Německo

Testování velkých souprav dostalo zelenou

Testování velkých souprav dostalo zelenou

Německý spolkový svaz spedice, logistiky a zásobování BGL přijal začátkem června s uspokojením rozhodnutí Spolkového ústavního soudu, podle kterého není testování dlouhých silničních nákladních souprav v rozporu s ústavními zákony ani se zákony přijímanými v jednotlivých spolkových zemích.

V odůvodnění se uvádí, že zkušební jízdy nákladních vozidel a celých souprav s rozměry a hmotnostmi většími, než jsou aktuálně povolené, jsou možné, „pokud testování slouží ke zjištění, zda lze vozy a soupravy využít efektivněji, a tím přispět ke snižování úrovně produkovaných emisí.“ Nařízení bývalého ministra dopravy Petera Ramsauera bylo podle Spolkového ústavního soudu zcela v pořádku a může sloužit jako právní rámec pro realizaci zkoušek těchto velkých souprav.

Rozsudek Spolkového ústavního soudu otevírá dveře pro rozsáhlý program testování dlouhých vozidel a souprav na všech spolkových dálnicích podle přísně stanovených kritérií. Zkušební jízdy mají za úkol zjistit nejen efektivitu provozu, ale také bezpečnostní aspekty a nároky na současnou infrastrukturu. Dosud provedené omezené testování – stejně jako nasazení v ostrém provozu v okolních zemích – proběhlo bez komplikací. Přesto je pro seriózní vyhodnocení všech přínosů a rizik nutné provést rozsáhlejší testování po celém území Německa, a to bez ideologicky motivovaných zásahů. Protože téma „dlouhých kamionů“ z jednání koaličních stran nenápadně vymizelo, očekává svaz BGL, že další jednání o obřích soupravách budou politicky obtížná.

BGL zastává názor, že nárok na prosazování inovativních řešení mají všechny druhy dopravy. Jedině tak bude podle zástupců sdružení možné dosáhnout ambiciózních cílů v oblasti ochrany životního prostředí, které pro sektor dopravy stanovila spolková vláda. Politicky opakovaně deklarovaná podpora přesunu toků zboží ze silnice na železnici může podle studií spolkového ministerstva životního prostředí snížit emise CO2 o 10 procent. Větší potenciál však podle BGL mohou mít pouze opatření realizovaná přímo uvnitř segmentu silniční dopravy.

www.bgl-ev.de

spinner