoz svařovny přenesl do zcela nové haly. Hala o půdorysu 20 x 30 metrů představuje v mnoha ohledech velký pokrok. Nová svařovna má velkoryse vyřešené odvětrání technologií špičkového výrobce, firmy Kämpfer. Toto zařízení problém řeší komplexně a na úrovni odpovídající dnešku. Nová svařovna přispívá i ke zvýšení kvality. Svářeči mohou číst výkresy na monitoru a mají k dispozici i 3D modely výrobků.
Nový sklad. Pro potřeby skladování stále se zvětšujícího objemu materiálu pro výrobu byla postavena zcela nová hala, do které se soustředil veškerý materiál, který byl dosud uložen spíše v provizorních objektech. Nové výrobky. Také nabídka vlastních výrobků se rozrostla. Nejlehčí z přívěsů, typ C1 PJL 05 o celkové hmotnosti 5500 kg, byl zcela nově překonstruován. Podélníky rámu
nyní tvoří ohýbané profily C. Každý detail přívěsu byl analyzován a podroben odlehčení, což se pozitivně odrazilo na výsledné hmotnosti i vzhledu. Výrobní program byl rozšířen i o přívěsy pro výměnné nástavby. Vznikl jednonápravový přívěs C1 PJT 10 a přívěs dvounápravový C2 PTT 18. Zajímavostí konstrukce je, že veškeré exponované díly jsou přišroubovány, nikoliv při-vařeny, jsou tedy snadno a rychle vyměnitelné.
Na druhém konci nabídky je zatím v GTS nejtěžší vyrobený přívěs s centrálními nápravami reprezentující nový typ C3. Jak z typového označení plyne, jedná se o třínápravový přívěs. Vozidlo z poběžovického závodu má celkovou hmotnost 24 000 kg a je určen pro přepravu stavebního materiálu.
Nástavba pro převoz hutního materiálu. Speciální nástavba vznikla na podvozku Scania 6 x 2. Novinkou je též, že je certifikována podle EN 12640 jako první výrobek GTS a pravděpodobně jako první výrobek českého výrobce.
Jediný výrobce v ČR s přezkoušenou pevností vázacích bodů
Nový certifikát. Jak už bylo uvedeno, GTS vlastní certifikát umožňující nástavby dodávat a označovat podle normy EN 12640. GTS tedy může zaručit vlastnosti nástavby s ohledem na uvedenou normu, tedy možnost řádně zajistit přepravované zboží. Součástí certifikátu je protokol o přezkoušení vázacích bodů obvodového lemu nástavby. Jako jediný výrobce v ČR má GTS pevnost vázacích bodů přezkoušenou. Snad na úplný konec zajímavost: Zkušební stav vyvinutý konstrukční kanceláří GTS, který testování sloužil, zakoupila zkušebna Dekra a zařadila ho mezi svá zkušební zařízení. V současné době pracuje ve společnosti GTS Poběžovice celkem 24 zaměstnanců.
Stavba nové pobočky HESTI Group v Liberci
V půlce června byla slavnostně zahájena stavba nové pobočky celorepublikové servisně-prodejní sítě společnosti HESTI Group v Liberci, a to poklepáním jejích představitelů na základní kámen (viz DN 13/16). Samotný záměr byl spuštěn již koncem roku 2014, kdy byl jako první krok zakoupen pozemek o rozloze 10 000 m2 v Průmyslové zóně Jih a následně od dubna 2015 zde vzniklo prozatímní obchodní místo pro prodej nových vozidel z portfolia HESTI Group. Výše plánované investice se odhaduje na 85 milionů Kč.
Po dokončení kompletní stavby a spuštění provozu, které se očekává na jaře 2017, se rozšíří počet autorizovaných servisních míst skupiny na celkových 11. Tato nová pobočka, která pokryje chybějící místo na severu Čech, nabídne nejen zázemí pro prodej nových vozidel, ale hlavně autorizovaný servis nákladních vozidel MAN, návěsů Krone, a také řady dalších značek, jejíchž je HESTI Group importérem do České republiky.
Současně zde vznikne prostor pro nová pracovní místa, která jsou dnešním dnem již naplňována, a to z důvodu důkladného proškolení budoucích zaměstnanců před samotným spuštěním provozu. Tito zaměstnanci prozatím působí na jiných pobočkách HESTI Group po boku zkušených kolegů, kteří jim předávají odborné znalosti a praktické zkušenosti nezbytné pro výkon nového zaměstnání.
(lan)