14. ledna 2016
14.1. - Západní země EU v čele s Francií chtějí prosadit zákaz přespávání řidičů v kabinách kamionů. Místo toho mají řidiči spát v penzionech nebo hotelích. Při kontrole policií potom předloží účtenku za nocleh. Proti zákazu, který má údajně bojovat proti sociálnímu dumpingu, již vystoupilo Česko i ostatní země Visegradské čtyřky. Podle nich naopak jen snižuje konkurenceschopnost malých a středních firem a omezuje svobodu podnikání.
Přespávání řidičů v kabinách je v silniční přepravě zavedenou tradicí, komfort kabin se za posledních dvacet let významně posunul a moderní interiéry kamionů připomínají spíše obytné vozy. „Za 25 let v oboru jsme nezaznamenali, že by řidič nechtěl přespat v kabině. Naopak, například v naší centrále spí raději na parkovišti ve svém voze, než v zrekonstruovaném firemním ubytování," uvedla Martina Šmídlová, jednatelka firmy Šmídl.
Řidiči mají v kabině kamionu k dispozici lůžko standardních rozměrů, nezávislé topení, lednici i televizi. Většina s sebou vozí i vlastní lůžkoviny a notebook. V kabině sice chybí sociální zařízení, to ale bývá prakticky vždy dostupné na parkovištích vyhrazených pro kamiony, kde řidiči vozidla odstavují.
„Výrobci kamiony neustále upravují tak, aby byly na přespání co nejpohodlnější. Už jsem vystřídal celou řadu typů i značek a přespat v kabině nebyl nikdy problém. S přiděleným tahačem jezdíme ve firmě v průměru dva tři roky, tak je to takový druhý domov," řekl Ivan Jurajda, řidič společnosti Šmídl.
Proti sociálnímu dumpingu se ohrazuje i vedení společnosti. „Rozhodně řidiče nenutíme přespávat v kamionu. Řidiči to preferují spíše z praktických než finančních důvodů. Je časově náročné sjíždět z trasy a hledat volný penzion s hlídaným parkovištěm pro kamiony, kde by bylo možné nechat náklad bez dozoru," dodala Martina Šmídlová.