18. července 2016, Milan Frydryšek
Síťové propojení vozidel a jeho přínos pro dopravce, to bude jedno z témat, na něž se značka Mercedes-Benz soustředí na letošním veletrhu užitkových vozidel IAA, který se bude konat v září v Hannoveru. Svůj přístup ke konektivitě stejně jako další novinky, jež budou mít v Hannoveru premiéru, představila novinářům v předstihu již v červnu.
Již nyní jsou modely Actros, Arocs a Antos napojeny na službu Mercedes-Benz Uptime, která je založena na síťovém propojení a přenosu dat v reálném čase. Ta podle zástupců značky umožňuje předcházet neplánovanému výpadku vozidla, podporuje zákazníka při nejrychlejší možné realizaci zakázky navzdory návštěvě servisu, vytváří transparentnost ohledně stavu nákladního vozidla v reálném čase a snižuje náklady. Zároveň se díky lepší disponibilitě zvyšuje realizovaný obrat na nákladní vozidlo.
Mercedes-Benz Uptime kontroluje stav systémů vozidla nepřetržitě prostřednictvím nové platformy FleetBoard Connectivity. Vznikne-li potřeba opravy nebo údržby, spojí se nákladní vozidlo automaticky se serverem Mercedes-Benz Service. Přenos dat zajišťuje telematický systém FleetBoard. Server Mercedes-Benz Service v reálném čase zcela automaticky analyzuje data podle uložených algoritmů vytvořených na základě mnohaletých zkušeností. Současně interpretuje závadu a veškeré údaje přenese společně s konkrétním doporučením potřebných úkonů servisní organizaci Mercedes-Benz. Ta automaticky vytvořené informace využije, kontaktuje zákazníka, sdělí mu doporučené úkony a na přání zajistí vyhledání a organizaci servisu, pokud je zapotřebí okamžitá oprava.
Veškerý proces probíhá zcela automaticky a během několika minut po přijetí chybového kódu nebo upozornění na možný budoucí defekt je zákazník informován a zároveň je mu předloženo doporučení k nápravě.
Mercedes-Benz Uptime analyzuje na základě senzorů vozidla prostřednictvím platformy FleetBoard Connectivity kompletní techniku, jejíž informace jsou přístupné v systému datových sběrnic CAN. Patří k tomu i sledování stavu provozních kapalin, včetně AdBlue.
Platforma FleetBoard Connectivity
Předpokladem pro používání nového servisního produktu je nová platforma FleetBoard Connectivity. Standardizovaný hardware Connectivity bude montován do vozidel různých značek divize Daimler Trucks. Tento modul měří nepřetržitě „puls“ nákladního vozidla. Přijímá data od všech senzorů, kamer atd. a vyhodnocuje je pro nejrůznější následné aplikace. Navíc se jedná o rozhraní pro veškeré služby v oblasti konektivity, které má na starosti vnější komunikaci nákladního vozidla. Stejně jako moderní chytrý telefon komunikuje hardware Connectivity v reálném čase prostřednictvím Bluetooth, WLAN, sítě 4G, GPS nebo vstupu USB s infrastrukturou, ostatními vozidly a dalšími instancemi, které se podílejí na logistickém procesu.
Hardware Connectivity se stane hardwarem i pro již existující řešení v oblasti konektivity divize Daimler Trucks, telematické systémy FleetBoard a Detroit Connect.
Mercedes-Benz Uptime: tři služby v jednom
Mercedes-Benz Uptime zahrnuje tři služby pro zákazníky: eliminaci poruch, efektivní řízení oprav i údržby a podporu zákazníků v reálném čase nabídkou nejvhodnějších opatření pro následné nezbytné opravy.
Vše probíhá tak, že server automaticky analyzuje data nákladního vozidla zasílaná systémem FleetBoard a rozpoznává charakteristické projevy závad. Z nich jsou odvozena doporučení pro potřebné úkony. Hrozí-li akutně porucha nákladního vozidla, je neodkladně informováno zákaznické asistenční centrum CAC (Customer Assistance Center) v nizozemském Maastrich-tu. Odtud je okamžitě navázáno telefonní spojení s kontaktní osobou ve společnosti uvedenou zákazníkem. Zaměstnanci CAC sdělí konkrétní doporučení pro potřebné servisní úkony, projednají se společností možnosti, jak zabránit výpadku nákladního vozidla, a zahájí asistenční zásah.
Je-li nezbytná okamžitá oprava, je sjednána návštěva servisu na plánované trase nákladního vozidla.
Vedle toho je informace o včas rozpoznané potřebě oprav a údržby automaticky předána zákazníkem zvolenému servisnímu partnerovi značky Mercedes-Benz. Na základě těchto informací spojí servisní partner nadcházející práce týkající se oprav a údržby, aktivně kontaktuje zákaz-níka a sjedná s ním termín, který je optimální z hlediska plánovaných jízd i potřebné údržby. Tím je pro zákazníka minimalizována doba prostojů v servisu.
Včasná nabídka vhodnějších opatření
Opotřebení vozidla nebo poruchy či poškození často způsobují i nedbalost při řízení nebo pozdě provedené opravy. Příkladem mohou být nerealizovaná regenerace filtru pevných částic, nedoplněné provozní náplně, jako třeba AdBlue, nebo trvale nízký tlak v pneumatikách.
Mercedes-Benz Uptime v těchto případech poskytuje na zákaznickém portálu společnostem cenné pokyny týkající se nezbytných opatření a informace o chybné obsluze, které mohou společnosti nebo řidiči snadno napravit vlastními silami. Tyto zprávy ušetří společnostem zbytečné návštěvy servisu a náklady na opravy.
Rozhodující pro kvalitu služeb Mercedes-Benz Uptime je kromě vysoké rychlosti přenosu informací také dokonalé rozpoznávání charakteristických projevů závad a na základě toho odvozené doporučení potřebných servisních úkonů.
Vedle již stávajících oborných znalostí výrobce zde pomáhá i „učící se“ systém, protože změnami nebo dalším vývojem komponentů a výbav se mění také možné zdroje závad.
V systému Mercedes-Benz Uptime jsou s podporou serveru vyhodnocována jak akutní chybová hlášení, tak i dlouhodobý vývoj sledovaných hodnot, například teplot. V zájmu preventivního předcházení škodám dochází i v těchto případech k přenosu zpráv a doporučení potřebných servisních úkonů, pokud se sledovaná data blíží kritickým hraničním hodnotám nebo je překročí.
Nová služba od IAA 2016
Nový servisní produkt Mercedes-Benz Uptime lze objednávat od IAA 2016 pro všechna nová vozidla Actros, Arocs a Antos. Systém bude uveden na trh nejprve ve dvanácti evropských zemích: Belgii, České republice, Francii, Itálii, Německu, Velké Británii, Nizozemsku, Rakousku, Polsku, Portugalsku, Švýcarsku a Španělsku. Další země budou postupně následovat.
Předpokladem je vybavení nákladního vozidla novou platformou FleetBoard Connectivity, jejímž prostřednictvím je zajišťován přenos dat. Mercedes-Benz Uptime je nabízen jako servisní smlouva, kterou lze libovolně kombinovat s veškerými službami FleetBoardu a servisními smlouvami Mercedes-Benz.
(lan)
(Informace o dalších novinkách, které Mercedes-Benz představí na veletrhu IAA 2016, přineseme v některém z dalších čísel DN)