​Sdružení ACEA: Při přechodu k dekarbonizace již není cesty zpět

​Sdružení ACEA: Při přechodu k dekarbonizace již není cesty zpět

9.2. - Odvětví automobilového průmyslu usiluje o postupné dodržování předpisů a mechanismus průměrného dodržování předpisů, který by zmírnil pravidla pro rok 2025, aby se zabránilo riziku sankcí, protože rozšíření elektromobilů stagnuje.

Výrobci osobních automobilů a dodávek čelí podle Evropského sdružení výrobců automobilů ACEA riziku možných pokut ve výši až 16 miliard eur nebo značných nákladů na dodržování předpisů, včetně možností, jako je sdružování, stanovení cen nebo snížení výrobní stopy. Výrobci jsou také jedinou stranou, které hrozí vysoké pokuty za podmínky, které jsou mimo jejich kontrolu, jako je nedostatečné rozšíření dobíjecí a vodíkové plnicí infrastruktury. Odvětví se nemůže dočkat, až Komise uzavře strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, aby vyřešila otázku sankcí pro osobní a dodávkové automobily do roku 2025. Kritická investiční rozhodnutí se přijímají nyní, ne za několik měsíců.

„Řešení, která jsou na stole pro lehká užitková vozidla, jsou flexibilní, a ne obrat v politice dekarbonizace. V přechodu není cesty zpět - investice výrobců vozidel do bezemisních technologií ve výši více než 250 miliard eur jsou toho nejlepším důkazem,“ uvedla Sigrid de Vriesová, generální ředitelka ACEA.

S ohledem na specifickou situaci na trhu s lehkými užitkovými vozidly a na ještě obtížnější situaci s dosavadním zaváděním elektrifikovaných dodávek na trh je třeba zavést pro segment dodávek více flexibilních opatření (alespoň v zásadě jak postupné zavádění, tak pětileté průměrování), aby se zajistila úleva pro rok 2025 a zabránilo se placení pokut kvůli nedodržování předpisů u dodávek.

Je zásadní, aby řešení šité na míru pro rok 2025 pro osobní automobily a dodávky nebránilo úplnému přezkumu předpisů o CO2 v roce 2025. Tento přezkum umožní širší diskusi o strukturálních úpravách rámce CO2 a ucelenější strategii k zajištění ekologického a konkurenceschopného přechodu.

Odvětví usiluje o postupné dodržování předpisů a o mechanismus průměrného dodržování předpisů, který by zmírnil pravidla pro rok 2025, aby se zabránilo riziku sankcí, protože rozšíření elektromobilů stagnuje.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner