14. srpna 2024, čtk
14.8. - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) buduje v Pardubickém kraji tři místa, kde bude možné kontrolovat váhu nákladních aut. Některé kamiony jezdí přetížené a ničí tím víc silnice. Jedno místo pro vážení vzniká na místě bývalých autobusových zálivů na silnici I/2 v Opočínku u Pardubic. První kontroly se tam uskuteční patrně na konci září. Novinářům to včera řekl mluvčí silničářů Jan Rýdl.
"Tady projede 15.000 vozidel za 24 hodin, je tady vysoký podíl těžké nákladní dopravy, je to kolem 20 procent. Podle detekce policie tady projíždí dost nákladní dopravy přetíženo," řekl Jan Rýdl o komunikaci I/2, která vede do Přelouče a dál na Kolín.
Silničáři vytipovali v kraji 34 míst, po konzultacích s policií a celníky budou kromě Opočínku kontrolní místa také v Podhořanech na Chrudimsku na silnici I/17 a ve Vysokém Mýtě na Orlickoústecku na I/35. Původně plánované čtvrté kontrolní stanoviště v Dolní Lipce na Orlickoústecku na hranicích s Polskem bylo vyřazeno.
"Řidiči kamionů budou vědět, že přibývají místa, kde je třeba počítat s kontrolou zatížení, jejich snaha o dodržování maximálního zatížení bude větší než v současné době," řekl Jan Rýdl.
V době, kdy na odstavných plochách nebudou celní a policejní hlídky, budou zálivy uzavřené závorami, aby tam nikdo nemohl nelegálně zastavit a parkovat. "Kontrolní dohledová místa stavíme pro celníky a policii, kde budou především vážit vozidla, ale také kontrolovat jejich stav a doklady k nákladům. V jiných krajích jsme stanoviště také postavili nebo na nich pracujeme nebo je projektujeme," řekl Jan Rýdl.
V Opočínku na straně komunikace ve směru na Přelouč vzniká vážní místo. Stavební firma tam odfrézovala asfaltové vrstvy. Následně udělá nové podkladové vrstvy vozovky.
"Vážní místo bude z cementobetonových krytů. Pak budeme dělat odvodňovací žlaby. Ohraničíme místo ocelovými svodidly, aby byla zajištěna bezpečnost, a instalujeme závory," řekl Tomáš Valenta z firmy Chládek & Tintěra.
Na druhé straně bude také rozšířená komunikace a vznikne tam větší záliv. Sloužit bude k překládce kamionů nebo zastavování vozidel, které pojedou směrem na Pardubice. Cementobetonový povrch zálivů bude mít větší nosnost než běžná komunikace.
V Opočínku bude mít stavební firma hotovo někdy v půlce září a zhruba do konce měsíce pak bude cementobetonová plocha dozrávat, aby měla potřebnou nosnost. Cena za jedno vážné stanoviště je okolo deseti milionu korun bez daně.
Investicemi chtějí silničáři docílit toho, aby přetížené kamiony nebo dodávky tolik neničily vozovky, dodal Jan Rýdl. "Přetížený kamion stlačí všechny vrstvy asfaltové vozovky. Životnost běžného asfaltu je kolem 16, 18 let. V okamžiku, kdy ho budeme trvale přetěžovat zatíženými kamiony, jeho životnost se sníží na deset, 12 let. Hovoříme o škodách za stovky milionů korun," řekl Jan Rýdl.
(čtk)
Ilustrační foto: Policie České republiky