Plnicí stanice na CNG

Řidiči v ČR již mají první stovku CNG stanic

Řidiči v ČR již mají první stovku CNG stanic

V České republice mají řidiči letos možnost tankovat už u dalších 31 nových veřejných CNG stanic a Česká republika tak právě překročila první stovku. Dochází k ještě rychlejší výstavbě než v loňském roce, kdy přibylo 26 CNG stanic za celý rok. Na konci roku 2016 by mohlo být v ČR už 150 až 160 veřejných CNG stanic, do roku 2030 pak (jak uvádí i vládou schválený Národní akční plán čistá mobilita) nejméně 300 stanic.

Procentuální nárůst spotřeby CNG odhaduje Český plynárenský svaz letos také zcela jistě ještě vyšší než v předešlých dvou letech. Do listopadu přibylo jen letos na českých silnicích více než tři tisíce CNG vozidel, dnes už jich jezdí u nás přes 12 tisíc. „Rádi bychom, aby během příštích pěti let přibylo v ČR více než 100 dalších CNG stanic, v roce 2030 již celkem bylo motoristům k dispozici pak 300 stanic a palivo CNG a LNG mělo nejméně desetiprocentní podíl na spotřebě pohonných hmot v ČR,“ řekl Jiří Šimek, místopředseda rady Českého plynárenského svazu (ČPS).

V ČR se v poslední době potkalo několik příznivých faktorů, což zásadním způsobem rozšířilo využívání stlačeného zemního plynu (CNG) pro dopravu. „Spotřeba CNG narůstá v ČR již dva roky po sobě o 40 procent ročně a letošní nárůst spotřeby CNG odhadujeme ještě vyšší. Je velmi pozitivní, že firmy, živnostníci, ale i dopravní společnosti nebo taxislužby obnovují i celé své vozové parky za vozy na CNG,“ pokračoval Jiří Šimek.

Plynaři: Další výstavba plnicích stanic ano, ale s rozumem

Přibližně 40 procent plnicích stanic, které jsou již u nás v provozu, postavily či provozují přímo plynárenské firmy. Jejich zástupci se trochu obávají masové výstavby dalších plnicích stanic, jejich počet by se měl zastavit na čísle kolem 160 až 170. „Pokud by výstavba plnicích stanic pokračovala tak rychlým tempem jako dosud, bude jedna plnicí stanice na několik aut,“ prohlásil například předseda představenstva společnosti Pražská plynárenská Pavel Janeček. Stejný názor vyslovil například manažer strategie CNG společnosti E.ON Energie Jiří Lachout, podle kterého zatím hovoří proti výraznějšímu nákupu vozidel na CNG jejich poměrně vysoká cena a koneckonců i poměrně úzká nabídka modelů. Přes tato prohlášení ale i samotní plynaři chystají v příštích letech výstavbu dalších plnicích stanic. Cílový stav na konci roku 2016 by tak mohl být někde kolem 130 stanic.

Jezdit na CNG je dnes velmi levné, vozy mají nulovou silniční daň, poloviční náklady na palivo, bez problémů mohou do ekologických zón center měst, uvažuje se i o úlevách na dálničních známkách či možnosti rychlejšího odepisování aut. Zástupci plynařů se ale obávají, aby boom zájmu o automobily na CNG nezhatil plán vlády zvednout postupně spotřební daň u tohoto paliva. „Jediné, co od státu potřebujeme, je buď úplné zrušení spotřební daně u CNG, nebo její dlouhodobou fixaci na nízké úrovni,“ uvedl předseda představenstva společnosti RWE Česká republika Martin Herr-mann.

Tomáš Johánek

spinner