17. října 2015
V Česku se prodalo 148 tisíc vozidel se vznětovým motorem z koncernu Volkswagen, u nějž mohlo docházet ke zkreslování homologační zkoušky. Zástupci Škoda AUTO a koncernu Volkswagen to minulý týden sdělili ministru dopravy Danu Ťokovi. Do konce října ministerstvo od výrobce obdrží technické řešení tohoto problému. Ministerstvo dopravy zároveň už tento týden zahájí nezávislé testy vzorku vozidel VW, které ověří jejich emisní hodnoty.
Podle aktuálních informací od zástupců Škoda Auto a koncernu Volkswagen se v ČR prodalo zhruba 148 000 vozů s dotčeným vznětovým motorem, zhruba 101 000 značky Škoda, 38 000 Volkswagen (osobní i užitkové vozy), 7000 Audi a 1800 Seat. Jedná se o vozy prodané dealerskou sítí v ČR, nikoliv o všechna vozidla v provozu. Ta mohla totiž být jak exportována, tak importována. „Vyžádali jsme si kódy VIN a další technické parametry. Na jejich základě určíme porovnáním s Centrálním registrem vozidel přesný počet všech dotčených vozidel, která jsou v ČR v provozu. Tyto podrobné údaje nám Škoda Auto a koncern VW poskytnou během několika dnů,“ řekl ministr Dan Ťok.
Do konce října má výrobce Ministerstvo dopravy seznámit s technickým řešením pro provozovatele dotčených aut. Přislíbil zároveň v této věci poskytovat veřejnosti maximum informací. „Pro majitele dotčených vozů je nyní podstatné, že jejich auta jsou plně funkční, bezpečná a mohou být nadále užívána,“ dodal ministr Dan Ťok. V co nejkratším čase Škoda Auto a koncern Volkswagen s podporou MD zorganizují servisní akci. „Akci jsme připraveni zahájit do 14 dnů od toho, kdy výrobce představí technické řešení pro daný typ motoru. Pro všechny provozovatele aut bude dobrovolná. Každému ale doporučuji, aby si auto s dotčeným motorem nechal zdarma zkontrolovat. Náklady této akce hradí výrobce,“ doplnil Dan Ťok.
Současné vozy koncernu Volkswagen s vznětovým motorem splňujícím normu Euro 6 jsou podle výrobce zcela v pořádku. Ministerstvo dopravy je nicméně odpovědné za to, že tyto informace nezávisle ověří a zkontroluje. Rozhodlo se proto provést test vzorku vozidel značky Volkswagen v nezávislé technické zkušebně. „Vybereme dvě nová vozidla třídy Euro 6, jedno Škoda, jedno z ostatní produkce koncernu a dva starší vozy třídy Euro 5 s inkriminovaným dieselovým motorem. Chceme mít jistotu, že všechna vozidla na našich silnicích splňují emisní normy stanovené pro homologaci,“ uzavřel ministr Dan Ťok. Cílem testu je ověřit, že vybrané vozidlo jako typ splňuje emisní požadavky dané evropskými předpisy. Poté, co výrobce přijde s nápravným technickým opatřením pro dotčené vznětové motory, ověří MD znovu i tyto typy vozů, tak aby již u nich nedocházelo ke zkreslování údajů o emisních hodnotách.
Postup ve vyšetřování případu koordinuje ministr dopravy Dan Ťok také se svým německým a britským protějškem. Ve Velké Británii se odehrává homologace vozů Škoda pro evropský trh.
(lan)