24. března 2015
Zvyšující se nedostatek řidičů se podle Sdružení ČESMAD Bohemia projevuje již natolik, že některé dopravní firmy kvůli němu nemohou rozšiřovat vozový park a odmítají i nabídky na některé přepravy. Sdružení proto loni na podzim spustilo billboardovou kampaň, v níž na tuto neuspokojivou situaci upozorňovalo a snažilo se řešit podporu nových uchazečů o povolání řidiče.
S tím, jak zkušení řidiči odcházejí do důchodu, armáda již dávno neprodukuje vyškolené řidiče nákladních vozidel a řidičská profese nepatří k nejatraktivnějším, stává se nedostatek řidičů velkou bariérou pro rozvoj silniční dopravy. „Získat potřebné řidičské oprávnění, průkaz profesní způsobilosti a utvořit si představu o tom, co vše profese řidiče obnáší, je dosti těžké. Naše dceřiná společnost Institut silniční dopravy je proto zájemcům o toto povolání nápomocná při získávání všech potřebných informací. Vytvořila specializovaný pracovní a informační portál truckjobs.cz, na němž si mohou řidiči nalézt zaměstnání, a to i ti bez praxe. Úzce při tom spolupracuje s úřady práce, středními školami, zaměstnavateli a dalšími partnery, kteří se problematikou zabývají,“ uvedl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix. „A že perspektivní uchazeči mají práci jistou, je zřejmé už z toho, že sdružení zastřešuje na dva tisíce firem, které celkem disponují zhruba 25 tisíci vozidel,“ dodal.
V současné době je podle Martina Felixe v České republice vydáno zhruba 360 tisíc profesních průkazů a z nich na 250 tisíc ve vlastnictví profesionálních řidičů. Nutná roční obnova činí kolem 15 tisíc řidičů, což se daří plnit jen ze dvou třetin. Roční deficit je tudíž zhruba pět tisíc profesionálních řidičů. A situace není o nic lepší ani v jiných Evropských zemích. Například v Německu je podle společnosti Dekra roční deficit 15 tisíc řidičů a do deseti let jich bude chybět na 150 tisíc. Navíc tento propočet ještě nebral v úvahu novou minimální mzdu v Německu. A situace v Německu samozřejmě ovlivní i trh práce v České republice a v dalších novějších členských zemí Evropské unie.
„Pochopitelně od počátku jsme si uvědomovali, že tato kampaň nemůže být samoúčelná a že je jen jednou z našich aktivit, jimiž se snažíme nedostatek profesionálních řidičů řešit. Dlouhodobě například spolupracujeme s odbornými školami, úřady práce, jednáme s ministerstvy dopravy, práce a školství či zprostředkováváme kontakt zájemců o povolání s jejich potenciálními zaměstnavateli. Závažnost této situace si ostatně uvědomují i výrobci vozidel, kteří loňskou kampaň dopravců prostřednictvím svých zastoupení podpořili.
(lan)