Platba kartou v Plzni

Spuštění systému předcházela náročná příprava

Spuštění systému předcházela náročná příprava

Mezi průkopníky plateb za jízdné s využitím bezkontaktní karty patří Plzeň, kde je tato možnost ve všech prostředcích městské hromadné dopravy od poloviny června. Na to, jak přesně systém funguje a co všechno předcházelo jeho spouštění, jsme se zeptali vedoucí oddělení marketingu Plzeňských městských dopravních podniků Kateřiny Fránové.

„Plzeň je prvním městem v ČR, kde lze ve všech hromadných dopravních prostředcích platit jízdné kartou. Proč jste se rozhodli jít touto cestou?“

„Systém odbavení bezkontaktními platebními kartami je výsledkem projektu, na kterém spolupracovaly PMDP, a. s., s MasterCard, ČSOB a dalšími partnery. V Plzni byly v roce 2012 zrušeny jízdenkové automaty, které byly častým terčem vandalů a které ani zdaleka nepokrývaly všechny zastávky MHD. Dostupnost jednotlivého jízdného byla tedy pro cestujícího limitovaná otevírací dobou distributorů (tabáky apod.), u SMS jízdenek podmínkou českého operátora apod.“

„Co všechno zavedení novinky předcházelo?“

„Zavedení systému Úhrada jízdného prostřednictvím bezkontaktní bankovní karty předcházela řada technických, ekonomických a bezpečnostních analýz. Bylo důležité zajistit správný návrh systému pro zpracování transakcí (jízdenky zakoupené prostřednictvím bezkontaktní bankovní karty) – především z pohledu bezpečnostních a procesních požadavků na zpracování dat, u kterých nedochází k okamžitému zúčtování (zúčtování transakcí probíhá vždy 3. den po nákupu první jízdenky). Dalším důležitým milníkem byla příprava odbavovacího zařízení, které umožňuje akceptaci bezkontaktní bankovní karty a městské bezkontaktní čipové karty – Plzeňské karty (pro uživatele/ces­tujícího bylo nutné zachovat současný způsob ovládání odbavovacího zařízení pro oba typy karet).“

„Platební terminály jsou ve všech vozidlech teprve několik tý-dnů, lze už nyní říci, jak cestující tuto možnost využívají, a vyskytly se nějaké problémy?“

„Projekt stále držíme v režimu pilotního provozu a od cestujících získáváme zpětnou vazbu tak, abychom systém „vyladili“ do konečného bezproblémového řešení. Od první instalace, která proběhla 20. dubna letošního roku, jsme odstranili již několik problémů, které většinou plynuly z toho, že se jedná o off-line transakce. Některé dříve vydané karty právě toto neumožňovaly. Také jsme již přenastavili blokovanou částku z původních 150 Kč na 1 Kč právě na základě reakcí cestujících. Protože systém nedokáže předjímat, kolik jízdenek cestující zakoupí, je při prvním nákupu na bankovním účtu zákazníka ‚předautorizována‘ (zablokována) částka ve výši 1 Kč. Tato částka ale zůstává na jeho účtu až do řádného zúčtování jízdenek například jako nezaúčtovaná transakce. Finální zúčtování pak probíhá podle skutečně realizovaných nákupů. Toto zúčtování transakcí probíhá vždy třetí den po nákupu první jízdenky. Odblokování předautorizované částky 1 Kč proběhne ve lhůtě, kterou určuje vydavatelská banka bankovní karty.“

„Počítáte v budoucnu s nějakými změnami, pokud jde o možnosti placení jízdného ve vozidlech PMDP, nebo zůstanou zachovány všechny současné možnosti v dnešním rozsahu?“

„V současné době připravujeme tzv. zákaznický portál. Jedná se o webovou aplikaci, která umožní uživatelům systému Úhrada jízdného prostřednictvím bezkontaktní bankovní karty zobrazit historii nákupů jízdenek vztažených k použité bankovní kartě. Jedná se o systém, který v další fázi projektu umožní tisk daňových dokladů k jízdenkám zakoupeným ve vozech MHD (zde se jedná o „model“ elektronické jízdenky). Další funkcí připravovaného portálu je systém elektronického podání reklamace poskytnuté služby nákupu jízdenky prostřednictvím bezkontaktní bankovní karty. Spolu s partnery se začínáme věnovat možnosti využití bezkontaktních platebních karet i pro oblast předplatného.“

Tomáš Johánek

spinner