13. března 2015
Renault Trucks a Francouzská pošta jako první v Evropě uvádějí nyní do zkušebního provozu elektrické vozidlo Maxity Électrique vybavené prodlužovačem dojezdu fungujícím na bázi vodíku. Jeho dojezd se tak zvýší na 200 kilometrů. Vozidlo bude testováno v reálných podmínkách ve francouzském městě Dole. Minulý týden to uvedlo české zastoupení francouzského výrobce.
Palivový článek, která umožní zdvojnásobit dojezd vozidla, vyvinula společnost Symbio FCell. Rok trvající test umožní společnosti Renault Trucks prozkoumat veškerý potenciál vodíkové technologie přímo v provozu. „Toto vozidlo nevydává žádný obtížný hluk a nevypouští nic jiného než vodní páru; délka dojezdu 200 kilometrů z něj činí ideální nástroj pro každodenní rozvoz zboží v městském a příměstském prostředí," uvedla při zahájení testu Karine Forien, ředitelka strategie v oblasti energetické efektivity Renault Trucks. „Naším cílem napříč tímto projektem je podpořit evropské metropole v jejich úsilí o omezení emisí hluku a škodlivin v ovzduší. Za tímto účelem testujeme inovativní vozidla, která dnes vykazují nulové emise a v blízké budoucnosti budou pro naše zákazníky ekonomicky dostupná," dodala.
Pro Francouzskou poštu, která v současnosti provozuje největší flotilu elektrických vozidel na světě, je tento zkušební provoz dalším z řady již realizovaných projektů zaměřených na prodlužování dojezdu jejích vozidel. Téměř před rokem pošta v rámci sběru a rozvozu dopisů a balíků poštovními doručovateli ve Franche-Comté testovala vlastní vozidla poháněná vodíkem. „Vodík se dnes jeví jako efektivní řešení pro rozšíření možností na náročnějších trzích a prodloužení dojezdu elektrických vozidel. Obecněji vzato je vývoj v oblasti ukládání energie pomocí vodíku taktéž nepostradatelným prvkem procesu změn ve způsobu získávání a využívání energie," řekl Fréderic Delaval, technický ředitel divize Služby-pošta-balíky.
Dojezd až dvě stě kilometrů
Palivový článek, který byl do čtyřapůltunového modelu Maxity Électrique instalován ve spolupráci se společností Symbio FCell, zvýšil průměrný dojezd vozidla ze sta na dvě stě kilometrů. „Elektromotor je při jízdě napájen dvěma komplementárními zdroji energie. Palivový článek umožňuje dosáhnout maximálního výkonu 20 kW, zatímco další potřebnou energii dodávají baterie. V případě potřeby umožňuje palivový článek dobití baterií," uvedl Christophe Vacquier, manažer projektu. Teplo vyvíjené článkem je využíváno k vytápění kabiny, čímž byla omezena spotřeba energie z baterií a prodloužena tak jejich životnost.
Model Maxity Électrique s vodíkovým prodlužovačem dojezdu, homologovaný a patentovaný značkou Renault Trucks, bude zařazen do provozu ve městě Dole v departementu Jura. Vzhledem k tamním velmi náročným meteorologickým podmínky v zimním období volí pošta tuto lokalitu pro testování všech nových poštovních vozidel.
(lan)