20. října 2015
PRAHA (20.10.) – Společnost Scania představuje hybridní nákladní vozidlo splňující normu Euro 6, se kterým je možné jezdit v čistě elektrickém režimu nebo s využitím obnovitelných biopaliv FAME či HVO. Kombinací hybridního pohonu a výkonného vznětového motoru na biopalivo vzniklo víceúčelové nákladní vozidlo, které je možné využívat při různých činnostech a v různých jízdních podmínkách.
„Urbanizace představuje neustálý trend, který společnost Scania následuje tím, že podporuje zákazníky technologiemi a řešeními, které jim pomáhají zdolávat výzvy městské dopravy," řekl Magnus Höglund, který je ve společnosti Scania Trucks zodpovědný za alternativní paliva a pohonné jednotky pro ně určené. „Náš hybrid je mimořádně flexibilní a schopný přepnout z tiché jízdy bez emisí na provoz s mimořádně nízkou úrovní emisí CO2, dokonce i v případě maximálního zatížení,“ dodal.
Hybridní pohonnou jednotku si zákazníci mohou objednat s kabinami typu P nebo G. Základním motorem je 9-litrový řadový 5-válec společnosti Scania s výkonem 320 k. Jezdí na naftu, HVO nebo bionaftu FAME a navíc splňuje požadavky emisní normy Euro 6. Modulární pohonná soustava znamená, že elektromotor s výkonem 150 kW (201 k) a točivým momentem 1 050 Nm je uložen mezi spalovacím motorem a speciální verzí automaticky řazené převodovky společnosti Scania (E-GRS895) s dvoupedálovým systémem Scania Opticruise. Využitelná kapacita akumulátoru dosahuje 1,2 kWh, což představuje střední úroveň spotřeby energie na základě rovnováhy mezi životností baterie a jízdním dosahem.
„Úmyslně jsme se rozhodli nezvyšovat jízdní dosah v čistě elektrickém režimu, ale spokojili jsme se s vzdáleností dvou kilometrů na rovném povrchu při celkové hmotnosti soupravy 15 tun. Myslíme si, že zákazníci kladou největší důraz na dlouhou životnost baterie a dobré jízdní vlastnosti. Při běžné jízdě dosahuje úspora paliva 18 procent ve srovnání s klasickou naftou. A kromě toho je možné dosáhnout i výrazného snížení úrovně emisí CO2 pomocí obnovitelných paliv. Elektromotor a velká výkonová rezerva jsou primárně určeny pro klíčové fáze cesty, například pro jízdu v oblastech citlivých na hluk nebo pro jízdu bez emisí uvnitř budov,“ uvedl dále Magnus Höglund.
Dodatečné elektrické součásti potřebné pro hybridní pohon jsou integrovány do modulu Hybrid Power Module, který je namontován přímo na rám. Modul zahrnuje akumulátor, řídicí systém, systém chlazení akumulátoru a převodník napětí. Modul je zapouzdřen a navržen tak, aby odolal kolizi. Když není v provozu spalovací motor, podporu řízení v nákladním vozidle zajišťuje elektricko-hydraulický posilovač. Kompletní hybridní systém včetně akumulátoru zvyšuje celkovou hmotnost nákladního vozidla o 790 kg.
„Nákladní vozy s hybridním pohonem se budou v městských ulicích objevovat stále častěji," předpovídá Höglund. „Schopnost rozsáhlejšího využití pro tichou jízdu v noci a podstatně nižší spotřeba paliva pomáhají vykompenzovat vyšší počáteční investici. A možnost jízdy prázdnými nočními ulicemi dokáže zázraky, ať už z hlediska produktivity nebo přesnosti dodávek. Pokud se k vozidlu přidělí dva nebo tři řidiči, bude v zásadě moci jezdit nepřetržitě při rozvážkách ve městě, odvozu odpadu nebo dalších činnostech vyžadovaných ve velkých městech.“
„Z praktického hlediska přináší v případě hybridního nákladního vozidla výhody stejný styl jízdy jako v případě vozidla s klasickým vznětovým motorem," řekl Höglund. Jde o předvídavost během jízdy, jakož i včasné a plynulé brzdění. Nadměrné používání brzd ve snaze nabít akumulátor nebude fungovat, protože v praxi je vždy efektivnější využívat hybnou sílu a nechat nákladní vozidlo pohybovat se setrvačností. Zároveň však dodatečný výkon elektrického motoru přináší více potěšení z jízdy a plynulejší pohyb v hustém provozu, který vyžaduje časté zastavování a rozjíždění.
První hybridní nákladní vozidla Scania budou dodána zákazníkům ve třetím čtvrtletí roku 2016. V regionech, kde jsou dostupná příslušná biopaliva, bude možné dosáhnout snížení emisí CO2 až o 92 procent, například při použití paliva HVO. Vůz bude zároveň splňovat místní nebo národní požadavky týkající se hlučnosti, jako například limity Evropské iniciativy za tichá nákladní vozidla „Quiet Truck“ a certifikaci PIEK Light. Tato omezení se zavádějí ve stále větším počtu zemí a měst, přičemž stanovují maximální hranici hluku na 72 dB (A) během jízdy v oblastech citlivých na hluk.
(tj)