Transport Show Brno: Na brněnské výstaviště se vrátily kamiony

Transport Show Brno: Na brněnské výstaviště se vrátily kamiony

Na brněnském výstavišti se před dvěma týdny sešli automobiloví dopravci a příznivci silniční dopravy na celodenní výstavě Transport Show Brno, kterou uspořádalo Sdružení ČESMAD Bohemia.

V pavilónu F přestavilo své produkty více než 50 výrobců motorových vozidel, přípojné techniky, autobusů a poskytovatelů služeb pro nákladní i autobusovou dopravu. Připraven byl také bohatý doprovodný program. Workshopy se zaměřily na různá aktuální témata, od uložení a upevnění nákladu, pojištění a likvidace pojistných událostí, přes aktuality ze světa digitálních tachografů až po problematiku silničních kontrol. Proběhla i panelová diskuze nazvaná „Je reálné v nákladní dopravě opustit naftu?“ V Brně se uskutečnilo i shromáždění sdružení a slavnostní večer podnikatelů v silniční dopravě v Bobycentru.

Kamionová doprava čelí v současnosti řadě problémů, kvůli nimž mnozí řidiči končí, případně se mladí uchazeči řidiči vůbec nestanou. Řekl to ředitel brněnského regionu sdružení Vojtěch Máša. „V Česku je nyní zhruba 150 000 profesionálních řidičů, kteří mají profesní průkaz a řídí buď kamiony nebo autobusy. A 5000 jich chybí. Zjistili jsme, že průměrný věk je 52 let, takže situace bude nejspíš ještě horší a může se stát, že brzy bude řidičů chybět 15 000. Ale i kdybychom chtěli postupně převádět náklady na železnici, což bude trvat desítky let, než postavíme infrastrukturu, tak tu s námi desítky let ještě silniční doprava bude,“ řekl Vojtěch Máša. Podotkl, že kdyby nyní pět procent nákladů přešlo v Česku na železnici, její kapacita by byla vyčerpaná.

Řidiče od práce podle něj odrazuje i samotná dálnice D1 a především kritický bod na jihu Brna. Od loňského léta se zde dálnice rozšiřuje na šest pruhů a ještě řadu let se rozšiřovat bude. Kvůli tomu vznikají zejména pro kamiony mnohahodinové kolony. „D1 je jeden velký experiment. Když má jet řidič přes Brno či do Brna, tak radši hodí klíčky na stůl a řekne, že nikam nejede, protože pak stojí na dálnici pět či deset hodin,“ řekl Vojtěch Máša. Druhým problémem je zákaz předjíždění prakticky v celé délce mezi Brnem a Prahou. „Dává to smysl v některých úsecích, na celé délce je to nesmysl. Když před řidičem někdo jede naložený šedesátkou, tak může na stokilometrovém úseku ztratit čas, který měl naplánovaný, aby dojel na povinnou přestávku. Je to nebezpečný experiment a může se stát, že řidiči prostě nebudou,“ uvedl Vojtěch Máša.

(čtk/lan)

Foto: LAN

spinner