CSPSD

Silniční kontroly mají mít vliv také na prevenci

Silniční kontroly mají mít vliv také na prevenci

„Kontrolní činností mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) ve spolupráci s Policií České republiky se v loňském roce podařilo odhalit mnoho závad a porušování platných předpisů v silniční dopravě. Některé nedostatky byly skutečně alarmující. Represivní opatření je v pravomoci Policie ČR, ale společně věříme, že dopravci a řidiči nákladní dopravy budou více pozornosti věnovat prevenci,“ řekl ředitel CSPSD Mgr. Dalibor Sadovský.

Mobilní jednotky (CSPSD jich má v současnosti po celé republice patnáct) samy neprovádějí kontrolní činnost, ale fungují jako expertní podpora pro Policii ČR, se kterou spolupracují už od svého vzniku v roce 2003. Loni se kontrolní jednotky zúčastnily celkem 3193 silničních kontrol, při kterých bylo zkontrolováno 22 698 vozidel. Zvýšil se také počet kontrolních akcí mimo běžnou pracovní dobu, ve víkendových dnech nebo v nočních hodinách. „Účast na silničních kontrolách ve spolupráci s policií pokračuje letos podobně jako loni a plánujeme i další součinnostní akce s kontrolními složkami okolních států. Chceme také klást důraz na další vzdělávání a zvyšování klíčových kompetencí pracovníků mobilních jednotek. V souvislosti s dalším rozvíjením mezinárodní spolupráce bychom rovněž chtěli zlepšit jejich jazykové vybavení,“ uvedl Dalibor Sadovský.

„Odborné a technické vybavení našich jednotek bychom rádi více využili i v oblasti, jejímž mottem je ,Dáváme přednost prevenci před represí‘. Zopakovat bychom chtěli dopravně-preventivní akci Den pro řidiče, zaměřenou na dopravce, dis-pečery a profesionální řidiče nákladních vozidel, kterou jsme loni uspořádali již podruhé. Stabilně také nabízíme školení pro dopravce ve všech oblastech, na něž se při kontrolách s policií zaměřujme. Například u nízkorychlostního vážení vozidel bude i nadále možné využívat naši komerční službu – preventivní převážení vozidla nebo soupravy,“ dodal.

Přetěžování vozidel

Co se týče přetěžování, ne u všech kontrolovaných vozidel je hmotnost ověřena pomocí mobilních vah. „V některých případech není zájem ze strany vlastníka pozemní komunikace, jindy nesplňuje kontrolní stanoviště podmínky pro vážení. A navíc probíhá i určitý předvýběr vozidel, u kterých je podezření na přetížení. Loni tak bylo zváženo celkem 1867 vozidel a 925 z nich nevyhovělo předpisům, tedy 49,54 procent.

Široká škála kontrolních činností

Pracovníci mobilních expertních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu jsou školeni ve všech oblastech kontrolních činností v silniční dopravě. Vedle vážení vozidel se jedná například o kontrolu dodržování pracovního režimu řidičů, odhalování manipulací se záznamovými zařízeními, kontrolu zajištění a upevnění nákladu, kontrolu dodržování podmínek pro přepravu nebezpečných věcí nebo ověřování technického stavu vozidel. Pracovníci mobilních jednotek jsou školeni ve vlastním školicím zařízení jako kontrolní technici STK a mohou pak při silničních kontrolách nezávisle a odborně předmět kontroly vyhodnotit. Loni z celkového počtu kontrolovaných vozidel vykázalo minimálně jednu technickou závadu celkem 29,3 procenta vozidel.

Porušování sociálních předpisů

„Z hlediska bezpečnosti silničního provozu patří porušování sociálních předpisů k jedněm z nejnebezpeč­nějších přestupků. Nedodržování povinných přestávek v řízení a nařízené doby odpočinků vede k přetěžování řidiče, únavě a mikrospánku, kdy následky mohou být skutečně tragické,“ řekl Dalibor Sadovský. Loni bylo při kontrolách zjištěno celkem 3060 porušení dob řízení a odpočinku.

Manipulace s tachografem

Pracovníci mobilních jednotek jsou podle něj také schopni odhalit i neoprávněnou manipulaci se záznamovými zařízeními. A nejen manipulaci se záznamovými listy či kartami řidičů, ohýbání záznamových jehel tachografů, ruční dokreslování záznamu o činnosti řidiče na záznamový list, protáčení záznamových listů, používání podvržených a nepravdivých potvrzení o činnostech řidiče nebo manipulaci s použitím přídavného magnetu. „Jsou schopni odhalit i podvody a manipulace s využitím vysoce sofistikovaných technologií – přídavné zdroje impulzů, amatérské i profesionální zásahy do elektroinstalace vozidel, včetně elektronických zásahů, umožňujících korigovat činnost záznamového zařízení dálkovým ovladačem a podobně,“ uvedl Dalibor Sadovský.

Přeprava nebezpečných věcí

V loňském roce mobilní jednotky zkontrolovaly 747 vozidel jedoucích v režimu ADR, z nichž 117 vykazovalo nějaké závady a porušení zásad stanovených dohodou ADR. „To představovalo celkem 15,66 procenta, ale je nutno dodat, že některé z těchto závad představují vysoké riziko ohrožení životů, vážných zranění nebo závažného poškození životního prostředí,“ upozornil Dalibor Sadovský.

Dvě roviny mezinárodní spolupráce

Mezinárodní spolupráce CSPSD probíhá ve dvou základních rovinách. Jednak prostřednictvím účasti centra v prestižní mezinárodní organizaci Euro Contrôle Route, která sdružuje evropské kontrolní složky v oblasti silničních kontrol. Ministerstvem dopravy byl úsek kontrolní činnosti Centra služeb pro silniční dopravu pověřen praktickým plněním povinností aktivního pozorovatele, a také zastupováním kontrolních složek ČR v rámci výměnných pracovních pobytů, přednášek a seminářů.

Druhou částí vzájemné spolupráce s kontrolními orgány evropských států jsou pak samotné kontrolní akce, které probíhají střídavě na území jednotlivých partnerských států. „Pravidelně se uskutečňují kontrolní akce s německým Bundesamt für Güterverkehr (BAG), Polsko zastupuje Inspekcja Transportu Drogowego (ITD), Slovensko Národný inšpektorát práce (NIP) a Maďarsko Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH). Pro všechny zúčastněné složky je to příležitost pro výměnu zkušeností, porovnání kontrolních úkonů a výsledků kontrol. A musím říci, že odborná úroveň pracovníků mobilních jednotek Centra služeb pro silniční dopravu je zahraničními partnery vždy hodnocena jako velmi dobrá,“ dodal Dalibor Sadovský.

(ež)

spinner