4. března 2025, red

4.3. - „Renault Trucks uzavírá rok 2024 se solidními výsledky a pokračuje v transformaci směrem k udržitelné dopravě. Nadále investujeme do podpory našich zákazníků v jejich energetické transformaci a zároveň posilujeme naše postavení na klíčových trzích,“ uvedl Bruno Blin, prezident Renault Trucks.
V roce 2024 se po několika letech silného růstu trh normalizoval, což se projevilo zpomalením přepravních a stavebních aktivit. Navzdory složité ekonomické a geopolitické situaci Renault Trucks posílil své postavení v Evropě (EU30), kde získal téměř jeden procentní bod a dosáhl tržního podílu 9,1 % v segmentu nad 16 t. Ve Francii výrobce dosáhl v tomto segmentu tržního podílu 29,7 %.
Renault Trucks v roce 2024 dodal 56 898 vozidel rozdělených následovně
Podle oblastí
Evropa: 50 444 dodaných vozidel
Ostatní země: 6 454 dodaných vozidel
Podle segmentu
Těžká a střední řada: 36 749 dodaných vozidel
Užitková vozidla: 20 149 dodaných vozidel
Elektrická vozidla
Celkem: 1 628 dodaných elektrických vozidel
Těžká a střední řada elektrických vozidel: 1 003 dodaných vozidel
Elektrická užitková vozidla: 625 dodaných vozidel
Solidní obchodní výsledky a rostoucí tržní podíl
V Evropě výrobce zaznamenal nárůst tržního podílu o téměř jeden procentní bod a dosáhl 9,1 % v segmentu nad 16 t (EU30, včetně Švýcarska, Norska a Velké Británie). Růst byl obzvláště výrazný ve Španělsku, Portugalsku, Rumunsku, Litvě a ve Velké Británii. Ve Francii zakončil rok 2024 s vynikajícím výsledkem 29,7 % tržního podílu v segmentu nad 16 t.
Na mezinárodní úrovni Renault Trucks posílil svou pozici v Turecku a udržel své postavení v afrických a blízkovýchodních zemích. Zároveň výrobce obnovil partnerství jako oficiální dodavatel nákladních vozidel pro Organizaci spojených národů na další tři roky (+2 roky volitelně).
Na trhu s ojetými vozidly Renault Trucks zaznamenal výrazný růst s 7 127 prodanými vozidly, což představuje nárůst o 21 %. Rok 2024 byl navíc milníkem pro vstup elektrických nákladních vozidel Renault Trucks na trh s ojetými vozidly. Současně výrobce získal první homologaci pro elektricky přestavěné nákladní vozidlo, čímž dále posílil svůj závazek k oběhovému hospodářství a dekarbonizované mobilitě.
Zrychlení směrem k elektromobilitě a dekarbonizované městské logistice
V roce 2024, Renault Trucks fakturoval celkem 1 628 elektrických vozidel. Ve segmentu elektrických vozidel nad 16 tun zvýšil výrobce svůj podíl na trhu o jeden bod na růst, což představuje třikrát rychlejší růst, než je průměr trhu (penetrace 4,6 % ve srovnání s 1,5 % pro celý sektor ve druhé polovině roku 2024). Tento výkon odráží silné závazky výrobce k energetické transformaci.
Díky nárůstu objednávek elektrických vozidel o 36 % v roce 2024, což představuje vice než 2,000 vozidel, se očekává, že Renault Trucks si udrží svou dynamiku v oblasti elektromobility i v roce 2025. Příští rok bude zejména charakterizován rozšířením produktové nabídky, kdy bude na trh uveden elektrický tahač s dojezdem až 600 km a do nabídky budou zařazena užitková vozidla Flexis.
Značka Renault Trucks si je vědoma výzev a otázek, které přináší celková transformace mobility, a proto podporuje své zákazníky nabídkou integrovaných a na míru šitých řešení. Strategii dekarbonizace aplikuje také na vlastní logistické toky. Od roku 2024 jsou přepravy mezi závody v Saint-Priest a Bourg-en-Bresse realizovány pomocí elektrických nákladních vozidel. Cíl pro rok 2030 je jasný: dosáhnout 100% elektrické přepravy mezi závody.
Je třeba odstranit překážky pro přijetí elektrických nákladních vozidel
Přestože přechod na elektromobilitu je v plném proudu, jeho přijetí nenásleduje klasickou tržní dynamiku, kde poptávka určuje nabídku. Výrobci, kteří tento přechod řídí, jsou nuceni plnit regulační požadavky, zejména povinnost snížit emise CO2 o 15 % do roku 2025 (norma Vecto).
Renault Trucks je přesvědčen, že je nezbytné urychlit dekarbonizaci sektoru, aby čelil klimatické nouzi, a to nejen jako reakce na regulační omezení.
Za tímto účelem je klíčové podnítit poptávku a vytvořit příznivé podmínky pro přijetí elektrických nákladních vozidel, jako jsou například:
- snížení rozdílu v celkových nákladech na vlastnictví mezi elektrickými a dieselovými nákladními vozidly prostřednictvím pobídkových schémat, včetně dotací na nákup nebo podpory založené na používání (např. preferenční mýtné sazby);
- urychlení rozvoje veřejné a soukromé dobíjecí infrastruktury posílením elektrické sítě v některých evropských zemích a zkrácením instalačních lhůt; - podněcování poptávky prostřednictvím prioritizace bezemisních vozidel ve veřejných zakázkách.
Aby se elektromobilita stala trvalou realitou, je nezbytné vytvořit podmínky pro její široké přijetí a využít všechny nástroje, které umožní dopravcům efektivně přejít na udržitelné energetické řešení.
(red)
Foto: Renault Trucks