14. prosince 2015
Podle Sdružení ČESMAD Bohemia kamionová doprava pociťuje stále více negativní dopad uprchlické krize. A to nejen co se zdržení dopravy týče a tím i prodražování některých přeprav, ale i z hlediska bezpečnosti osádek vozidel. Minulý týden na to upozornil mluvčí sdružení Martin Felix.
„Kontroly na některých hraničních přechodech způsobují zdržení, která citelně narušují logistický řetězec. Daleko horší je však v těchto dnech situace ve francouzském přístavu Calais, kde jde již vyloženě o život, a v posledních hodinách dostáváme průběžně zprávy o eskalující agresivitě a násilí migrantů, které provází čím dál větší nemohoucnost policie. Před jejími zraky jsou desítkami až stovkami agresivních běženců napadána a násilím zpomalována vozidla jedoucí do přístavu. Následně uprchlíci pomocí páčidel rozlamují zabezpečení návěsů a snaží se ukrýt uvnitř. Je běžné, že do kamionu se prolomí deset až dvacet běženců, kteří kromě škod na vozidle zdevastují i převážený náklad. Policie tváří v tvář přesile rozvášněného davu zpravidla kapituluje a je schopna uprchlíky dostat z vozidel až těsně před naloděním, a ani zde není její pomoc stoprocentní,“ upozornil Martin Felix.
„Chápeme, že většinu aktivity bezpečnostních složek nyní poutají události související s teroristickými útoky, ale není možné, aby státní instituce rezignovaly na elementární ochranu řidičů vykonávajících svou práci. Čeští dopravci se tak dostávají do situace, kdy nebudou moci vozidla se svými zaměstnanci do Británie vůbec vypravit. Je proto nezbytně nutné, aby i toto ohnisko násilí bylo třeba i mimořádnými prostředky eliminováno a aby naše ministerstvo zahraničí a zastupitelství ve Francii znovu a intenzivněji požadovaly od francouzských orgánů řešení této nebezpečné situace,“ zdůraznil Martin Felix.
Prezident Sdružení a majitel dopravní firmy O.K. Trans Praha Vladimír Starosta to potvrdil na základě zkušenosti z vlastní firmy. „Při své zodpovědnosti cítím jako zásadní dbát na zdraví a bezpečnost svých lidí. Při vysílání našich posádek do Anglie už ale nejsem schopen tuto roli zvládnout! Měsíce hledáme alternativní trasy přes moře i pod mořem. Naše možnosti jsou vyčerpány, a než bych ohrozil životy našich lidi, raději odmítnu i velký kontrakt do Británie,“ řekl Vladimír Starosta. „Běženci v Calais jsou již dlouho katastrofou pro přepravy do Velké Británie. Je to těžko zvládnutelná masa lidí, kteří si usmysleli, že se do Velké Británie dostanou za každou cenu, neboť tam je čeká ,ráj‘ a peníze. Výraz ,komplikace přeprav‘ je v tomto případě jen slabé vyjádření toho, co se v Calais a okolí odehrává. A samozřejmě to komplikuje, zdržuje a prodražuje podnikání všem zúčastněným stranám, dopravcům, speditérům i obchodníkům takovýchto přeprav. Jenže zatímco Calais bylo donedávna jen ,lokálním‘ problémem, dnešní Evropa se potýká s milionem migrantů a je třeba udělat rázný krok a zastavit ten nekontrolovatelný příliv,“ uvedl výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR Jan Ekl.
(lan)