3. května 2024, lan
3.5. - Česká strojírenská společnost OSTROJ rozšiřuje produkci zápustkových výkovků pro automobilový koncern Volkswagen. Díky investici do moderní robotické kovací linky se opavské společnosti podařilo významně zvýšit produktivitu ve výrobě komponentů tažných zařízení. Tento krok umožní zvládnout zvýšený objem zakázek, výrobní tým divize Kovárna a kalírna se rozroste o 25 nových zaměstnanců.
Robotická kovací linka, která stála přes 80 milionů korun, má za sebou už více než rok sériové výroby. „V kovárenství je OSTROJ znám pro výrobu tvarově složitých a technologicky náročných dílů. Investice do robotické linky nám umožnila vyrábět s ještě vyšší přesností a efektivitou a splňovat tak i ty nejnáročnější požadavky zákazníků,“ zdůraznil Aleš Martínek, generální ředitel OSTROJe, a dodal: „Takže díky investici do automatizace a robotizace můžeme navyšovat objem výroby a nabídnout desítky nových pracovních míst.“
Šest robotů pracuje na lince v dokonalé souhře. Na starost mají různé operace od manipulace s výkovky, přes čištění kovacích zápustek, až po ukládání výkovků na dopravník na konci linky. Plně automatizovaný proces zajišťuje maximální bezpečnost práce, přesnost prováděných operací a produktivitu. Od spuštění linky v říjnu 2022 vyrobila v OSTROJi přes 410 000 kusů výkovků.
„Linka je schopna vyprodukovat nový výkovek přibližně každých 20 sekund, což nám umožnilo navýšit měsíční objemy výroby. Kromě produktivity se ale zvýšila i stabilita kovacího procesu, což se pozitivně odráží na ještě vyšší kvalitě finálních výrobků,“ vysvětluje Tomáš Hykel, ředitel divize Kovárna a kalírna.
Nárůst výroby si žádá i rozšíření výrobního týmu na divizi Kovárna a kalírna, kde v současné době pracuje 130 zaměstnanců. OSTROJ proto otevírá 25 nových pracovních míst na pracovištích kovací linky, technické kontroly, broušení, balení výkovků a CNC obrábění.
Výkovky opavské společnosti jsou součástí vozidel většiny světových automobilových značek. Mimo automotive OSTROJ dodává kovárenské výrobky také do zemědělství, všeobecného strojírenství nebo pro výrobu dopravní a manipulační techniky. Kromě České republiky jsou hlavními exportními trhy především Německo, Maďarsko a Rumunsko, ale i Spojené státy americké nebo Indie.
OSTROJ rovněž pečlivě sleduje možnosti budoucího technologického rozvoje v oblasti automotive a robotizace. „Uvědomujeme si, že navzdory neustálému technickému pokroku zůstává ruční práce nedílnou součástí našeho výrobního procesu, zejména s ohledem na požadovanou variabilitu výrobního portfolia a omezenou sériovost výroby u řady námi vyráběných výkovků. S ohledem na dosavadní zkušenosti získané z robotizace kovacího procesu ale plánujeme postupné zavedení minimálně částečné robotizace u všech našich kovacích linek,“ doplnil Aleš Martínek.
(lan)
Ilustrační foto: OSTROJ, a. s.