​Scania a DHL testují elektrický nákladní automobil s palivovým prodlužovačem dojezdu

​Scania a DHL testují elektrický nákladní automobil s palivovým prodlužovačem dojezdu

26.2. - Společnosti Scania a DHL Group společně vyvinuly elektrické nákladní vozidlo s palivovým generátorem, které umožňuje přejít na bateriovou elektrickou silniční přepravu bez čekání na dokončení sítě nabíjecích stanic. Plně elektrická vozidla jsou finálním řešením systému udržitelné dopravy a přechod k elektromobilitě se teď musí zrychlit. Existují však různé překážky, jako například nedostatek nabíjecích míst, vysoké náklady na zajištění dostatečné nabíjecí kapacity v depech během sezonních špiček nebo nápor na síť a vysoké spotové ceny elektřiny například v chladných zimních dnech. A tady vstupuje na scénu elektrické vozidlo s prodlouženým dojezdem (EREV) společností Scania a DHL. Toto vozidlo pomůže uvedené překážky překonat a zároveň umožní společnosti DHL využívat pro 80 – 90 % přepravy obnovitelnou elektrickou energii.

Nový nákladní elektromobil bude německou divizí poštovní a přepravní služby nasazen v únoru na přepravu balíků v Berlíně, aby se otestoval jeho výkon v každodenním provozu, než budou do vozového parku DHL přidány další. Na místo jedné z baterií plně elektrického vozidla, která není u většiny přepravních tras nezbytně nutná, bude umístěn palivový generátor, což omezí dojezd na baterie, ale poskytne naopak záložní energii pro uvedené situace. Vozidlo má možný dojezd 650 až 800 kilometrů (na základě poznatků z testu v Berlíně) a palivo lze v případě potřeby doplnit na jakékoli běžné čerpací stanici. Pro srovnání, u nejmodernějších a v rámci oboru špičkových stoprocentně elektrických nákladních automobilů Scania s podobným maximálním zatížením je to 550 kilometrů.

Generální ředitel DHL Group Tobias Meyer říká: „Ještě chvíli potrvá, než budou obnovitelná elektřina, síť a nabíjecí infrastruktura natolik dostupné a robustní, aby bylo možné plně spoléhat na bateriové elektromobily, zejména u rozsáhlých systémů, jako je německá síť doručování balíků společností DHL. Místo pouhého čekání, až to nastane, spolupracují DHL a Scania na pragmatickém řešení pro zvýšení udržitelnosti logistiky a snížení emisí CO2 o více než 80 %. A proto takové vozidlo představuje citlivé a praktické řešení, které může krátkodobě znamenat okamžitý příspěvek ke snížení emisí skleníkových plynů v nákladní dopravě. Toto snížení by se mělo proporcionálně odrážet v cenách poplatků za silniční přepravu a v plánu emisí vozidel EU. Tuto spolupráci vnímáme jako úspěšný inovační projekt dvou firem odhodlaných k boji s klimatickou změnou.“

Vozidlo EREV bylo vyvinuto oddělením Scania Pilot Partner, které zkoumá nové technologie a řešení, tentokrát ve spolupráci se strategickým partnerem DHL. Elektrická vozidla s prodlouženým dojezdem nabízejí slibné přechodné řešení pro významné snížení CO₂, a to zejména tam, kde chybí infrastruktura a další podmínky pro plně elektrifikovanou dopravu. Předpisy EU a národních států by měly tento koncept zohlednit a motivovat k němu prostřednictvím přiměřeného uznání realistického omezení intenzity emisí a odpovídajícího snížení silničních poplatků.

Generální ředitel společnosti Scania Christian Levin: „Budoucnost je elektrická, ale na cestě k ní nesmí snaha o dokonalost bránit realizaci dobrých věcí. Vozidlo, které jsme vyvinuli společně s DHL, je příkladem dočasného řešení, které může podpořit rozšiřování dekarbonizované těžké dopravy předtím, než bude celý dopravní systém stoprocentně elektrifikovaný. Pro efektivní přechod na klimatickou neutralitu je nutné, aby tvůrci předpisů taková řešení akceptovali a zároveň dramaticky navyšovali investice do veřejné infrastruktury a dalších nezbytností.“

Nákladní vůz EREV je 10,5 metru dlouhý s maximálním zatížením 40 metrických tun a pohání ho elektromotor o výkonu 230 kW (špička 295 kW). Energii dodává baterie o kapacitě 416 kWh a benzinový generátor o výkonu 120 kW. Pomocí generátoru ve vozidle – nejprve poháněného benzinem a později naftou/HVO – se dojezd zvětšil až na 800 kilometrů. Vozidla EREV mohou být vybavena softwarem, který omezuje používání palivového generátoru, což umožňuje omezení emisí CO2 na konkrétní nastavenou úroveň. Jeho maximální rychlost je 89 km/h a kapacita nákladového prostoru přibližně 1 000 balíčků (objem výměnné nástavby). Vozidlo může také táhnout přívěs s další výměnnou nástavbou. Vozidlo bude nasazeno na „páteřní“ přepravu z balíkového centra Ludwigsfelde (mimo Berlín) do dalších balíkových center v oblasti.

(lan)

Foto: Scania

spinner