SISA / ČESMAD Bohemia

Téměř polovina nákladů není správně upevněna

Téměř polovina nákladů není správně upevněna

Každý třetí den se stane nehoda nákladního vozu způsobená chybným zajištěním nákladu. Nehody však představují jen vrcholek ledovce. Při silničních kontrolách bylo zjištěno, že téměř polovina všech nákladů není správně upevněna. V dubnu proto Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA) uspořádalo ve spolupráci se sdružením ČESMAD Bohemia kulatý stůl věnovaný upevnění nákladu na vozidlech.

O tom, jak uvolnění nákladu předcházet, diskutovali zástupci státních orgánů, zkušebních ústavů, Policie ČR, Centra služeb pro silniční dopravu, ale též zástupce výrobce upínacích pásů, distributorů a školicích středisek. Z jejich diskuse následně vyplynulo, že zajištění nákladu je zásadně ovlivněno několika oblastmi: 1. legislativou a odpovědností za upevnění nákladu; 2. kvalitou upevňovacích pomůcek (kurtů) a malým zájmem o jiné způsoby upevnění nákladu; 3. systémem školení; 4. řidiči a jejich přístupem; 5. náklady v osobní dopravě.

Odpovědnost nesou dopravce a řidič

Odpovědnost za upevnění nákladu v logistickém řetězci nesou v Česku téměř absolutně dopravce a řidič (361/2000 Sb., § 5, § 52). Řidič mnohdy není při nakládce a leckdy přebírá uzavřený návěs bez možnosti kontroly nákladu. Dopravcům je často nakládáno zboží, které svým obalem a uspořádáním znemožňuje odpovídající zajištění nákladu. Legislativně je tedy třeba prosadit určitou odpovědnost odesílatele, podobně jako je tomu v Německu a dalších státech EU. Další legislativní „díra“ se týká atestů kurtů. „MDČR atest po dvou nebo třech letech automaticky prodlouží bez přezkoušení,“ upozornil český výrobce kurtů Karel Lemfeld, podle něhož tato praxe nahrává dovozcům mnohdy nekvalitních výrobků nebo těm, kteří sestavují kurty z méně kvalitních až nevyhovujících asijských komponentů. „Ministerstvo by mělo minimálně vyžadovat dokumentaci o interních výrobních zkouškách, když už nepožaduje opakování atestu,“ dodal. Interní zkoušky musí provádět u komponentů každý výrobce a dovozci i montážníci je těžko doloží.

Důležitá je i životnost kurtů

Není podceňována jen kvalita kurtů, ale rovněž se málo sleduje jejich životnost. Ta sice není v ČR žádným předpisem omezena, ale poškozené či dlouhodobě používané kurty nemohou poskytnout stejnou jistotu zajištění jako ty, které jsou nové a v perfektním stavu. V Německu například při kontrole studují štítek a používání delší než dva roky trestají. Ing. Luděk Florian z Centra služeb pro silniční dopravu poukázal na to, že Evropská komise stanovila nově mezery mezi nákladem a přední či zadní stěnou vozidla, která může být nyní až 15 centimetrů. Umožní to utěsnit prostor paletou na výšku. V zahraničí se však stále častěji používají na upevnění nákladu vzduchové vaky a řeší se také způsob obalu, aby se nevyskytovalo zboží, u něhož odesílatel omezuje možnost jeho zajištění tradičním způsobem (kurty). Ty mohou totiž v některých případech náklad skutečně poškodit.

Důraz na dodržení osnov povinného školení

V autoškolách se upevnění nákladu prakticky neprobírá. Vladimír Kydlíček ze Sdružení ČESMAD Bohemia poukázal také na to, že školení v rozsahu 35 hodin musí sice během pěti let absolvovat každý řidič, ale u nás se může stát, že některou oblast bude absolvovat víckrát a jinou vůbec. Doporučuje tedy jednotnou osnovu školení, při níž by každý musel postupně projít všemi etapami, včetně uložení a zabezpečení nákladu.

Rozhodující je řidič

Přes určitá omezení (převzetí již naloženého vozidla) mají rozhodující vliv na zabezpečení nákladu řidiči. O jejich přístupu svědčí částečně úsměvná historka z jedné kontroly, kterou přiblížil Ing. Pavel Bergman z Centra služeb pro silniční dopravu. „Vedle nezabezpečeného nákladu byla bednička s novými kurty. Řidič vysvětlil, že je tam má, kdyby jel do Německa.“ Jindy zase kontrola odhalila, že kurty byly jen přehozeny a na druhé straně nebyly upevněny. Není to ale jen lenost, mnohdy je to výsledek spěchu. Správné umístění nákladu ovšem nespočívá jen v jeho zajištění, ale také v poloze těžiště, aby nebyla přetížena náprava. Řidič musí určit počet kurtů, jejich způsob použití, a to není jednoduchý propočet. Složitější způsoby upevnění si navíc osvojilo minimum řidičů.

Velké nedostatky u dodávek

V dodávkách, pickupech i na přívěsných vozících bývá náklad špatně zajištěn ještě častěji než u nákladních vozů. Také prodávané pomůcky – dokonce i v prodejnách autopříslušenství – jsou často nevyhovující. Místo schválení se lze setkat s tím, že na popruhu najdete prohlášení: „Výrobek není určen pro vozidla, která jsou v provozu v ČR.“ Právně to sice zodpovědnosti výrobce a prodejce nezbavuje, ale zásadní je to, že náklad nezajistí.

(lan)

spinner